Talgoxe, blåmes, sidensvans och domherre, så vackra att titta på. Vi pratade med ornitologen Stefan Müller för att få tips om hur man kan få dem att komma till sin trädgård.

Du kan läsa artikeln här: Så lockar du småfåglar till trädgården
 
G
Tänk dock på att fågelmaten innehåller vitaminer, vilka skadedjur äter och blir immuna mot medel som används för att bekämpa dem. Det är även förhöjd risk att man sprider fågelinfluensa till andra fåglar genom matningen.
 
Hemmakatten
Trevlig artikel med goda råd. Att talgbollar inte är bra visste jag inte, ska genast plocka bort dem.

Fröblandningen var också intressant, men var köper man havre och hampfrö i mindre mängd?
 
Redigerat:
Granngården tror jag har?
 
Hemmakatten skrev:
För blandningen var också intressant, men var köper man havre och hampfrö i mindre mängd?
På samma ställe som du köper övrig fågelmat. Om det inte finns just där du handlar så finns det i någon annan kedja i närheten. I ungefär dessa mängder.
 
Hemmakatten
Handlar ofta på Granngården men har inte sett havre och hampfrö. Finns väldigt många hästar härikring och de äter ju havre. Är det samma havre som småfåglar äter?
 
Redigerat:
Hemmakatten
Dalbotös skrev:
På samma ställe som du köper övrig fågelmat. Om det inte finns just där du handlar så finns det i någon annan kedja i närheten. I ungefär dessa mängder.
Den där länken var ju riktigt bra. Tack!
 
Det brukar ofta säljas påsar med något de kallar "småfågelblandning", vilket till stor del består av havre. En liten sådan påse räcker hela vintern, det är mest gulsparven som tycker om havre. Hellre lite extra jordnötter då, det är det många som tycker om.
 
Hemmakatten
Vi brukar göra av med 40kg solrosfrön under en vinter, så en liten påse småfåglarna att blanda i låter bra.
 
Hur bra funkar det att ha vatten som lockbete för fåglarna? Jag bor i takvåning i innerstan.
 
Torgil skrev:
Hur bra funkar det att ha vatten som lockbete för fåglarna? Jag bor i takvåning i innerstan.
I synnerhet stränga vintrar är öppet vatten hårdvaluta för gräsänder och andra arter. Du kanske kan lägga värmeslinga i din lilla damm.

;)
 
Min brorsa som är fågelskådare tyckte att min tomt var utmärkt för att fylla upp med matstationer åt fåglarna. Det har nu resulterat i att jag har en ekorre på gården som försöker ta sig till fågelmaten. Den är inte så duktig på det så den delar träden (några tallar med långa mjuka barr) med en massa nötkråkor när den ger upp. En rolig bonus. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.