Hej!
Vi ska byta ut två billiga skräpdörrar från Swedoor till lite bättre dörrar. De är tyvärr inte i standardmått på höjden. Vår snickare föreslår att vi ska byta ut hela karmen och dörren. Är inte det lite onödigt då dörren har standardmått på bredd och tjocklek? Någon annan som har erfarenhet av detta? Tror att de gamla dörrarna från Swedoor också är kapade i botten..... Se bifogade bilder på nuvarande dörrarna.

Dörrarna vi tänkte köpa heter:
CRAFT Advance line och dessa är kompakta:http://www.swedoor.se/produkter/innerdoerrar/doerrar/produkt-se/?productId=5376

Tvärsnitt av en vit dörr visande inre struktur och eventuell anpassning för standardmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Våra dörrar är:
725 x 2000 mm B/H
625 x 2000 mm B/H

Swedoors standardmått är:
625 x 2040
725 x 2040

Vad tror ni om detta? Det är flera tusen kronor billigare om det går att kapa....:eek:

Närbild på en vit dörr och karm med gångjärn, tecken på att dörren kan vara kapat i botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit innerdörr med sex paneler, öppen, i ett rum med trägolv och en stol i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit innerdörr med paneler, mässingshandtag, karm och dagsljus syns under dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för tips och råd!
Mvh Jonatan
 
Kolla upp att karmen stämner med den nya dörren.
Är det masiva dörrar eller ihåliga? Hur blir det i underkan utsendemässigt? Har kapat ihålliga dörrar med styrskena och cirkelsåg med bra resultat dock inte mer än förstyvningen i nederkant.
 
Ja karmarna och nuvarande dörrarna är också från Swedoor. Fast det är inte solida dörrar. Jag misstänker att de gamla också är kapade i underkant.
 
  • Gilla
19Anders57
  • Laddar…
En fördel med nya karmar är ju att man slipper se dom där fula gamla gångjärnen.
 
Inga problem att kapa, annars kan swedoor leverera i rätt mått med övergångsgångjärn mot beställning.
 
  • Gilla
AM86
  • Laddar…
Hejsan,

Det ska inte vara några problem med att kapa dessa dörrar 4cm i underkant.
Dock är det viktigt att mäta måtten på hur gångjärnen sitter för att detta ska bli rätt.
Jag bifogar en länk på hur standardbeslagen är på en vanlig innerdörr.
http://www.swedoor.se/mof/general/massivdorr_beslag2_SV.pdf

Det ser dock ut som du har något som kallas "Gammal Standard", då är standard höjden 2013mm istället och det medföljer mellangångjärn.
Bifogar även en länk på detta så du kan kontrollera ifall det är just "Gammal Standard" du har på dina dörrar.
http://www.swedoor.se/mof/general/innerdorr_behor-plac_SV.pdf

//Joel Roman, Swedoor Jeld-Wen.
 
Jag har i princip alltid svårt med att såga i nya dörrar. Är det några mm, så ok (men då skulle jag hellre jobba på tröskeln). Men inte 4 cm. Jag skulle byta karm. Det blir lite mer jobb med foder etc, men du får ett komplett dörrpaket som passar ihop (färg, slitage, Stil).

För mig är det som att såga av ett nyköpt bord, eller kapa benen på en nyköpt stol. Känns fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.