Ja "Arnodt" jag special beställde min tank med 5 extra flänsar så jag skulle kunna göra det..
Solpanelen sitter för övrigt på min vägg, i söder riktning, så jag inte behöver skotta snö av dom på vinters tid.. :)
Jag är klar över att det endast är 17% värkningsgrad på solpanel, mot 80% på solfångare, men när man beställer ett solpanel på 240 watt, så ger den 240 watt vid en gett solinstrålning. Hade dom haft 80% effekt som en solfångare så hade dom ju varit bra mycket mindre i storlek.. :)

GK100, hehe.. Jag säger inte jag har hittat upp hjulet igen.. Men jag köpte några 240watts solpanel i från Kina, innan denna extra avgiften på antidumping tull kom, så jag har köpt dom för inklusive frakt och import tull till runt 1200 kronor st. väggfästen och kabel, och skruv till runt 350 kronor från biltema, och doppvärmare från kina till 75 kr st. Jag satt in 4 st, men använder bara 3 i dagsläget för jag fick inte plats till mer än 3 solpanel på väggen utan att det bara skulle se fult ut.. (Mer än det gör nu.. :) )
Så det går faktisk att få det till runt 4500 kronor.. Skulle man köpa en solfångare så kostar väl en 12 rörs vacuumsolfångare runt det samma priset..
Så jo, det funkar faktisk att få det lite billigare än att man får andra till att göra jobbet för sig.
Jag har runt 3500 watt som skall upp på garagetaket senare i år.. Resterande av dom jag har kvar.. :)
Svarade jag på din fråga? :)
 
  • Gilla
olli100
  • Laddar…
Björkåsen skrev:
Jag berättade för grannen att jag planerar att sätta upp solfångare för att få varmvatten på sommaren. Då sade grannen: Bättre om du sätter upp solceller istället, och kör elpatronen med den el du får.

Har grannen rätt eller fel?
Spännande. Tänkte först svara att grannen har fel eftersom solceller har en femtedel av verkningsgraden som en solfångare har. Men den ständiga skräcken (nåja) över att posta ett inlägg med allvarliga fel ledde till den här rapporten: https://www.google.se/url?sa=t&rct=...hm2gItvPvNaELw&bvm=bv.147134024,d.bGg&cad=rja

Enligt den är priset för enbart solcellen respektive solfångaren i princip likvärdigt (i kr/W), medan solcellsinstallationen blir lite dyrare pga. omriktare mm. Dessutom krävs förstås fem ggr större yta på taket för en given effekt med solceller jämfört med solfångare.

MEN om du ändå måste elda och bara har (verklig) nytta av värmen från solfångarna på sommaren så ger ju solceller istället nytta en större del av året i form av del du annars måste betala för (oavsett hur mkt du eldar.. såvida du inte får värme över för att driva en ångmaskin med generator...). Det enda rätta men tråkiga svaret lutar nog åt att "det är värt att räkna på för svaret är inte självklart".

Nu ska jag plöja tråden. :)
 
  • Gilla
olli100 och 2 till
  • Laddar…
Äntligen börjar det bli lite sans i diskussionen, från början var det ju bara solfångare som föreföll vara det som gick att installera med tanke på ekonomi och effektivitet men nu har ju Raptor10 m.fl. plötsligt visat på förnuftiga och ekonomiska lösningar med ett sunt resonemang över på vilket sätt de skall användas.
Ungefär som att ha två hinkar och hämta vatten i till huset. Den ena stor men fungerar bara några månader, den andra liten men fungerar året runt.
Vid resor på kontinenten så häpnar man över alla solcellspaneler som snart täcker varenda hus, kan de verkligen ha lurat sig själva eller är det så att de har lösningar liknande de som Raptor10 beskriver.
Vi har en 9,5 Kw kamin som lätt värmer hela vårt hus och drar efter uppvärmning inte speciellt mycket ved. Om jag då har en solcellspanel eller paneler som genererar så mycket elektricitet så att en basvärme kan erhållas och vid kallare väderlek backar upp med kaminen så måste det ju då vara en ganska bra och mysig lösning.
Varmvatten är ju av flera skäl bättre att ha i en beredare som kan hålla en kontinuerlig värme, alltså inte innesluten i en ack-tank.
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Som "OveRa" skriver så kan nog en extra kamin vara en god sak att ha i tillägg till solfångare.
Denna tanken som jag specialbeställde har också 2 st kopparslingor i sig också, så om det skulle bli för lite med sol, så har jag möjlighet att koppla in en av slingorna till pannan med en egen cirkulations pump, eller eventuellt solfångare som jag också kan koppla in..
Min tanke bakom detta med att slänga in doppvärmare uttag i tanken var nog mer för att försöka att klara mig på solpanel som tillskottsvärme.. Inget jag trodde skulle funka så bra som det gör på 3 solpanel.
Så har jag ju alltid valet att beställa en kraftigare doppvärmare och slänga på fler solpanel om det skulle vara så. Men då kommer jag nog koppla in några solfångare i stället.
Orsaken till att jag inte vill koppla den till pannan är nog att jag har bara runt 35-40 grader i pannan. Då blir det varmt nog i huset, och med den värmen så spar jag Pellets, men har då inget extra värmetillskott till tanken.
Men för tillfället så är jag happy med doppvärmare så jag slipper få extra elektriker för att koppla in solpanel till nätet, något jag också spar lite pengar på. :)
 
