Hej!
Vilket område i Stockholms län har de mest prisvärda tomterna?
Lista gärna flera områden i fallande ordning.
Vi ska låta bygga ett nyckelfärdigt hus, men sälja relativt snart ifall vi behöver flytta tillbaks till Göteborg.
För att få ut maximal vinst vid försäljning ska vi välja rätt område.
Jobbar mest hemifrån, så väderstreck är flexibelt.

Så: Var är det störst skillnad på tomtpris och nybyggda huspriser?
 
Om ni är osäker på om ni ska bo kvar så måste det väl vara mycket bättre att köpa ett befintligt hus?
 
@Useless: Vid första anblick, men att bygga nytt kan generera ett par miljoner i vinst vid försäljning om man spelar sina kort rätt. Även om det är visst jobb med nybygge, är det mindre jobb än att spara ihop 2Mkr på lönen.
 
Om det vore så att vi skulle bott kvar i Stockholm hade vi kikat på området omkring Åkersberga/Svinninge. Tyvärr har nog tåget delvis redan gått när det gäller Svinninge och "billiga" tomter. En del tycker det är väldigt långt ifrån stan men så farligt är det inte. Allt beror på budget.

Jag hade i dagsläget verkligen ignorerat söderort (så tillvida man inte arbetar i söderort) med tanke på hur dom valt att banka upp vägtullar på essingeleden.

Nu har man istället flyttat med närhet till Göteborg och som stundtals känns som om man kommit till landet där ingen kommun runt omkring vill att man skall bygga hus. Fördelen med Stockholm med omnejd är att det verkligen bedrivs en expansiv boendepolitik och åtminstone jag upplever saker och ting lite mer genomtänkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
@Boohoo: tack för ditt tips. Jag har också uppfattningen att norrort är bättre än söderort.
Men som sagt är det intressanta mellanskillnaden mellan tomtpris och pris för färdiga nästan nya hus.
Billigaste tomten har inget egenvärde ifall färdiga hus är billiga :)
Jag ska kolla upp Svinninge.
 
Det är ju inte så att det säljs tomter i parti och minut i Stockholms län.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hemmakatten
Danderyd och Täby borde väl vara säkra kort.
 
Hemmakatten skrev:
Danderyd och Täby borde väl vara säkra kort.
Om man hittar en tomt... Det går säkert att få lite avkastning på investeringen men man får vara beredd på att lägga upp en 4-5 bara för tomten och då är det Kyrkbyn, inte i Täby.
 
henke_gbg skrev:
@Boohoo: tack för ditt tips. Jag har också uppfattningen att norrort är bättre än söderort.
Men som sagt är det intressanta mellanskillnaden mellan tomtpris och pris för färdiga nästan nya hus.
Billigaste tomten har inget egenvärde ifall färdiga hus är billiga :)
Jag ska kolla upp Svinninge.
I Vallentuna ligger nyckelfärdig nyproduktion på ca 6-7 och tomter från 2 i tätorten. Allt beror som vanligt på läget, läget och läget.
 
henke_gbg skrev:
...
Vi ska låta bygga ett nyckelfärdigt hus, men sälja relativt snart ifall vi behöver flytta tillbaks till Göteborg.
...
Jobbar mest hemifrån, så väderstreck är flexibelt...
Varför bygga nytt och flytta om ni ändå jobbar hemifrån?
Det går ju både tåg och flyg mellan Göteborg och Stockholm.
 
Jag hade tittat på Ekerö. Kommer att bli mycket mer centralt då förbifart Stockholm är klart. Bålsta kan också vara intressant, med citybanan i drift blir det mycket roligare att åka pendeltåg från norra Stockholm. Södra sidan lär ha en del trafikproblem de närmsta åren i och med slussenprojektet och renoveringen av getingmidjan.
 
  • Gilla
Jjemwv
  • Laddar…
tommib
Det där med sidan beror väl på var man jobbar som sagt. Jag jobbar själv på södra sidan och bor följdaktligen också där. Trettio minuter till jobbet på cykel (inkl dusch) får väl ändå betraktas som rätt bra i Stockholm. Problemet går åt båda hållen såtillvida att man helt enkelt inte vill behöva passera mitten. När förbifarten blir klar ändras den ekvationen något men det beror på exakt var man bor resp arbetar. Samma gäller för slussenprojektet (som framför allt gör livet till en mardröm för de boende i Nacka/Värmdö mer än några andra). När citybanan är färdig förbättras trafiksituationen på pendeltågen avsevärt, hela problematiken med getingmidjan byggs bort. Tänker man sig att åka tåg till jobbet spelar det mindre roll vilken sida man bor på.

Söderort är billigare överlag och det finns också mer mark här, men arbetar man norr om stan är det inte en bra idé i nuläget. Eftersom frågan gällde de mest prisvärda tomterna skulle jag nog ändå säga att de finns i söderort.

Som pelpet föreslår är Ekerö troligen ett bra alternativ. I vissa delar av min bekantskapskrets går förbifarten under namnet "exploateringsled Ekerö". Tyvärr är det troligen redan lite för sent att göra några otroliga klipp, men man kan sannolikt fortfarande hitta bra tomter. Det beror förstås på hur mycket pendling man kan tolerera tills förbifarten är färdig.

Du skriver att du jobbar hemma TS. Jag frågar som KoW, varför ens flytta? Att syssla med hus/tomtspekulation kan du ju göra ändå.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Tack för korrigeringen, pendeltågen på södersidan kommer såklart att fungera bra då citybanan är igång också. Snetänk.

Från Ekerö kommer man att kunna åka smidigt till både norra och södra Stockholm framöver.

Även områdena kring kungens kurva kommer att bli attraktivare när leden är klar, det kommer att bli mycket enklare att ta sig till arbetsplatsområdena i norra Storstockholm.
 
Jag bor ju själv på Ekerö och nu är det full fart på kommunalt VA och fiber ända ut till norra uddarna på både Munsö och Färingsö. När tunneln är klar (typ 2026) kommer trafiksituationen (som nu är hemsk) att bli bättre.
Det säljs mycket tomter här omkring och de håller ännu hyfsade priser om man kikar lite längre ut (+10-15 minuter från Ekerö tätort). Det säljs även en hel del gamla sommarstugor som man får göra om (eller riva) till permanentboende.
Nu har priserna börjat plana av men har stigit med ca. 10% båda de senate två åren...

Annars är allt med pendelstation av intresse, ex. Bålsta området som någon sa. Botkyrka har många fina områden, Salem likaså...
 
Robert-san01 skrev:
I Vallentuna ligger nyckelfärdig nyproduktion på ca 6-7 och tomter från 2 i tätorten. Allt beror som vanligt på läget, läget och läget.
Det börjar bli dyrt även i Vallentuna
En sommarstuga i kårsta, ett stenkast ifrån Norrtälje kan kosta nästan 4mkr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.