Hej,

Håller på och ska renovera toalett/badrum och har lite funderingar. Vi sätta in en dusch i rummet som inte funnit förrut och flytta toaletten.
Huset är från -70 med oisolerad platta på mark.
Mitt fundering är hur jag ska göra med de nya rören som skall till toalett och dusch. Vissa vvs firmor säger att jag bör bila golvet och lägga rören under plattan och sen gjuta igen och lägga på ordentligt med isolering ovanpå (har 22cm upp tills där det befintliga golvet var). Detta för att undvika värmeförluster och eventuell uppvärmning av plattan.
Andra vvs firmor vill lägga de nya avloppsrören ovanpå plattan och säger att jag inte ska oroa mig för värmeförlusterna.
Vad säger experterna? Någon vvs/värme kunnig person i forumet?

Rivet badrumsgolv med synliga avloppsrör inför renovering av toalett och duschinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ingen mening att bila i plattan , räcker gott & väl att lägga rören ovanpå ,
De är min åsikt iallafall & jag är ingen expert bara varit med förut :)
 
Dusch? 70 mm rör räcker. Tom 50! (70 är bäst dock).
Således har du plats till både rören som isolering.

Jag skulle inte bila...
 
Jo, men nytt avlopp till toalett är väl 110? Tänker på att jag knappt kan lägga någon isolering ovanpå röret..
 
Någon isolering är mer än ingen isolering. Olika material isolerar olika.
 
Svarar inte på din fråga om nya avloppsrören, men har ett råd angående de gamla med tanke på att huset är byggt -70
Byt så mycket original-PVC du bara kan i samband med att väggarna är öppna.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Snarare 100mm PIR = 154mm Mineralull .
Ingen som har någon mer åsikt om bila eller inte bila?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.