Sektionsritning av ett hus med måttangivelser och takstolar, märkt "FALSKT TEGEL ELLER CEMENTPANNOR".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej alla kunniga!

Jag har egentligen två frågor angående ritningen.
1. Kan man bara utifrån ritningen se om takstolarna är "självbärande"(heter det så:surprised:?)? Undrar egentligen om någon av innerväggarna på våning 2 är bärande.
2. Har planer på att bila ur ett gammalt garage i källaren för att isolera och gjuta ny platta med golvvärme för att sedan inreda som ett vanligt rum. Vad säger egentligen ritningen? Varför ser den ut som den gör i nedre vänstra kanten och vad betyder det egentligen?

Huset är av sutterängtyp och byggt på mitten av 60-talet.

Hoppas att någon vill ta sig tid och hjälpa mig med dessa frågor:)
 
1: Takstolen är självbärande men eftersom huset har en viss ålder så kan en takstolen böjt ner sig och stå på en innervägg som sen blivit bärande. Riv försiktigt så märker du hur det är.
2: Åtgärden går att utföra men vad ritningen menar med en försänkning, ja kanske utrymme för installationer. Har du en planritning också?
 
Hittade några bilder till som kanske kan vara till hjälp för att förstå lite bättre hur det ligger till.
Ritning av husfasad och planlösning för entréplan, skala 1:100.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detaljerad ritning av byggnadssektion, inklusive mätningar och materialspecifikationer, för en väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektritning av en sektion genom en yttervägg med detaljerade beskrivningar och måttsättningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal sliten byggritning med mått och rumsmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektritning av en byggnadsdetalj med måttangivelser spridda över hela pappret som hålls upp mot ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad jag förstår så har bostadsrummen försänkt platta under för att få plats för reglar och/eller isolering. Din sektion visar just ett sådant parti.
Din konstruktionsritning i plan visar ett snitt i vänstra sovrummet, G-11, det snittet visas på nedre sektionsritningen.
Hur eller hur så ska du ta och bila bort plattan och isolera innan du gör nytt golv.
 
Varför över huvud taget lägga golvvärme?

Vi har levat här i Norden i tusentals år utan golvvärme,
och jag har ingen sådan i mitt nybyggda, nu sex år gamla hus.

Köp ett par tofflor à 10 kr i din närmaste stormarknad i stället om det känns kallt om fossingarna :)

Och lägg ett par mattor i gångstråken på souterräng-golvet.
 
Det är klart att man kan nöja sig med ett par tofflor, men jag föredrar helt klart golvvärme. Nu är det ändå som så att avlopp o inkommande vatten som passerar genom detta utrymme måste bilas fram o bytas i vilket fall som helst, o då får det troligtvis bli både isolering o golvvärme i den nya plattan :)

Tack för svar angående ritningarna (y)
 
Pengar i sjön med operation golvvärme, håller med Senioren KoW här. Ok du har mycket fritid och för mycket pengar, kanske men annars...
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
one- skrev:
Det är klart att man kan nöja sig med ett par tofflor, men jag föredrar helt klart golvvärme...
OK, det är dina kilowatt-timmar.

Hur värmer du upp huset förresten?
 
KnockOnWood skrev:
OK, det är dina kilowatt-timmar.

Hur värmer du upp huset förresten?
Bergvärme är det som gäller här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.