Hade jag utrustat ett större hus med wifi idag hade jag kollat på Linksys nya Velop-system.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4098486
Låter bra i teorin och de första testerna jag sett. Känns flexibelt och enkelt att bygga ut om man känner behov av det.
 
Okej, har kollat upp lite mer nu och det som ingår är alltså patchpanel och en Box från fiberleverantören, man behöver komplettera med router står det.

Så, inköpslistan är följande nu, tar tacksamt emot tips!

1. 2 st ubiquiti AP lite, https://www.netonnet.se/art/dator/n...dium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse
Obs, ingår PoE-injektor till dessa? Såg inget om det i beskrivningen.

2. En lämplig router, ska vara lätthanterlig och bra.
Fattar jag det rätt så är det routern som stänger ute oönskad trafik?
Säkerheten viktig.
Ingen aning om vilken jag ska köpas.

3. En switch. Från start kommer vi ha 2st AP, 3st TV-apparater, 1 larm.
Så kanske 6 uttag från start, men det är ju möjligt med fler saker i framtiden.
Jag vet inte vad som rekommenderas här?
Efersom att det verkar vara Poe-injektorer direkt med de AP jag köper så behövs väl inte den funktionen i switchen vad jag förstår.
 
Poe injektor följer med till AP-lite (de går förövrigt inte att köra på en vanlig poe switch, vill man spänningsätta dem med en poe-switch (utan injektor) får man köpa AC Pro accesspunkter, eller köpa en speciell unifi switch.

Router: tycker jag Ubiquitis USG (Unifi Security Gateway) fungerar riktigt bra, den styr du förövrigt med samma program som Acesspunkterna. https://www.proshop.se/Naetverk-Rou...ay-EU-Router-Utan-traadloest-naetverk/2458147

Switch: 8portar: Netgears blåa gigabit switchar är riktgt billiga och stabila.
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch/netgear-gs108/121497.8936/

Tyvärr verkar inte netonnet ha USG på hyllan men tex. Proshop hade alla tre produkter.

Du har inte någon "router" i dagsläget? i de flesta hemma routrar kan man stänga av Wifi delen och då fungerar den bra. Däremot så har du ingen ny lite flashigare router så kan en ny vara betydligt stabilare och pålitligare. Sedan med en ny router som tex. USG så har man DPI så kan man få lite statistik över surfandet mm.
 
Satte upp en Ubiquiti AP AC PRO igår.

Full täckning över 125kvm boplan + lika mycket källare i betong på 2ghz bandet.
Ska se om jag har någon enhet som stödjer 5ghz och gå runt ikväll.

Jag trodde jag skulle behöva sätta en andra AP i hobbyrummet i källaren med tanke på all betong. Det var noll täckning där innan när jag körde med routerns inbyggda + en AP inbyggd i en homeplug-lösning.
 
bomm skrev:
Poe injektor följer med till AP-lite
Värt att notera att detta bara gäller när man köper dem styckevis. Köper man 5-packet så ingår inga POE-injektorer. (Händer kanske sällan, men ändå :) )
 
  • Gilla
bomm
  • Laddar…
Jag körde en edgerouter PoE, men USG kan nog vara "smidigare" iom den verkar mer integrerad både med APn och för hemmabruk med inställningar i samma program som APn etc. Jag hade lite problem i början att lyckas med inställningar på min edgerouter, den är lite för komplicerad för att jag som sällananvändare ska känna mig bekväm.

Jag körde en Netgear ProSafe GS108E v3, den är managerbar och kostar inte många 20-lappar mer än den "vanliga" (jag har en vanlig åxå iofs). 108E v3 har även en inbyggd kabeltestare, som jag tror kan vara vettigt att ha (om man inte har dyra mätinstrument, jag har bara en vanlig "lysdiodstestare" som inte kan se var avbrott etc ligger).
 
Jag kan också rekommendera USG'n. Lätta att konfigurera och skyfflar data tillräckligt snabbt för mig.
 
