Jag skulle aldrig satt mer än 300mm. Det har ju gått troll i allt med uppvärmning , isolering & spara kronor och ören, bläää
 
Om den ökade isoleringen leder till problem med fukt, mögel etc så blir även det ett dyrt alternativ.
 
300 mm får det bli. Kommit på en annan snålvariant. 1/4 av övervåningen är det ett nytt sovrum där jag inte kommer öppna upp till nock. Tanken är alltså att riva ut resterande del, isolera mot yttertaket och på vinden över sovrummet isolera ovanpå spånen som ligger på innertaket.

Men i 3/4 av nuvarande vind där allt ska bort finns det ju MASSA spån som kommer slängas. Varför inte skyffla över det till sovrumsdelen och nöjja sig där? Även om spån inte är det bästa så är väll 4ggr mer spån än nuvarande mängd (kanske 600-700mm) bättre än 300 mm träfiber. Dessutom slipper ja slänga en jäkla massa säckar spån. Sparar på så sätt in en hel del pengar.

Synpunkter på det?


Schematisk bild av en hussektion som visar isolering med 600mm spån i sovrumsvinden och öppet i övriga delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Arne999 skrev:
300 mm får det bli. Kommit på en annan snålvariant. 1/4 av övervåningen är det ett nytt sovrum där jag inte kommer öppna upp till nock. Tanken är alltså att riva ut resterande del, isolera mot yttertaket och på vinden över sovrummet isolera ovanpå spånen som ligger på innertaket.

Men i 3/4 av nuvarande vind där allt ska bort finns det ju MASSA spån som kommer slängas. Varför inte skyffla över det till sovrumsdelen och nöjja sig där? Även om spån inte är det bästa så är väll 4ggr mer spån än nuvarande mängd (kanske 600-700mm) bättre än 300 mm träfiber. Dessutom slipper ja slänga en jäkla massa säckar spån. Sparar på så sätt in en hel del pengar.

Synpunkter på det?


[bild]
Man brukar väl säga att spån är ungefär hälften så effektivt som mineralull - så 600 mm spån = 300 mm mineralull - om den är fluffig isf - vilket den ju blir om du skyfflar den - iaf de första årtiondena :)

/K
 
Vet inte hur 70cm spån skulle reagera fuktmässigt men så här ser det teoretiskt värmemässigt ut.
Tabell som jämför isolervärden och värmeläckage för olika material och tjocklekar i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du kan ju leka med värdarna, ta tex. 200 mm kutterspån över hela taket blir det 2155*4=8620 watt värmeläckage.
ifall du ersätter 200 mm kutterspån med 300 mm lösull över hela taket blir besparingen 8620 - 1865 = 6755 watt besparing. Allt grovt räknat utan hänsyn till köldbryggor, bjälklag etc.
 
Fuktproblem är ju en saka att tänka på. När man isolerar upp till yttertaket så försvinner ju inpektionsmöjligheten. Är det något att oroa sig för? Kommer ju finnas väldigt lite luft mellan isolering och yttertak. Cirkulationen på denna är ju minst sagt oklar men det får la bli att köra på och hoppas på det bästa. Bör man lägga nån papp eller liknande mot yttertaket innan isoleringen?

Sektion av ett tak visande lager av tegel, bärplank, isolering och innerpanel inför isoleringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja vindskydd är nästan alltid behövt. I det här fallet har du luftspalt/cirkulation under lockbrädorna, samt att brädorna knappast är spikraka med täta skarvar överallt, så definitivt behövs vindpapp/duk under faltaket.
 
japp det har du helt rätt i. Vilken typ ska man ha här tro? nått som andas vill j ju ha... får ju inte vara något plastaktigt
 
Vindpapp, asfaboard, oljeboard.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.