Hej!

Vi har planerat att bygga om vårt oisolerade fristående garage till ett gästhus.

Men, frågan är hur golvet ska isoleras?
Tycker ni man ska bila bort betongplattan för att sedan lägga en ny med golvvärme?


Väggarna var inte så svåra att isolera igen fick jag reda på.

Tack för svar.
 
  • Gilla
SocialSilver
  • Laddar…
Går det inte att bygga på plattan lite uppåt?
 
Om huset bara är 30m2 och dessutom fristående så är det inte olidligt att bila
I den här sitsen skulle jag bilat bort gamla plattan och gjutit en ny med isolering
 
  • Gilla
Alpha1
  • Laddar…
Måste ni ha golvvärme? Låter som onödigt dyrt & jobbigt projekt för detta...
 
  • Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
Går det överhuvudtaget att bila bort plattan?

Ert garage har kanske inte en ordentlig grundläggning med en kantbalk som i sig är tillräcklig styv och med egen hållfasthet som tillåter att stora delar av plattan och dess armering tas bort. Enkla oisolerade garageplattor kan ju ibland vara vad det anger, dvs en enkel platta med lite mer armering i kanten förbunden med övriga armeringen.

Om du sen skall isolera med någon effekt så ska du ner ytterligare 200-400mm med huset stående på enbart randen av en sönderbilad betongplatta. Låter inte sådär......och framförallt så är besväret mycket större än man kan ana eller tro.
Och kostnaderna blir antagligen mycket större än när ni lät gjuta plattan, pengar som man skulle kunna lägga på lite mer värme i huset och tveksamt om man i normal tid hinner få tillbaka vinsten i att isolera mer i golvet.

Behåll plattan och sätt ett traditionellt värmesystem istället är nog mitt råd.
 
  • Gilla
Alpha1
  • Laddar…
Hur är plattan byggd idag? Är det en hel platta som man bygger idag, eller är det någon sorts kantbalk och sedan fylle + betong innanför det?
 
  • Gilla
Alpha1
  • Laddar…
Det är bila som en snickare sa skulle kunna funka.
Golvet är så kallt där i garaget, ingen isolering alls känns det som. Så antar det är bila och isolering som gäller? :|
Jag tror inte snickaren tänkt bila ända till kanten där väggen står.

Jag ska ut och ta lite foton så får ni se hur det ser ut i verkligheten. (y)
 
Garageöppning med en vit öppen garagedörr, en röd motorcykel inuti, och en del verktyg och lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en dörrtröskel med granitplatta, betongsteg och röda trottoarstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattenpass lutat mot vägg i hörn av rum med synlig mögelskada och svart kabel på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mögel på vägg och golv i ett hörn med en mätsticka och kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fukt och mögelskador på en betongvägg vid golvlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tyvärr säger inte bilderna så mycket om hur din platta är konstruerad och att göra en kvalificerad gissning om det ens är möjligt att bila bort plattan med husstommen kvar, på det man då hoppas är en vettig kantbalk, blir svårt

Det ser däremot ut som det är rejält fuktigt i vinkeln mellan vägg och golv på bilden, men det kan ju vara något annat som gör att det är en mörkare färg där.

Om det är fukt innebär det att fukt transporteras upp i platta/kantbalk/grundläggning och du har då ett annat problem som du inte löser med att bila och isolera den inre delen av plattan utan du måste då göra något åt dränering och ev kapillärt transporterad fukt i de delarna av garaget.

Om det är ett oisolerat garage med en oisolerad platta så är det nog stor risk att det är en väldigt enkel grundläggning direkt på marken eventuellt bara med ett tunt gruslager under.

Om det bara skall vara en gäststuga så acceptera att det är kallt på golvet och behåll det som det är och lägg klinker på det som medger att eventuell fukt underifrån kan transporteras ut och använd mattor på golvet.
Isolera väggarna, men täck inte nedersta murade/gjutna kanten med trä eller andra organiska material utan isolera bara över syllpappen. Det blir förvisso en köldbrygga men kostnaden av förlorad energi står inte i proportion till att bila ut, dränera och att försöka göra en dålig konstruktion bra för en gäststuga som bara används lite då och då.
 
  • Gilla
Alpha1
  • Laddar…
Jag antar att det är byggt på 80-90 talet och då är det säkert en hel platta som man sedan travat ett skift lecablock på.
 
oceanis skrev:
meddelande
Tack för upplysningen oceanis!

Vi får nog låta något proffs kontrollera fukt och ifall det är möjligt att bila ut.

Jag var nog lite otydlig, tanken är nästan ett mer permanent boende, inte bara ett "gästhus".

Garaget är byggt 2002.


Har ni fler tips på vad man bör tänka på så uppskattas det väldigt mycket!!

Tack.
 
Lyft bort garaget, gräv ur gjut ställ tillbaka. Jag vet att det låter väldigt konstigt men gissar att det kostar max 10 per lyft, kanske bara hälften.
Jag fick hjälp att flytta mitt förråd, iof lite mindre men kranbilen hade klarat även ditt garage tror jag. Kostade 3800 för kranen. Du lär spara mycket på att bila och gräva med grävmaskin istället för att göra det för hand.
Jag hade i varjefall undersökt möjligheten eftersom garaget inte är isolerat än så väger det inte så mycket....
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
leby skrev:
Lyft bort garaget, gräv ur gjut ställ tillbaka. Jag vet att det låter väldigt konstigt men gissar att det kostar max 10 per lyft, kanske bara hälften.
Jag fick hjälp att flytta mitt förråd, iof lite mindre men kranbilen hade klarat även ditt garage tror jag. Kostade 3800 för kranen. Du lär spara mycket på att bila och gräva med grävmaskin istället för att göra det för hand.
Jag hade i varjefall undersökt möjligheten eftersom garaget inte är isolerat än så väger det inte så mycket....
Tack för tipset men, tror det blir för bökigt. Vi har knappt någon plats för det och måste väl ha en trailer som håller i huset o.s.v?

Tack så mycket ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.