OveRa skrev:
Äntligen börjar det bli lite sans i diskussionen, från början var det ju bara solfångare som föreföll vara det som gick att installera med tanke på ekonomi och effektivitet men nu har ju Raptor10 m.fl. plötsligt visat på förnuftiga och ekonomiska lösningar med ett sunt resonemang över på vilket sätt de skall användas.
Ungefär som att ha två hinkar och hämta vatten i till huset. Den ena stor men fungerar bara några månader, den andra liten men fungerar året runt.
Vid resor på kontinenten så häpnar man över alla solcellspaneler som snart täcker varenda hus, kan de verkligen ha lurat sig själva eller är det så att de har lösningar liknande de som Raptor10 beskriver.
Vi har en 9,5 Kw kamin som lätt värmer hela vårt hus och drar efter uppvärmning inte speciellt mycket ved. Om jag då har en solcellspanel eller paneler som genererar så mycket elektricitet så att en basvärme kan erhållas och vid kallare väderlek backar upp med kaminen så måste det ju då vara en ganska bra och mysig lösning.
Varmvatten är ju av flera skäl bättre att ha i en beredare som kan hålla en kontinuerlig värme, alltså inte innesluten i en ack-tank.
Som du kanske läste var TS ute efter varmvatten från solenergi att lagra i sin tank som i det fallet är befintlig och ingår i systemet med flera tankar och panna av ganska nytt datum. Solenergin finns tillgänglig direkt vid den temperatur som behövs och kan utan omvandling direkt lagras i acken. Det görs givetvis om du nu är ute efter "ekonomiska" termer lämpligen utan onödiga steg och med teknik av enklaste slag. Sina solceller vill man använda för drift av delar där just högvärdig elenergi är nödvändig och inte via kedjor med dålig verkningsgrad i flera led direkt dumpa den som simpel värme.

Det är i grunden fundamentalt och enkelt att påvisa det som var uppe tidigt i tråden att det är principiellt fel och något som inte går att förhandla bort hur gärna man än vill. Ska du vara med i mer korrekt ekonomi är det inte fel att börja överväganden i dessa basala ting. Tex de välkända termerna energi, exergi, emergi kommer väl till pass och använder man dem rimligt halkar man naturligt mer rätt än enligt det som kommit gå vardagligt slentrianmässigt under namnet ekonomi. Dvs där divergensen mellan pris och värde är avsevärd och spökarealen stor, drängarna många och okända till namn och hälsa för att hålla var lilla herrgårdsandel i världen någorlunda i skick.
 
  • Gilla
Stenolofanders och 1 till
  • Laddar…
Fast pratar vi ekonomi är verkningsgraden totalt ointressant. Det som är intressant är ekonomi, man kan inte avfärda ekonomiska resonemang genom att prata om fundamentala fel. Vi hade inte omvandlat termiskt energi till el i tex kärnkraftverk om det inte vore för att ekonomin är bra, även om processen slösar stora mängder värmeenergi. Så ända sättet att veta är att räkna eller uppskatta, och det kan man inte göra genom att räkna antal steg någonting passerar. Förövrigt är det inget konstigt att omvandla elenergi till värme, jag hävdar att det till och med varit vanligaste uppvärmningsformen om inte subventioner för värmepumpar hade varit så pass starka som de är.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Finns inget motsatsförhållande mellan ekonomi och resonemangen kring verkningsgrad snarare tvärtom. Givetvis får man kanske börja med en definition av ekonomi för egen del duger det gott med den konventionella etymologin.

