Höjden av otur när man väl tar sig tid och pengar för lite paus i bygget... Men på nåt konstigt vänster, trots skadad fot och haltande på kryckor, kan man ändå njuta rätt mycket ändå i eländet!
 
Vilan var väldigt behövlig och efter vi kommit hem blev det förkylning i fyra dagar på det så ännu mer vila än om det fanns behov av att bestämma grejer så nu blev vissa saker förskjutet.
 
Ännu mer bilder, visst är det bilder folket vill ha?!?
Kopplingar av lite vatten och brine.
VVS-installation med kopparledningar och isolerade rör mot OSB-vägg i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ställ för tronen.
Installation av väggmonterad toalettstomme med synliga rörkopplingar och installationsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Insatt tak.
Insats av tak med synliga skarvsömmar, kablarna hänger löst, och en stege står mot väggen i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fototapet på väggen som är i hålet mellan ovan och under våning.
Fototapet med sjö och solnedgång på vägg mellan våningar, synliga takspottar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tronen beklädd!
Omonterade IKEA köksskåp och toalett i ett pågående renoveringsprojekt med oslipat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök från ikea beställt även tvättstuga och garderober.
Schematisk illustration av ett IKEA-köksdesign med skåp, lådor och inbyggda apparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörndel av kök med gråa skåp och bänkar under montering, tomma väggar och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av en interiör med markerad plats för en Fevik-dörr, grå skåp och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Priset för hela klabbet!
Vinklat foto av ett kvitto eller fakturaunderlag med olika kostnadsposter och totalsumma på svenska kronor, texten är i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börjat tapetsera.
Rum under renovering med nylagda oanslutna golvvärmeslingor och oputsat fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En stege i ett rum med geometriskt mönstrad fototapet och synliga träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fått in lite belysning i form av spottar!
Dessa kommer vi att måsta dimma!
Renoveringsarbete med takspottar i ett oinrett rum med byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inomhusbild av inbyggda takspottar, en taklampa och renoveringsarbete med en stege och såg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och sen fick vi lite dåliga nyheter, platan är inte tillräckligt torr ännu så 3 veckors torktid så då drog vi igång golvvärmen med elpatron.
Oorganiserad byggarbetsplats med rör, kablar och verktyg på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pga. att platan inte var tillräckligt torr så får vi gott vänta med tätskikt i både tvättstugan och i badrummet nere men men bara bita i det sura och göra allt annat istället så som tapetsera och sätta in spotar(anlitad elektriker han använder wago).
 
Redigerat:
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Prima (y)
 
Golvet uppe har även börjat läggas ett rum klart ett annat halvklart
Installation av ett ljust trägolv med en del plankor lagda och skyddspapper på halvfärdigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi köpte inga bänkskivor från ikea, i köket blir det nog en stenskiva från ett lokalt företag där måttning och montering ingår så vi kan skylla på någon annan ;)
I tvättstugan så blir det nog också ett lokalt företag som får göra också.
 
Jäklar va fint det blir ✌
 
Bra jobbat!!
 
Tack!
Är väldigt mycket kvar att göra innan inflytt dock, sedan har vi ju en lägenhet att sälja också där ska man hinna styla och allt innan det är dags för fotografering och visning.

Flytten Hoppas jag skall gå som smort, polare som skall hyra en lastbil av jobbet och köra, dvs. inte lätt ;)
 
Jensnorrland skrev:
Tack!
Är väldigt mycket kvar att göra innan inflytt dock, sedan har vi ju en lägenhet att sälja också där ska man hinna styla och allt innan det är dags för fotografering och visning.

Flytten Hoppas jag skall gå som smort, polare som skall hyra en lastbil av jobbet och köra, dvs. inte lätt ;)
Grymt jobbat!

Några frågor dock:
Jobbar du på ditt vanliga jobb samtidigt?
Hur många timmar lägger ni ner?
Är det bara du och svärfar som bygger?
Vad kommer el och VVS att kosta?
Vad kostar allt byggmaterial?
Tips till andra som funderar på något liknande?
Tips till dig själv om du skulle göra om det?
Hinner ni i mål till april?
Är det roligt, jobbigt, svårt, frustrerande eller underbart??
Saknar lite mer om hur allt känns :)

Lycka till!!
 
