Vi planerar att ev bygga nytt. Vi har haft kontakt med Älvsbyhus och Smålandsvillan. Inga långtgående sådana ännu. Vad skiljer deras grunder? Bägge är krypgrunder. Smålandsvillan är dock isolergrund. Är dessa grunder något att ha?
I övrigt tycker jag mig att de bägge levererar billiga hus till enkel standard. Kommer förmodligen lägga på en del tillval. Sidokopplat garage är också prioriterat. Vi har också tänkt oss enplan eller vinkelhus då 1,5 plan känns känns kommer kosta för mycket (oinredd övervåning).

Som sagt har vi inte kommit så långt i våra funderingar. Vi är två vuxna med två barn. Inga fler lär komma (???!!!???). Vilka erfarenheter har ni kring de bägge? Rekommendationer? Vad bör vi tänka på?

Budget med tomt, VA och hus, allt sammantaget är kring 3 milj. Tomten kostar 50´. VA 100´. Markberedning gissar vi på ca 300´.

MVH Daniel
 
  • Gilla
JG64
  • Laddar…
Det blir alltid billigare att bygga på höjden än på ytan så jag skulle nog räkna igen.

Älvsbyghus vet jag inte erbjuder gips på väggar eller kalkat badrum. Är det viktiga tillval så har du bara Smålandsvillan kvar. Annars är väl Fiskarheden klassade som prisvärda?
 
Måste bara tipsa dig om att även kolla på övriga husfabrikanters "budget-serier"... När vi började fundera på att bygga trodde jag att det enda vi skulle ha råd med var Smålandsvillan eller Älvsbyhus - men när jag jämförde ex Smålandsvillan med det Eksjöhus prio 1 som vi till slut byggde, skulle Smålandsvillan blivit dyrare om vi gjort tillval på extra WC och det extra sovrum som redan fanns i Prio1.
Om vi tar bort tomten och anslutn till VA så kostade vårt hus 2,1 mKr inkl ALLT. Dvs extra markarbete, alla avgifter, byggel, tillval mm mm mm. Det vi har kvar som hamnar utanför detta är carport och altan.

Så kolla en gång till på ex Eksjöhus Prioserie, Myresjöhus Level-one, LB-hus Optimal, Trivselhus Move Home, A-hus Favorithem, Anebyhus Ekonomen. Kanske är skillnaden i pris mindre än ni tror när ni lagt på ev tillval på Smålandsvillan och Älvsbyhus?
 
Jag rekommenderar också Eksjöhus prio. Ett prio 2 kanske skulle rymmas i er budget med tanke på billig tomt och anslutningar.
Ett Eksjöhus i prioserien är inget budgethus. Det har samma grundstandard som deras andra hus.
Man får miele vitvaror till kök. Trägolv. Isolerade innerväggar. Massiva innerdörrar. Råspont på tak under pannorna. Massor av saker som andra tillverkare drar ner på.
Orsaken till ett lägre pris på prioserien är att man inte kan ändra lika mycket hos Eksjöhus. Men med snickaren på plats kan man ändra på vad som helst om man vill betala för det.
Eksjöhus har generalentreprenad. Då har man ett kontrakt hos Eksjöhus för byggsatsen och ett med en byggfirma.
Hos byggfirman kan man bryta lös saker i entreprenaden men blir det för många saker så blir man själv samordnare.
Vi bygger prio 2 och gjorde grund och mark via ett annat företag och sparade lite pengar på det. Typ 70-100.000 beroende på vad fyllnadsmassor hade kostat via byggfirmans grundentreprenad.
Beroende på vilken standard som man vill ha så anser jag att ett Eksjöhus är billigare än en Smålandsvilla.
En smålandsvilla är inte dålig. Men det är för dyrt med tanke på vad man får. Dessutom så är vissa lokala kontor oerhört besvärliga att kriga mot när något blir fel. Så ta in referenser på både säljaren, byggledaren och den tilltänkta byggfirman innan ni skriver på för Smålandsvillan.
Pruta så hårt ni bara kan. Dom har stora marginaler och kan ge er trappa. Kamin. Bättre kök osv om ni spelar ut dem mot ett annat företag.
Älvsbyhus har jag jobbat mot och företagskulturen har gjort mig mörkrädd. Jag valde att inte ens träffa en säljare när vi skulle välja hus pga den erfarenheten.
 
Ska man bygga billigt och klarar av att göra lite själv, välj Älvsbyhus. Kolla dock priset för grunden. Oftast delar dom på entreprenaden.
Bygger du själv grunden och lämnar huskroppen till Älvsbyhus, blir det riktigt billigt.
 
B
Vi går i exakt samma tankar.

De vi väljer mellan är:

Smålandsvillan Fredriksdal eller Näsby (mindre variant).
Älvsbyhus Linnea eller Greta.

Vi är också två vuxna och två barn. Har sjukt svårt för att avgöra vilket som är mest prisvärt och vilket som blir billigast.

Jag drar iväg ett PM till dig Ts!
 
Bob-TheBuilder skrev:
Vi går i exakt samma tankar.

De vi väljer mellan är:

Smålandsvillan Fredriksdal eller Näsby (mindre variant).
Älvsbyhus Linnea eller Greta.

Vi är också två vuxna och två barn. Har sjukt svårt för att avgöra vilket som är mest prisvärt och vilket som blir billigast.

Jag drar iväg ett PM till dig Ts!
För att andra och vi ska slippa leta. Vad är det för priser det gäller?
 
B
Utan tillval, nyckelfärdigt:

Fredriksdal, 122 m2: 1 639 000 kr exkl grund.
Näsby, 94,9 m2 1 363 300 kr exkl grund.

Linnea, 129 m2: 1 540 800 kr inkl grund.
Greta, 107 m2: 1 392 300 kr inkl grund.
 
Grunden till Svillan kommer kosta. Fråga andra.

2010 skulle vi välja mellan S villan och Ä hus.

Det har blivit Älvsby. Och det har vi aldrig ångrat.
Nu bor vi i ett Myresjö. Älvsby var bättre. Mycket hänger på VEM bygger. Vi har haft ett fantastiskt bygglag. Och under tiden huset byggdes föll inte en enda droppe vatten.

Det finns ett forum som tar ENDAST Älvsbyhus. Fråga där lite innan ni fattar några beslut.

http://alvsbyhus.forum24.se
 
  • Gilla
Glada Snickarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.