Du kan börja i de mest principiella enkla fysiska fundamenta och gör du mer "fel" kommer den som gör det i mindre grad alltid systematiskt komma bättre ut och kanske då det är läge att översätta i de mer orena "ekonomiska" termerna. Jag har inget emot att använda solceller, fångare eller vad som för att fixa varmvatten i TS fall men frågan är till delar principiell och där drar man på ena sättet kortaste strået hur man än försöker komma ur det.

Jag försöker för min egna ringa del även hålla både spökareal och antal okända drängar små och få, kräver bara lite intresse och eftertanke parat med att inte alltid tvunget sätta sig själv i "centrum" och oförblommerat skrika allt nu som ett barn. Enträget kan man då i någorlunda samklang med omgivningen både i form av levande ting och övrig mer död miljö nå även din typ av ekonomiska mål. Tex i form av överskott på mycket välskötta byggen på flera lokaler samtidigt helt oberoende av banklån, motståndskraft mot diverse yttre påverkan i försörjning till nära 100% osv.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
OveRa skrev:
Vid resor på kontinenten så häpnar man över alla solcellspaneler som snart täcker varenda hus, kan de verkligen ha lurat sig själva eller är det så att de har lösningar liknande de som Raptor10 beskriver.
Nej, de har garanterat inte lösningar som Raptor10 beskriver. På kontinenten så är elpriset 3-4 gånger högre än i Sverige, så inkomsterna från solel (som man kan tvinga sig till att sälja vare sig den behövs eller inte) är betydligt större än här och det är därför som man ser mer paneler.

Pga det höga priset på el så är elektriska varmvattenberedare inte så populära som här. Man värmer med gas, olja, kol eller dylikt istället. Man har typiskt inga tankar där man kan lagra någon värme eftersom man värmer "on demand".

Att värma vatten med el, oavsett om det kommer från solen eller inte, är naturligtvis att gå över ån efter vatten. Har man redan tankar (exv. pga man eldar med ved) och läge så är ju dock solfångare helt naturligt. Min svärfar har haft solfångar kopplade till sina tankar och har varmvattnet utan eldning halva året. Detta även om det skulle vara mulet några dagar.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle snarare säga att det naturliga om man har ackumulatortankar och vedpanna är att elda året runt, ingen jag känner med vedeldning kombinerar det med solvärme, även om jag vet att det förekommer. Merkostnaden för att elda året runt är liten och man behöver inte extra slingor i tanken och utrustning som kostar en slant extra. Solvärme kommer sällan ge någon besparing, åtminstonde inte om man värderar tiden man eldar lågt, men det brukar vara en förutsättning att inte göra det för att kunna ha vedeldad uppvärmning. Men ingen situation är den andra lik och det står ju fritt fram välja lösning, vill man ha en paus på sommaren tex. Eftersom elen är hyffsat bilig på sommaren undrar jag nästan inte om det är bättre ekonomi att köra elpatron rakt av istället om man vill ta paus i eldandet? Åtminstonde om man har lågt varmvattenbehov kan jag tänka mig att det gäller. Att gå över ån för vatten är bevisligen billigare i många fall även om det är längre.
 
Jag har båda och på min stuga, eldar lite i en vattenmantlad kamin på höst vinter när det inte är sol. Men annars så har jag varmt vatten hela sommarhalvåret i alla fall.
Vill säga att dopprmare direkt från solpanel har i alla fall gett mig mer värme i tanken i vinter än vad mina solfångare någon gång har gjord på vintern.
Så får man tänka till om det är lönsamt eller inte att inte använda dom för att koppla sig på nätet eller inte. Men som sagt under 1kw så är det inte intressant för nätbolaget att byta mätare äns.
 
Markus_T, du får gärna förklara hur det du kallar ekonomi som en fix, isolerad allomgiven entitet? Det du i båda inläggen verkar ha i tanke är strikt fiktiv till sin natur och helt och fullt ett rent mänskligt påfund där man fritt kan sätta alla regler och parametrar. Alltså inte mycket att hålla i när det blåser iform av de mest primitiva naturlagarna.
 