Jensnorrland skrev:
Golvet uppe har även börjat läggas ett rum klart ett annat halvklart
[bild]
Vad valde ni för golv? Riktigt snyggt med lite olika stavar så det blir liv i det!
 
Har ni gjort något el-schema för KNX? Skulle vara intressant att se om du har fått något och har lust att dela med dig.
 
katten1234 skrev:
Grymt jobbat!

Några frågor dock:
1. Jobbar du på ditt vanliga jobb samtidigt?
2. Hur många timmar lägger ni ner?
3. Är det bara du och svärfar som bygger?
4. Vad kommer el och VVS att kosta?
5. Vad kostar allt byggmaterial?
6. Tips till andra som funderar på något liknande?
7. Tips till dig själv om du skulle göra om det?
8. Hinner ni i mål till april?
9. Är det roligt, jobbigt, svårt, frustrerande eller underbart??
Saknar lite mer om hur allt känns :)

Lycka till!!
1. Jag jobbar 100% på mitt vanliga jobb, det gör även min sambo, i höstas tog vi två veckor var och jobbade enbart med huset.
2. Varje kväll lägger vi mellan 2 och 6 timmar, på helgerna blir det mellan 6 och 10 tim per dag ibland jobbar vi dock bara en dag och ibland kan söndagen bli en kortare dag med städning och plocka ihop skrot.
3. Svärfar, jag och min sambo sedan har vi anlitat för el, VVS, grund och tätskickt och kakling,klinker läggning, sedan har svärfar anlitat några pensionärskompisar att hjälpa till. Jag har anlitat min syster och mor för tapetsering samt har jag hjälp av några vänner lite sporadiskt när det behövs.
4. El: i kalkyl 200 000 exkl moms(inkl KNX). VVS i kalkyl exkl moms: 264 000kr(inkluderar all VVS och värme, inte badrumsinredning). dessa två poster kan dock öka eller minska beroende på, går ju gå hur bananas som helst.
5. Byggmaterial c:a 1,4 är inte så bra att läsa svärfars budget upplägg men tror det skall inkludera allt material.
6. Tips till andra, är ni inte beräd att satsa 110% procent på bygget sammtidigt som du jobbar 100% se till att kunna vara ledig under hela bygget.
7. Tips till mig själv om jag skulle bygga ett till hus, köp mycket färdigt :p Skulle jag mot förmodan bygga nytt skulle jag nog köpa från en hustillverkare där man får välja själv t.ex Norlund bygg som är en lokal husproducent med mycket fina hus http://www.norlundbygg.se/sv/start.htm
8. Vi hoppas att hinna till April men pga. försening av plattan som måste torka kanske det blir till maj.
9. Det är roligt för jag lär mig otroligt mycket om huset fått mycket tips och kunskap av alla som vi anlitat och specielt svärfar(äldre har erfarenhet som är ovärderlig!!)
Det är jobbigt för man har INGEN tid för sina vänner(man måste förklara för sina vänner att man inte kan ställa upp alls under bygget men kan behöva att dom ställer upp!! Viktigt med bra vänner.), inte ens knappt familj och att gå från jobbet åka drive-in upp på bygget snabb äta sedan jobba varje vardag och på helgen är det snabbmat igen då man inte orkar att laga mat man vill bara vila, göra något annat än "måsten".
Det är svårt för man förstår inte allt, det är tunga lyft(jag jobbar med IT på vardagar, konsult så mycket stress på jobbet) det är alltid något att göra, ett bra motto är "Det som är gjort är gjort." utan det hade jag nog blivit galen.
Frustrerande är det också, när man bygger lösvirke skall ALLT bestämmas nu har vi överlåtit vissa delar till svärfar så som vilken panel, hur stommen skall byggas och vad för tak och lite annat men tänk på att du ska bestämma uttag, du skall bestämma knappar(dessa två blev enkelt då Hager Easy KNX är Berker S.1 serie så då föll knappar och uttag i den serien.) även dess placering, varje tapet ska bestämmas, vitvaror, kök, toa, värmepump, ventilation, lampor, lampplaceringar, fönster, dörrar, foder, fönsterbrädor, dörrar till ute rum, ja man kan göra denna lista hur lång som helst.
Och allt som skall bestämmas skall man vara överens om båda två!! vilket inte alltid är det lättaste.
Underbart är det när man går tillbaka och kollar bilder på vilka framsteg man gjort och inser att vi har faktiskt byggt vårat eget hus, känslan jag fick när jag gick in igår och tände lyset och såg hur fantastiskt vakert det blev med spottarna blev jag nästan tårögd och kände att det kanske är värt allt slit ändå.

