L
Tack allihopa för bra tips. KnockOnWood jag är inte riktigt med på hur du tänker dig. Du får gärna rita något enkelt så jag förstår.

Skickar med lite bilder på vårt hus idag så ni får en känsla för vad jag har idag. Tanken är att bygga baksidan lite längre ut så att vi får ett fönster mot väster (vänster på baksidan av huset)
Framsidan har idag en gammal carport. Frugan vill gärna ha en ny. Får de hur man skall få till det. Men det får bli nästa steg.


Ett hus med vit fasad och en carport, grå sidobyggnad med öppen dörr och vedstaplar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vit enplansvilla med grått tak och en gammal carport på framsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
L
thomas33 skrev:
Alternativ ett, men det går att göra utbyggnaden med valmat tak med samma vinkel som befintligt tak, så det blir lite nättare tak.
[bild]
Skall försöka rita upp detta. Tror att man kan få bort känslan av en väldigt lång stor vägg på detta sättet.

Hur tror du att detta blir med att kombinera med befintligt sadeltak. Kommer det kännas som en märklig mix?
 
Tror det var något i den här stilen någon föreslog i tråden, om ni inte behöver all den extra ytan mellan hus och garage. 3D-modell av ett hus och anslutet garage föreslaget i byggforumstråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L
rickricaro skrev:
Tror det var något i den här stilen någon föreslog i tråden, om ni inte behöver all den extra ytan mellan hus och garage.[bild]
Tack för förklaringen. Tackdelen här är att man förlorar en stor del av boytan och tanken på två rum och en toalett extra.
 
Alternativ 1 alla dagar i veckan! Jag är mer inne på att det ska se ut som att allt byggdes från början.
 
Du gör ju som du vill (om byggnadsnämnden godkänner det).
Här har kommit en hel del tänkbara lösningar, men hur vill du själv ha det?

Det är ju egentligen det viktigaste, det är ju du som skall bo där.
 
L
KnockOnWood skrev:
Du gör ju som du vill (om byggnadsnämnden godkänner det).
Här har kommit en hel del tänkbara lösningar, men hur vill du själv ha det?

Det är ju egentligen det viktigaste, det är ju du som skall bo där.
Jag tror att jag vill ha en hel kropp utbyggd för att få stora rum. Sedan finns som sagt önskan om carport.

Annat än det vill jag att det skall se naturligt ut. Självklart blir nästa stora del byggnadsnämnden men många har byggt ut. Dock inget speciellt eller utmanande.
 
ska själv bygga ut på långsidan ivår
men jag har tänkt mig få ett litet loft då vi har max boyta på 110 kv/m
så fortsätter med nuvarande vinkel och får nocken över nuvarande yttervägg
är 5x9 m idag och blir således 10x9 m och ca 1,5 m högre i nock
har ganska låg vinkel ca 30 grader
vart dyrt i limträ då det är det enda lösningen med nockbalk och ca 6m takåsbalkar
men gissar att du har brantare vinkel än mig
 
För mig hade alternativ 1 samt separat med mindre gång/hall varit de enda tänkbara alternativen. De övriga faller direkt pga v formen som skapar bekymmer ned snö och vatten, pltta eller lågt lutandetak får mig att rysa av samma anledning.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
1:an är för mig det enda alternativ som både ser vettigt ut och som har bra avrinningsmöjligheter vid regn, och snö som har någonstans att ta vägen vid tö och att det inte blir en ansamling i ett veck på taket, vilket är bäddat för framtida bekymmer.
 
Jag skulle ha byggt så att det blir 2 separata huskroppar med förbindelse i mellan. 1st delad ingång och genomgång. Med samma tak och lutning.
 
L
Tack åter igen för alla tips och ideér. Vill ju att det skall vara praktiskt, inte för dyrt och snyggt.

Slänger in ett första utkast på hur vi tänker oss. Det som känns svårt här tycker jag är hur bred skall entre vara för att det skall gå att få in klädhängare osv. Samtidigt får inte rummet intill bli för smått så man inte får in tv och soffa för framtida ungdomsrum.

Sedan tänker vi oss toalett med bad och dusch i mitten. Slutligen ett lite större rum som skall fungera som träning och aktivitetsrum. Funderar även på att dela av detta rummet så man kan ha förvaring, något som brister ordentligt i huset idag.

Tacksam för era inputs

(Det röda strecket skall symbolisera gränsen mot huset idag. Där skall inte vara någon vägg man får bära av takstolar på något sätt vid bygge)
Ritning av en husplan med markerade rum som ungdomsrum, badrum och aktivitetsrum samt måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har ritat lite som grannen gjort. Skillnaden är att de behållit garage men fått en större hall
3D-modell av en husutbyggnad med två taknivåer, grå fasad och svart tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av ett husutkast med mörk fasad, gråa tegelstenar, och planlösning som ska inkludera klädhängare och aktivitetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
BirgitS
Det som känns svårt här tycker jag är hur bred skall entre vara för att det skall gå att få in klädhängare osv.
Kläder som hänger under en hatthylla eller i en garderob tar ca 60 cm djup, så det är det du behöver mellan ytterdörren och väggen mot ungdomsrummet.
 
Bara nummer 1 enligt mig. Vem vill ha takavvattning mellan taken???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.