Redigerat:
Markus T,

trevligt att höra att du förespråkar även, som ock jag i mitt inlägg Nr. 27 i denna tråd, att vedeldande Björkåsen ska köra elpatronen(med 230 Volt) i varmvattenberedaren på sommaren för att få semester från vedeldandet. Kostar ju bara ett par 100-lappar i månaden, och är ju endast under 3 månader. Även Björkåsens grannarna blir glada att åtminstone ett par månader om året slippa den sura björkåsiska vedeldningsröken. Det kan hända att grannarna kan vara beredda att bidra med kanske en 100-lapp i månaden. Man gör gemensam sak.
 
Redigerat:
Jag funderade oxå på att sätta upp två st solfångare för att producera lite varmvatten sommar/vår/höst (även kopplat till golvärme)
2 solfångare inkl styrning g pumpar o rör skulle kosta mig drygt 25000:-

Men efter att jag mätt energiåtgången under ett år på min 100 liters nibe el varmvattenberedare drog endast runt 100-150kwh/månad (2 vuxna 2 barn) så beslöt jag mig istället för att sätta upp ytterligare 1,6kW med solceller som med min placering producerar ca 1400kwh el/år till en betydligt lägre investeringskostnad än för solfångarsystemet.

Solfångare för vatten hade alltså i mitt fall gety mig en massa varmvatten miTT i sommaren då jag endast förbrukar ca 4kwh/dag i varmvatten (den största mängden varmvatten feån solfångare hade jag då blivit tvungen att kyla bort eller dumpa på något vis.

Överskottet från solcellerna går dock direkt ut på elnätet och jag får även helt ok betalt för detta överskott :)
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Det är alltså som jag redan tidigare har nämnt att: varmvatten är endast ca 10 % av den totala energiförbrukningen i ett hushåll. Magnaten här bekräftat det också när han säger att de 4 personerna i hans familj förbrukar totalt ca 100 till 150 kWh för varmvatten per månad, alltså ca 100 till 150 kr/månad för varmvatten. Inte mycket.
 
Om vi utgår från min konkreta situation, så är alltså förutsättningarna dessa:

Jag har vedpanna, 3 750-liters acktankar, varav en med solslinga, 120-liters varmvattenberedare och en 6kW elpatron. Hela värmesystemet, inklusive radiatorer, är 10 år gammalt. Jag har dessutom en sparad slant som jag skulle kunna använda till att förbättra energiförsörjningen till mitt hus.

Då kan jag antingen:

1. Göra ingenting. Jag kan fortsätta elda året runt precis som tidigare. I strikt ekonomiska termer är detta den billigaste lösningen. Det jag dock får fundera på är hur jag värderar den tid som går åt till vedhanteringen.

2. Göra som Arnodt föreslår, att sluta elda på sommaren och istället köra med elpatronen för att få tappvatten. Då vinner jag bekvämlighet sommartid till en liten kostnad. Min sparade slant kan jag då, vilket också gäller för punkt 1, göra något annat roligt med. Om jag emellertid tar in sådana aspekter som miljöhänsyn och självförsörjningsgrad i mina överväganden, så har jag något försämrat min situation, om jag köper in el utifrån. En sak som kanske också ska nämnas i sammanhanget, det är att jag faktiskt tycker att det ÄR rätt roligt att lösa vardagsproblem med hjälp diverse tekniska installationer.

3. Installera solfångare. Då kan jag förvänta mig att slippa elda ungefär mellan april och september, och att få ett hyggligt tillskott av värme i mars och oktober också, grovt räknat. Någonstans har jag sett att man kan spara 20% ved med solfångare på årsbasis. (Men här ovan säger nissenhj att han har halverat sin pelletsförbrukning, är det verkligen möjligt?)
Jag har bland annat kikat på Finspångs solvärmes byggsatser, och med de grejorna skulle hela anläggningen kosta lite drygt 25.000:-, om jag installerar fyra paneler.

Dessa tre punkter har jag en ganska klar överblick över. Skulle jag lägga till en fjärde punkt som heter Installera solceller blir det värre. Därför skulle jag vilja efterlysa konkreta förslag på lösningar därvidlag, som vi kunde jämföra med. Hur skulle man kunna göra här? Vilka tekniska komponenter kunde man installera? Hur mycket energi kunde man utvinna om man valde den eller den lösningen? Vid den och den årstiden? Och vad skulle den och den lösningen kosta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.