Den bästa sporren man får är att gå tillbaka och kolla bilder på vilka framsteg man gjort, lätt att man glömmer bort.

Robert-san01 skrev:
Vad valde ni för golv? Riktigt snyggt med lite olika stavar så det blir liv i det!
Detta är övervåningen.
Kährs Ask Ceriale
http://www.xlhemma.se/golv-och-vagg...olv/tragolv-kahrs-ask-ceriale-3-stav/p-449197

Till nedervåningen har vi valt:
Kährs Ek Smoke
http://www.kahrs.com/sv-SE/konsument/golv/?floor=ek-smoke&floorId=31115&filter=.ek

Vi har väldigt ljusa tapeter nere och som ni ser på bilderna är det också mycket fönster :)

Robert-san01 skrev:
Har ni gjort något el-schema för KNX? Skulle vara intressant att se om du har fått något och har lust att dela med dig.
Vi har ingen ritning på el och KNX ännu, kanske dyker upp en när elen är klar, vet inte om det ingår i priset.
 
Redigerat:
  • Gilla
Crash_Hard och 3 till
  • Laddar…
Tack för bra svar och förklaringar!

Du skrev tidigare att bygget landar på runt 14 kkr / m^2, vilket borde bli 145*14 = 2,03 MSEK?
Det stämmer ju bra med det du precis skrev: 1,4 för mtrl och 200 för el och 265 för vvs ex moms plus lite annat som tapeter osv..

Hur kommer det sig att ni inte tar ledigt från jobbet när det är så mycket att göra på huset?

Hade du tagit ledigt i 10 månader hade det kanske kostat dig 200 000, men ett helt nyckelfärdigt hade ju säkert landat på 3 MSEK PLUS garaget, så ni sparar ändå säkert en miljon även om du hade tagit ledigt från jobbet?

Tog ni förresten in offerter på nyckelfärdigt?

Bra jobbat hur som helst, jag vet själv hur jobbigt det är då jag precis gått i mål med mitt egna lösvirkeshus, och då stod jag ändå bara vid sidan om!! :wow:

Det jag vill säga är att tänk på hälsan!!
 
Tror vi kommer hamna lite dyrare dock, 2,5 totalpris då vi valt lite dyrare alternativ på vissa saker.
det blir mellan 14 och 18 per kvm beroende på om man räknar med garage eller inte.
I detta räknas då även tomtplanering och infart(asfalt) in.

Hade jag tagit ledigt från jobbet måste du även räkna in pensionsförluster och dylikt, har inte tagit ledigt då det inte finns behovet av det, svärfar gör VÄLDIGT mycket själv eller med sina pensionskompisar som alla är snickare, när det finns behov av två under dagen så som konsult kan man alltid klämma in en timmes ledighet och hjälpa till det är bra när man har egen tids planering och en förstående arbetsgivare oftast(så länge det inte påverkar kunder som ju är förståeligt).

Vi tog pris på SMV som är ett billigt alternativ men när det landade på 2,3 med standard val så föll det bort just på vilken besparing vi kunde göra och att vi får nu ett MYCKET personligt hus, detta är värt mycket för mig.

Hälsan ja vad var det nu igen? :p
Nä men vi tog ju två veckor utomlands det var väldigt behövligt, jag var sjuk innan vi åkte, vi åkte en Onsdag jag var sjuk fredag-torsdag, gjorde mig illa när vi var utomlands, när vi kom tillbaka en fredag så började jag om och jobba på Måndag och blev sjuk på Tisdag igen och låg hela veckan började bli pigg igen på lördagen, tror kroppen sa ifrån ganska rejält att jag behövde vila, låg i HÖG feber och orkade inte ens stiga upp för att hämta vatten.

Kan tillägga att jag och en kompis har en liten firma på sidan av också, som tur är har denna inte tagit så mycket tid under bygget och kompisen har kunnat göra det mesta och jag har ställt upp när jag haft tid, verksamheten kräver inte så mycket handpåläggning vilket är skönt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.