En tunn vit elkabel är dragen till en väggdosa, monterad på en betongvägg med synliga kabelfästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser att elektrikern har dragit ut en kabel till en dosa som man kan använda om man vill gå vidare med elen någongång i källare. Jag tycker att kabeln ser tunn ut? 8,2 mm med skjutmåttet verkar den va. Är detta normalt för en ekk som det antagligen måste va? Tycker att dom brukar se lite tjockare ut
 
Det finns en del moderna kabeltyper som är tunnare än de traditionella. Nya plasttyper som kan göras tunnare med samma eller bättre isolationsförmåga.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Jaha ok,ja elektrikern har ju vart elektriker i ca 40 år så han vet väll vilken kabel det ska va
 
Om elektrikern har installerat på detta sätt då behöver jag inte skämmas för mina egna installationer.
 
  • Gilla
Fredrik Thulstrup och 2 till
  • Laddar…
Man kan ju undra varför han gjorde svängen på kabeln och inte satte dosan rakt över hålet :confused:
 
Utvändigt? Får inte placeras i direkt solljus. Bör skyddas med kabelskydd om den ligger nera marken...
 
@Atom, är det "utvändigt" i trådens överskrift du undrar om? Jag misstänker att TS syftar trådens ytterdiameter och inte om den får montera utomhus, med tanke på texten inne i första inlägget.
 
elmont skrev:
Man kan ju undra varför han gjorde svängen på kabeln och inte satte dosan rakt över hålet :confused:
Kanske kabeln råkade vara så lång att han fick ta denna sväng.
 
Atom, EXQ får INTE förläggas i mark oavsett ev skydd.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
elmont skrev:
Atom, EXQ får INTE förläggas i mark oavsett ev skydd.
"Utvändigt? Får inte placeras i direkt solljus. Bör skyddas med kabelskydd om den ligger nära marken..."

Bet om ursäkt för tidigare stavfel.
 
Jag tror att han pratade bara om kabelns ytterdiameter, inte om förläggning utomhus.

Ang. dosans placering, kanske fanns dosan reda och bara kabeln ner till källaren är ny?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.