Jag ska bygga garage och för att få högre takhöjd inne har jag planerat saxtakstolar, iaf i halva garaget.
Men i senaste Husdrömmar såg jag att de använde en typ takstolar som jag inte sett tidigare.
Vad kallas dessa och var kan man hitta mer information ang dimensionering mm.
Tänkte att de ev kunde vara intressanta för man får ju samma lutning på innertaket som yttertaket.
Iof ser de ganska tunga ut i jämförelse med saxtakstolar

Stor takstol med dubbla lutningar lyfts av en man vid en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
är ju tycker jag ingen takstol( näärmaste är väl saxtakstol.
det är ju mera en balk.
var det belastningspunkter på regelverket bara eller var det något under nocken?
 
Nej, inget i nock. Gick upp en murad skorsten i genom nocken så där kan inte legat något senare heller.
Nu tror jag de sa att bredden på rummet var 4,5 m. Jag ska ha 7 m så då blir det antagligen en väldigt otymplig balk...

Träkonstruktion med metallkonsoler, skymning i bakgrunden, del av en byggnad under uppbyggnad.
 
Den takstolen blir juh som en saxtakstol med klädda sidor ( skruva plyfa på sidorna) lite högre egenvikt bara.
 
S
kan va ryggåstakstol men jag har för mig dock dom använder sig av balk.
 
S
bomm skrev:
Den takstolen blir juh som en saxtakstol med klädda sidor ( skruva plyfa på sidorna) lite högre egenvikt bara.
tror tanken är att sätta ytskikt på takstolsbenen. vilket gör att man fyller sidorna med isolering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.