Jag har en vedbod på tomten som ska bort till förmån av garagebygge.
Jag har gett bort vedboden mot att den blir bortplockad och bortforslad av nya ägaren, och så långt är allt klart.
Jag bara började fundera på detta nu, om nu någonting händer med de 4pers som ska plocka ner den, trillar ner och gör sig illa tex, blir jag skyldig på något sätt?

Något sådant här som jag ska tänka på eller liknande? Inget kvitto eller något har skrivits utan enbart muntligt mellan mig och nya "ägaren".

Jag ska väl mest stå bredvid och hålla i något om det skulle behövas, på ett ungefär..

Mvh Jonas
 
Innan lastning så skriv ett kvitto och ange:

Leveransklausul: HOS, Hämtat Olastat hos Säljaren

Det är en leveransklausul som används inom byggbranschen där köparen bara blir anvisad godset och själv står för hämtning och lastning och säljaren har lämnat över godset till köparen så att denne själv får hantera godset.

Då kan du bara stå och titta på sen.......

Edit: Rättat borttappad bokstav
 
Redigerat:
hsd
Ska det stå lastat, olastat eller vad
 
hsd
Bra informationsdokument om leveranser, det kan vara bra att veta
 
TS bör friskriva sig från demonteringsjobbet. Det täcks inte av leveransvillkor.
 
Kan man verkligen friskriva sig från lag ?

Byggherre heter det ju även om man river nåt på sin tomt, se till att skaffa försäkring, enda skyddet.

Saxat från Boverket:

"Det är byggherren som ska se till att alla bygg-, rivnings- och markåtgärder genomförs enligt de krav som gäller för åtgärden. Detta gäller även om åtgärden inte kräver lov eller anmälan."
 
Men räknas jag som byggherre, eller tjejen som faktiskt ska ta ner vedbod med sina vänner?
Känns ju helt plötsligt lite seriösare än vad det var tänkt från början...

Mvh Jonas
 
Kollat med mitt försäkringsbolag, förklarat allt för dem hur det ska gå till och vad som är sagt.
Jag är helt friskriven från allt. Personernas egna försäkringar täcker om det skulle hända något. Även med tanke på höjden. Ca 3,5m till nockpanna.

Mvh Jonas
 
  • Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar om det finns något endaste exempel på då en privatperson blivit skadeståndsskyldig då denne fått hjälp av kompisar vid byggen eller andra arbeten hemma? Läser man vad facket säger om svartarbeten så råder de sina medlemmar att inte ta svartjobb eftersom man inte är försäkrad om man skadar sig men jag hittar ingenting om att byggherren någon gång blivit ansvarig.
 
O
Men finns det verkligen någon byggherre i det här fallet? Han säljer en vedbod. Att köparna måste montera ner den är inte hans ansvar.... Om jag säljer en bil är jag ansvarig för hur köparen tar den därifrån?

Nä jag skulle se det som en ren försäljning. Där köparen själv står för frakten. Om köparen väljer att montera ner den eller inte är inte säljarens ansvar.

Då måste den stackarn som råkar skada sig försöka hävda att det handlar om en byggarbetsplats.
Medans säljaren envist kommer hänvisa till att det handlar om en ren affärstransaktion.



Jag har fått för mig att man lättat ganska ordentligt på miljökrav om en privatperson är byggherre.
 
Redigerat:
Odjuret skrev:
Men finns det verkligen någon byggherre i det här fallet? Han säljer en vedbod. Att köparna måste montera ner den är inte hans ansvar.... Om jag säljer en bil är jag ansvarig för hur köparen tar den därifrån?

Nä jag skulle se det som en ren försäljning. Där köparen själv står för frakten. Om köparen väljer att montera ner den eller inte är inte säljarens ansvar.

Frågan hur man skall tolka det som står här http://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/byggherrens-ansvar/

Just begreppet "egen räkning" kanske friskriver begreppet Byggherre ? Annars står det ju rivning även om det inte kräver lov som i det här fallet.

Jag skulle oavsett kräva att få se kopia på ett försäkringsbevis för de som skall demontera.
 
O
fusion skrev:
Frågan hur man skall tolka det som står här [länk]

Just begreppet "egen räkning" kanske friskriver begreppet Byggherre ? Annars står det ju rivning även om det inte kräver lov som i det här fallet.

Jag skulle oavsett kräva att få se kopia på ett försäkringsbevis för de som skall demontera.
Jag tycker du kan släppa Byggherre biten. Det är en försäljning mellan 2 privatpersoner. Där köparen står för transporten.
 
Redigerat:
Elr så skriver du ett papper i 2 ex "där köparn ansvarar för nermontering.bortförsel städning etc. både namn på båda pappren så är saken klart.kan ju alltid be grannen kom som vittnen och sätt kråka på pappret samt han också få ett ex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.