Bygga bastu vore gött. Tänkte bolla lite idéer med er.

Byggförutsättningar: den kan inrymmas i ett uthus modell mindre lagård. Jag tänker mig en låda inne i uthuset. Ganska fritt att leka alltså.

Jag tänker att jag konstruerar ett rejält värmesystem först och bygger bastun omkring detta.

Värmesystemet kröker jag ihop av grejer jag redan har och bygger för självcirkulation. Nerifrån och upp:
Vedpanna från Prestoverken, 50-tal, överförbränning.
Varmvattenberedare, frihängande förrådsberedare Thermia, också mitten på 1900-t, isolerad och träklädd som en tunna.
Expansionskärl, öppet kärl av rostfritt stål
Skorsten av cortenstål

Pannan placeras utanför basturummet. Skorstenen går naken genom basturummet och kläs där med nätkasse med stenar, isoleras med brandnatten utanför basturummet. Förrådsberedaren hänger i basturummets tak. Expansionskärlet hänger ovanpå utanför basturummet.

Hetvattnet stiger från pannan till varmvattenberedaren, returen med värmeledningsvatten från varmvattenberedaren går i golvvärmeslingor i bastun och därpå tillbaka till pannans botten.

Systemet ska klara att ställas kallt: glykol i kretsen. Systemet ska inte behöva ström: självcirkulation ska distribuera värmen. Dvs oldschool som gubbarna säger.

Kommer det att funka? Nåt jag missat?
Kanske en blandningsventil före golvvärmen som skickar hetvattnet direkt till pannan om det överstiger viss temp?
 
Varför? Vad ska du göra med varmvattnet, duscha i ?
 
Just så. Enligt min mening ska det kunna blaskas rejält i en bastu, den ska kunna användas att tvätta sig i, som namnet antyder. Golv med golvbrunn etc.

Stenolofanders skrev:
Skorstenen går naken genom basturummet och kläs där med nätkasse med stenar, isoleras med brandnatten utanför basturummet.
Måste korrigera autokorrekt här: nä inte "brandnatten". "Brandmatta" dvs stenull
 
Kommer värmen från skorstenspipan att räcka till?
Även om pannan är gammal så är den ju byggd för att tillverka varmvatten i första hand.
Tycker det låter som ett kul projekt!
 
Bra fråga: jag har inte eldat i pannan själv. Ringde svärfar som förr hade en prestopanna av liknande modell. "Rökgaserna låg på kanske 300 grader i drift. Det finns också ett direktspjäll som hålls öppet vid upptändning. Glömmer man stänga det blir det illhett på rökröret"
Låter ju som att det finns potential!
 
H
Det låter märkligt att bara skorsten ska värma en bastu. En skorsten är slät och avger lite värme därför att ytan på skorstenen är liten. Titta hur en kylare till en bil ser ut tex. En bastukamin brukar ge 16-30 kw/h för en normal hemma bastu.
 
Jo det kan ju tänkas att det inte räcker. Mantelytan på skorstenen blir max 0,75 m2 (120 mm rör, 2 meter som löper genom bastun)
Ponera att skorstenen blir 200 grader på utsidan. Hur räknar man ut effekten i watt?

Att öka ytan på skorstenen går ju på olika sätt, även att öka värmeavgivningen med turbulator.

Inte enbart skorstenen ska värma bastun, även värmespill från varmvattenberedaren och golvvärmen kommer nog bidra lite.
 
Kanske kan man svetsa dit plattjärn på utsidan kaminröret för att öka värmeavgivningen till stenmagasinet?
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Och/eller att skorstenen är dubbelpipig genom bastun så att röken vänder och gör en extrasväng.
 
Hemmakatten
Men man vill ju SE elden brinna i en bastuugn. Och slänga vatten på stenarna. Vill du ha varmvatten i bastun så finns det varmvattenbehållare som sitter ovanför bastuugnen, dvs. värms upp av bastuugnen. Tyvärr, tror inte riktigt på din lösning .
 
Låter onödigt komplicerat och med osäker funktion. En vanlig bastukamin med vattentank(ar) är väl både enklare och bättre?
 
Jo, det finns enklare vägar att gå men det ordnar sig nog, mcGyver här byggde ett annat mkt välfungerande värmesystem av två tuggummin och en kakburk.

Men man vill ju SE elden brinna i en bastuugn. Och slänga vatten på stenarna.
a) nja, vi har redan fyra eldstäder på andra ställen och oändliga mysmöjligheter utomhus och inomhus. b) jodå, det ska ordnas

Njut av det här, I klentrogne;
Gammal Thermia villaberedare med typnummer och tillverkningsår 1961 på en märkesplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal metallskylt på en värmepanna med texten 'HBM-55', 'Tillv. år 1962', och 'Prestoverken AB'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade lite fel, tidigt 60-tal på vv-beredare och panna
 
Har du någon utväg för att dumpa värme om vattnet kokar innan bastun är varm? Det framgår inte vad det är för effekt på pannan, men om vi gissar att den är på 25 kW så lär det ta knappt en halvtimme innan varmvattenberedaren kokar. Nog för att man kan vänta sig dålig verkningsgrad på den gamla pannan, men knappast så dålig att du har många kW att utvinna från skorstensröret. Är det 70% verkningsgrad och 25 kW till vattnet är det runt 10 kW som försvinner med röken. Om du får din lösning så bra att du kan återvinna hälften av den värmen så har du 5 kW att värma bastun med. Det är inte mycket för en bastukamin. Det är gissning på gissning eftersom så många parametrar är okända. Min gissning är att du kommer att koka vattnet i varmvattenberedaren långt innan det är varmt i bastun.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Jag tänker att bypasspjället borde göra det möjligt att styra hur mycket av hettan i rökgaserna som går till värmesystemet respektive går genom skorstenen?
Helt klart vore det lämpligt om jag kunde få över mycket av värmen från hetvattnet till bastun. Ingen dumpvärme planerad direkt, förutom att okynnesduscha eller tappa upp ett badkar, den tekniken fick jag nån gång använda i hemmets värmesystem innan jag installerade acktank.

En tanke är att leda returledningen som golvvärme. Kan bli hett under fötterna, nån blandningsventil som ordnar bypass måste kanske till.

Jag skissar på en ytförstoring mellan rökrör och skorsten i form av tre sammansatta fyrkantsrör där röken tvingas vända nedåt och så upp igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.