J-stedt skrev:
Bytte till en mer kompetent räknare. Du har förstås rätt. Det blir 133 V, vilket är rimligare om man tänker efter.

Den där länken är förbryllande.
Produktbeskrivningen anger 440V, vilket knappast är det man får ut ur uttaget - tack och lov.
Produktbladet är däremot helt rimligt.
440V är vad den är godkänd för. I Sverige har vi 400V, så det är svårt att få mer än så.
Givetvis får man bara 230V från varje uttag. Poängen med den sorten är att anslutningsbrunnarna belastar varsin säkring så man kan koppla två prylar som drar mycket ström till ett och samma uttag.
 
Jo, underförstått.
Jag ville förtydliga att själva ledningen var det väsentliga - inte den gemensamma anslutningen i elcentralen.
 
Anna_H skrev:
En helt annan fråga till TS som kanske löser problemet utan att pilla med elen:
Har du kollat grytans kvalitet?
Fäster en kylskåpsmagnet bra, och fäster den över hela grytan botten?
Är grytans väggar tunna eller tjocka?

Det går att fodra grytan med tex lakan, handduk eller tidningar, då behålls värmen bättre, vilket sparar väldigt mycket energi, och det är just med induktionshäll man kan göra så.
Grytan är det inga fel på. Dumt nog hade jag faktiskt ordnat med isolering till grytan alldeles i början, när jag mäskade i grytan också. Sen brände det fast lite ngn gång och jag övergav dem. Men du har rätt, jag borde fixa underlag igen och klä grytan med.

Har beställt en doppvärmare på 2 kW som jag tänker ska hjälpa till!
 
J-stedt skrev:
Nu får du ge dig!
Flera har haft funderingar kring effektförbrukningen och det verkar till och med som att TS inte riktigt har klart för sig skillnaden mellan effekt, strömstyrka och spänning.
Dra inte in mig det hela. :)
Jag är insatt i förhållandet mellan dessa och hur man räkna på P U I. Däremot har jag inte kunskap om hur en induktionshäll är konstruerad. Eftersom jag noterat att den verkar dela upp vänster och höger i varsin fas, så undrade jag lite över hur den kunde mata på med hög effekt såpass som den (enligt spec) gör. Säkringarna borde ha löst ut kan jag tycka. Därav min fundering.
 
cederbusch skrev:
Dra inte in mig det hela. :)
Jag är insatt i förhållandet mellan dessa och hur man räkna på P U I. Däremot har jag inte kunskap om hur en induktionshäll är konstruerad. Eftersom jag noterat att den verkar dela upp vänster och höger i varsin fas, så undrade jag lite över hur den kunde mata på med hög effekt såpass som den (enligt spec) gör. Säkringarna borde ha löst ut kan jag tycka. Därav min fundering.
Står i manualen, man kör inte full effekt på två plattor samtidigt (brukar vara korslagda). Så vänster fram hör ihop med höger bak (men kan vara olika). Så i praktiken kan du bara köra två plattor på full effekt samtidigt (sen hur mycket det påverkar vet jag inte).
 
Det är väldigt sällan man kör i Booster-läge som jag förstår, och då bara högst 30 sekunder.

Dels så bränner det sönder stekfettet snabbt, dels förstör det stekpannorna, dels så kokar vattnet bort på nolltid.
 
A
Har aldrig varit med om "korslagd" matning av zonerna.
Finns ju liksom ingen anledning
Däremot vänster o höger sida .
De bakre taktar ner när man kör på högre effekt på de främre
 
BirgitS
KnockOnWood skrev:
Det är väldigt sällan man kör i Booster-läge som jag förstår, och då bara högst 30 sekunder.

Dels så bränner det sönder stekfettet snabbt, dels förstör det stekpannorna, dels så kokar vattnet bort på nolltid.
Läs gärna trådstarten.

Men annars är väl booster-läget bra när man ska koka upp några liter pastavatten och det tar ju mer än 30 sekunder.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Har aldrig varit med om "korslagd" matning av zonerna.
Finns ju liksom ingen anledning
Däremot vänster o höger sida .
De bakre taktar ner när man kör på högre effekt på de främre
Var så det stodd i manualen för min spis (men kan missuppfattat det eller står fel i manualen).

Hur som så är ju effekten att man inte kan köra 4 plattor på max i alla fall:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.