Funderar på att göra om nätverket hemma och har kollat på unifi accesspunkter.
1. Räcker det att koppla dom till fibermodemet (via switch) eller behöver man en router innan?
2. Tänkte en switch monterad i rack vid modemet, men funkar inte en "vanlig" POE switch?
3. Google wi-fi, kan det vara en smidigare lösning? Har redan nätverkskabel kors och tvärs i huset.
 
Normalt behöver du en router, av flera anledningar:

1. De flesta internetleverantörer ger dig bara en IP-adress
2. Även om du får så många IP-adresser du vill så kommer en ren switch att göra att dina enheter sitter "direkt på internet", vilket ökar risken för intrång och attacker mot dina enheter
3. Och även om du får flera IP-adresser av din leverantör så kan det hända att dessa ligger i olika sub-nät, vilket innebär att trafik mellan två enheter hemma hos dig kommer att behöva gå tur och retur via fibern istället för att bara gå via det lokala nätverket.
 
Man vill ALLTID ha en brandvägg mellan sitt nätverk och Internet och den funktionen återfinns normalt i routrar (iallafall för konsument och småkontor).
 
Ok, har flera routrar idag (vissa som accesspunkter) så jag får behålla en vid modemet. Google wi-fi någon som provat det?
 
@Provrundan
1) Router är det som gäller mellan ditt egna LAN och internet (WAN), annars kommer du till 99,9% bara kunna ha en enhet igång åt gången samt att "things of internet" kommer att bli hackade direkt och användas i olika attacker.

2) det beror på vilken version av AP du väljer, Unifi AC-lite funkar inte med vanlig PoE-router.

3) täckningsytan verkar vara dålig 46-140kvm
Medan Unifi AC-lite har en täckningsradie på upp till 120m.
 
Stort tack för alla svar!


Ni ser inköpslistan ut såhär:
* Två st Ubiquiti Unifi AP Lite
Dessa placeras en på vardera våningsplan och strömmen sker genom medföljande PoE-injektorer.

* Router enligt förslag från Bomm, Ubiquitis USG (Unifi Security Gateway)
https://www.proshop.se/Naetverk-Rou...ay-EU-Router-Utan-traadloest-naetverk/2458147
Denna verkar bra, användarvänlig och säker.
Fler som håller med? =) Själv är jag lite osäker på vad routern gör, det behövs inte fler ingångar eller ngt?


* Switch: 8portar: Netgear.
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/switch
En sån här bör räcka?


Nu bör jag ha allt som krävs?
Det som ingår från start i huset är som sagt en patchpanel.
Sedan från fiberleverantören så kommer ngn form av box, men man behöver ändå en router till den står det.
 
En hemmarouter fyller flera funktioner:

1. Den är "router", d.v.s. grindvakt mellan två nätverk (ditt nätverk hemma och din internetleverantörs publika nätverk). Den ser till att bara trafik som ska ut på "internet" skickas till din internetleverantörs nätverk, resten hålls inom ditt nätverk.

2. Den fungerar som en brandvägg och skyddar datorerna på ditt nätverk från angrepp utifrån (i alla fall till en viss grad).

3. Den sköter DNS-uppslagning och DHCP-utdelning av IP-adress för ditt lokala nätverk. Dessa funktioner behöver egentligen inte sitta in routern, men i ett hemmanätverk är det vettigast. Jag körde en tid dessa funktioner på en separat dator eftersom jag ville att nätverket hemma skulle fungera oavsett vad jag körde för router (jag var på väg att gå över från ISDN till ADSL och ville enkelt kunna växla mellan dessa anslutningar ett tag).

4. Hemmaroutrar brukar även kunna ha extra funktioner som t.ex. trafikfiltrering för ungarnas datorer (så de inte råkar hamna på sidor de inte bör besöka) och liknande grejer.
 
Jag tror att det räcker med en AP för dig, då placerad i övervåningens tak i "korridoren" mellan trappan och toadörren.


Vi har enplan med källare 100+100kvm, träbjälklag mellan källare-markplan & markplan-vind, betongväggar i källaren, vi har Unifi AC-lite hängande nära nocken uppe på vinden, som sämst ligger signalstyrkan i mobilen på ca -75dBm på 5G & -65dBm på 2,4G.
Jag kan sitta hos grannen å ha bra täckning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.