Häromdagen hade vi ett stort strömavbrott i området där jag bor och när strömmen väl kom tillbaka efter en dryg timme så upptäckte jag att vår fjärrvärme-regulator (ECL100) börjat ticka på ett märkligt sätt, det låter som ett relä som slår till och från med jämna intervall (på-2s-av-5s-på osv). Inget händer när jag vrider på inställningsrattarna, vanligen börjar ju reglerventilen jobba när man justerar kurvan eller offseten, och jag tror att även cirkulationspumpen står still (allt sitter rätt dumt till i en liten skrubb så den är svår att nå). Tyvärr sitter eluttaget längst in i skrubben bakom alla rörinstallationer så jag har inte kommit åt att dra ur sladden.

Är det någon som vågar sig på en gissning om vad som hänt? Är regulatorn kass?
 
Kanske sitter någon finsäkring tex glasrörstyp i den som går mot ställmotor och pump. Reläljuden tyder ju på att den verkar försöka reglera så det är värt att göra en enkel första koll efter säkringsfel.
 
Ja, det låter inte bättre än att jag får försöka öppna upp skrubben ordentligt. Tyvärr har den tidigare ägaren byggt in allt mycket noga så det är inte bara att lossa fronten på regulatorn...

Hittade just en manual där det står att man kan funktionskontrollera regulatorn genom att ställa den i manuellt läge och titta på en lysdiod, jag skall prova det när jag kommer hem. Det står dock inget i manualen om inbyggda säkringar.
 
Lyckades efter några om och men komma åt att dra ur kontakten och lossade sedan fronten på regulatorn. Inga synliga säkringar utan det verkar som om all elektronik satt i fronten, i den bakre delen var det bara ett antal skruvplintar.

Efter en stund satte jag i sladden igen och döm av min förvåning när allt surrade igång igen. Nu har den snurrat i ett drygt dygn och det verkar som om allt fortfarande fungerar.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.