Håller på att planera för en gäststuga intill vår fritidsfastighet. Utgångspunkten är en smärre modifierad version av byggmax's attefallstomme classic: https://www.byggmax.se/stugor-och-f...sic-p7103008?gclid=CISArZWeltACFeoLcwodA2oKOQ

Skillnaden är att takhöjden är något lägre.

Takreglarna är enligt originalritningen 95x45 + 120x45 sammanfogade med spikplåtar. Funderar på att köra 45x220 och jacka ur till samma form. Det borde väl ge samma bärighet?

Här några bilder:

3D-ritning av en gäststugas trästomme baserad på en modifierad Attefallshusstomme med föreslagen lägre takhöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av en röd gäststuga med svart tak, fönster och grön dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja du bör få bättre bärighet på ditt sätt så länge du har samma hållfasthetsklass på virket.
 
Tack, ja det låter ju rimligt.
Nästa fundering jag har är taket. Beklädnaden kommer att vara shingel på underlagspapp och råspont.
Räcker det med 50mm luftspalt utan något mellan luftspalt och isolering. (Tänker använda isolerskivor).

Eftersom stugan endast kommer att användas sommartid kommer jag att skippa ångspärr.

Illustration av en takkonstruktion med råspont, 50mm luftspalt och 170mm isolering utan ångspärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ritar också på en gäststuga. 50 mm spalt tror jag räcker.

Här är ett tips på hjälpmedel för dimensionering.http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering

Jag skulle nog montera ångspärr. Man vet aldrig vad stugan kommer att användas till i framtiden.
 
BJohan skrev:
Jag ritar också på en gäststuga. 50 mm spalt tror jag räcker.

Här är ett tips på hjälpmedel för dimensionering.[länk]

Jag skulle nog montera ångspärr. Man vet aldrig vad stugan kommer att användas till i framtiden.
Om man kör med ångbroms kan man ju göra som man vill.
Kör man ångspärr bör man ju även ha värme på vintern för att inte få kondensproblem
 
Tack för tipsen. Det lutar nog mot (inifrån och ut); innertak,isolering 220mm, board 3mm, luftspalt 45mm, råspont, papp, shingel.
 
Sitter nu och filar lite med stommen. Funderar på avväxlingar kring fönster. Samtliga fönster är M8X12, ganska små alltså. Behövs stöd under fönstren på gavelsidorna. Lasten från taket bärs ju upp av stolpen i mitten (2st45x95 skruvade)?
funderar på att skippa rödmarkerade reglar, eller är det dumt?
3D-modell av stommen till en byggnad med markerade reglar runt fönsteröppningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Behöver du inte de rödmarkerade för att skruva skivor i så kan du förmodligen ta bort dom utan att det påverkar nåt.
 
Sitter nu och klurar på isolering. Vad blir bäst och mest kostnadseffektivt?
Mått;
Bjälklag 164cm (-6 för trossbottenskiva)
Väggar 95mm
Tak 220mm


Skulle helst använda skivor och gärna omlott för att undvika köldbryggor. Dubbla 95 skivor i golvet skulle innebära att isoleringen sticker upp 26mm över bjälklaget. Blir det problem att skruva golvet då? Går det att "klyva" skivorna?
 
Om du tar 95+70mm skivor hamnar du ganska rätt?

//AA
 
Jag kommer också att bygga en gäststuga i lösvirke utifrån en modifierad variant på byggmax attefallshus classic stomme. Väldigt lik TS förutom att jag ska ha sovloft och lite annan placering av dörrar och fönster.

Funderar på om man behöver ha luftning av taket vid nock? Om man har shingel så går det väl inte men jag tänker nog köra med pannor och då skulle det gå att göra en variant som luftas i nock, typ som på den här bilden (tagen från rockwools hemsida). Men det blir mycket krångligare... Kommer som TS att ha (innifrån och ut): gips kortplank - isolering - board - läkt ca 50 mm för att skapa luftspalt - råspont - underlagspapp - strö & bärläkt + pannor.

Någon som vet om man behöver / bör ha lyftning vid nock på ett sånt här hus? Även mitt gästhus kommer att vara helt ouppvärmt på vintern så kommer att köra utan ångspärr, eventuellt sätta ångbroms istället. Ifall det påverkar.
 
Illustration av ventilation vid nock i snedtak med komponenter märkta, inklusive takpapp och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för svar calvin82! Givetvis lämnar jag det öppet vid takfoten och har ju ca 50 mm luftspalt... låter rimligt att luften kommer röra på sig men varmare / fuktigare luft stiger ju så intuitivt känns det inte självklart att man kan skippa att ventilera nocken... men jag är lekman så har ju egentligen ingen aning.. Därav frågan =) Men vore väldigt skönt att slippa skapa en ventilerad nock...

Någon annan som kan bekräfta att man vågar/kan skippa ventilerad nock på ett sådant här hus? Har googlat en hel del men blir inte klok =/
 
TS, regla efter behov. En regel tio cm bredvid en annan är bara ett tecken på att ni inte tänkt/sagt ifrån.

Stefan, skapa en egen tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.