Närmaste projekt är att byta ytterdörr inkl karm.

Huset är byggt med ytterväggar i lättbetong-block. Innanför är det trästomme.

I hallen har vi klinkergolv. Skulle det kunna innebära problem vid bytet? Som jag förstår det välter man in gamla dörren med karm in i hallen, för att därefter från hallen välta in nya dörren på plats i väggen.

Så här ser det ut frpn insidan:
Måttstock står mot träkarm vid klinkergolv och grönmålad vägg, mäter dörrtröskelns höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och från utsidan. (Ursäkta oskärpan.):
Oskarp bild som visar en mättavla mot en tröskel inne i ett hus, eventuellt relaterat till bytet av dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni - kan klinkerplattorna sitta ivägen? (De går ju inte att byta utan vidare...)
 
Vi tog ut den gamla dörrkarmen utåt, vi satte in den nya utifrån.
 
Vår gamla karm satt spikad här-å-där, vi bände ut karmen på mitten och sågade av karmen ungefär i höjd med slutblecket, gjorde lika dant på gångjärnssidan, bände sedan bort karmen. Rensade öppningen från spik mm.

La drevremsor i botten och satte i karmen, lodade in.
 
Demmpa skrev:
Vår gamla karm satt spikad här-å-där, vi bände ut karmen på mitten och sågade av karmen ungefär i höjd med slutblecket, gjorde lika dant på gångjärnssidan, bände sedan bort karmen. Rensade öppningen från spik mm.
Det låter ju inte så svårt.

Men jag är lite feg av mig... Vill ju inte stå där med bortriven ytterdörr utan att kunna få in nya karmen på plats. Det är kallt och dessutom inte så tryggt att bo utan ytterdörr.

Jag tog lite fler bilder i morse. Tyvärr blev de inte så bra eftersom det är svårt att manöverera tumstock och telefon samtidigt.
Insidan, uppåt:
Mätning av karmdjupet med tumstock mot en vit ytterdörr och grön vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sidan:
Mått på ytterdörrens gångjärnssida med tumstock i betongväggsglugg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsidan, där dörren alltså sitter i en glugg i betongväggen. Höger sida (gångjärnssidan.)
Tumstock i ofokus placerad mot en vit dörrkarm för att mäta bredden på dörröppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och två till bilder.

Utsida, upp:
Måttband visar spricka i vitmålat fönsterkarm, ca 5 cm från grönt fönsterbleck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samt utsida vänster (handtag):
Måttband mot en vit dörrkarm med mätning i förgrunden och dörrhandtag i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inget dörrbyte är det andra likt, och du bör nog ta bort alla foder, lister och salningar, så du kan se hur det ser ut innanför.
Först då kan man bedöma saker o ting.
Dom sista bilderna säger inte så mycket.
Då först ser du dom faktiska ytterkarmmåtten på bef dörr, samt om du får plats med drev osv till den nya...om du får in den. ;-)
 
Jörgen Ö skrev:
Inget dörrbyte är det andra likt, och du bör nog ta bort alla foder, lister och salningar, så du kan se hur det ser ut innanför.
Suck, just det jag hoppades slippa.
 
Finns inga genvägar, annars kan du stå där med en dörr du inte får in!
Men många ggr kan man lätta på foder osv utan att ta bort dom helt, lätta bara
så mycket så man ser in bakom.
 
Jag får väl göra ett försök i helgen. Tack för rådet!
 
Väldigt sen uppföljning...

För att kunna få bort gamla dörren var man tvungen att öka ut öppningen i innerväggen med någon centimeter på varje sida.

Nya dörren sitter på plats sedan i somras. Har monterat dörrbroms och målat putsen nu i september. Så nu är äntligen bytet klart.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.