L
Sitter i tankarna att bygga ut. Idag har vi garaget parallellt med huset med en gång mellan. Vi har funderingar på att riva garaget och istället bygga ihop huset och garaget. Tanken är att det skall bli enligt nedan. Dock har jag ingen aning hur denna del skall se ut för att smälta in. Hoppas innerligt på er hjälp.

3D-modell av ett hus och intilliggande garage med overlappande måttlinjer för en påtänkt utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu till min fråga. Jag blir inte riktigt klok på hur denna utbyggnad skall se ut. Har haft tanken att bygga sadeltak ut från huset. Måtten är dock 5.7x13.7. Detta skulle innebära att takstolarna skulle bli nästan 15 meter med lite uthäng. Jag gissar att detta dels blir dyrt men också jobbigt att bygga.

Nedan har jag fyra exempel. Man vill ju helst inte att det skall se ut allt för mycket för en påbyggnad, samtidigt skall det inte sticka ut helt från hur huset ser ut idag.


Exempel 1 - Sadeltak ut
3D-modell av ett hus och garage med olika takhöjder och sadeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Exempel 2 - Sadeltak parallellt
3D-modell av hus och garage med potentiell utbyggnad som visar olika takalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Exempel 3 - Låta taket växa
3D-modell av potentiell utbyggnad av hus med integrerat garagetak och varierad takhöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Exempel 4 - Växla höjd
Ser inte vackert ut i mitt exempel men hoppas ni förstår hur jag menar.
3D-modell av hus med utbyggnadsmöjlighet, visar hus och garage med möjlig sadeltaksdesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bara alt 1 ser vettigt ut.
 
  • Gilla
Enolf och 9 till
  • Laddar…
Koppla in en arkitekt direkt, kommer vara värt varenda krona.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
kombo av nr1 och nr2. Två st parallella men även en ås i mellan. men arkitekt är nog en bra ide
 
Tvåan!

Men jag förstod inte riktigt:
Skall den nya utbyggnaden ersätta garaget och bli bostadsyta, eller bara ett större garage?
 
L
KnockOnWood skrev:
Tvåan!

Men jag förstod inte riktigt:
Skall den nya utbyggnaden ersätta garaget och bli bostadsyta, eller bara ett större garage?
Tanken är att bygga ett förråd på tomten och ersätta garaget med bostad. Har dock svårt att då ihop tanken kring utseendet.
 
L
Jonatan79 skrev:
Koppla in en arkitekt direkt, kommer vara värt varenda krona.
Jag hör väldigt delade meningar om arkitekter. Hade jag haft någon som jag vet är väldigt duktig hade jag gjort det direkt. Men att med telefonkatalogen ringa första bästa känns som grisen i säcken. Då tror jag att jag kan få ihop det själv.

Att rita upp allt för bygglov och för materialbeställning fixar jag själv.

Är dock osäker på hur jag skall tänka med utseendet. Får inte ihop en naturlig påbyggnad.
 
Ett alternativ kan ju vara att bygga en separat huskropp, ca en meter ifrån den "gamla", och med en "farstu" emellan.
Det blir kanske lite dyrare, men säkert lättare än att försöka sy ihop gammalt och nytt i en huskropp.
Och ger en viss avskildhet också.

Men bygg i alla fall det nya i samma stil som det gamla.
Att bygga en modern "skokartong" bredvid en gammal stuga tycker jag ser gräsligt ut.
 
  • Gilla
utan_mark och 1 till
  • Laddar…
Av ritningen att döma har du ett pulpettak på andra sidan? Altan eller cykelparkering? Isåfall borde väl ett svagsluttande pulpettak på utbyggnaden också vara snyggt, med den höga delen mot baksidan, ger möjlighet till stort ljusinsläpp. förslag 4 ser hel vansinnigt ut.
 
Då räcker det med skisser från en arkitekt, du känner säkert någon som känner någon duktig.
 
L
Jonatan79 skrev:
Då räcker det med skisser från en arkitekt, du känner säkert någon som känner någon duktig.
Tack det var en väldigt bra idé. Vi har visserligen mycket att fundera ut på insidan också men en skiss av utsidan räcker helt klart så kan jag rita själv efteråt.
 
L
Anna_H skrev:
Av ritningen att döma har du ett pulpettak på andra sidan? Altan eller cykelparkering? Isåfall borde väl ett svagsluttande pulpettak på utbyggnaden också vara snyggt, med den höga delen mot baksidan, ger möjlighet till stort ljusinsläpp. förslag 4 ser hel vansinnigt ut.
Det är ett uterum på andra sidan. Har inte så många bra bilder av det färdigt men här kommer en.

Ett upplyst vitmålat uterum intill ett hus omgivet av snötäckta träd i kvällsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Beroende på hur huset ser ut så kan det bli snyggt med en huskropp av fd garage som KnockOnWood föreslog och att den del som bygger ihop huskropparna byggs med mycket glas och relativt platt tak. Jag gillar att se skillnader på ursprungshus kontra utbyggnad, inte att försöka få allt att se lika ut. I mellandelen kan man placera en ny entre.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Finns bara ett rätt, alternativ 1, speciellt med tanke på att andra sidan har sådant tak också (ritar för bygglov dagligen)
 
  • Gilla
Blwrgrl och 2 till
  • Laddar…
Alternativ ett, men det går att göra utbyggnaden med valmat tak med samma vinkel som befintligt tak, så det blir lite nättare tak.
Vit villa med valmat tak och samma takvinkel som huvudbyggnaden, cyklar och en bil framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Enolf och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.