Hej
Det finns så mycket bra kunskap och tankar här på forumet.
Har sett en del trådar om färg på lister etc men inte riktigt fått de svar jag letat efter.

Vi håller på med ett nybygge i lite amerikansk stil.

Vi vill ha genomgående off-white-känsla för att inte blanda vita färger (och få vissa att se gula eller blå ut)
Målaren tyckte att det släta gipstaket skulle målas i vanligt Scotte R2 NCS S 0300-N och måla in taklisten i färgen. Det är så han brukar göra.
Då kommer det skilja sig färgmässigt mot övrigt listverk som blir platsmålat i NCS S 0502-y för att passa dörrar, karm och fönster.

Fönsterinsida NCS S 0502-y (sp-standard)
Taklister allmoge 70 eller 95mm platsmålas.
Köket blir i Marbodals NCS S 1002-y
Trappen blir i NCS S 0502-y .
Vi kommer att ha beige toner på väggarna, inga vita väggar.
Jag funderar över följande alternativ;

1,
Tak och inmålad taklist i std-färg 0300-N glans 2, övrigt listverk i 0502-y (verkar vara branschstandard att göra så)

2,
Tak och inmålad taklist i 0502-y eller 0501-y glans 2, övrigt listverk i 0502-y
Blir det för gult i taket eller kan det funka med beige väggar?

3,
Tak i Beckers Champagne 0605-Y02R eller likande ljus beige som kan matcha väggar, inmålad taklist och övrigt listverk i 0502-y
Vågar vi oss på ett sådant drag, har sett att jänkarna gör så här?

Tack för all input och hjälp. :)

Nytt, oinrett rum med vitmålade väggar och gipstak, synliga fönster och kablage.

Mvh Henke, Linköping
 
E
Jag skulle lita på målaren och köra på inmålade taklister i samma kulör som taken. Eftersom ni inte kommer ha vitt på väggarna så kommer man knappast tänka på att taklisterna är vitare.

0502Y ser ju vit ut om den målas över en större yta utan angränsande vitare kulörer, så det skulle säkert kunna funka i taket också, eller så ser det ut som en inrökt pundarkvart. Det blir lite av en chansning.

Att matcha takfärgen med väggarna skulle kunna funka om man har högt i tak. Så pass högt att det inte känns trångt av att rummen blir mörkare. Visserligen verkar ni ha rejält med fönster, men ni bor också 10 grader längre norrut än den nordligaste staden i USA bortsett från alaska. Det krävs rätt ljusa färger här.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för tankar och idéer =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.