Ja ja. Många har tidigare läst min tråd om tak lyft +++ i fritidshus tråden, och som sagt så blev det lite stopp där då jag köpte mig ett litet hus.
Ett litet hus med vit fasad och mörkt tak, ett parkerat fordon framför, omringat av gröna träd och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset tog jag över i slutet av Maj, och började hända saker med en gång jag flyttade in. Samma som på stugan så blir det nog fixat eftersom jag har tid och pengar över.
Det var en del livsfarliga el kopplingar som jag fick byta med en gång, det som är kvar av det gamla är nog i så fall bara i källaren. Skall bytas där med, men ingen kris än så länge. Vissa saker som är lite viktigare än just den elen som har varit där i flera år.
Här har ni några av kopplingarna som jag har bytt ut. ALLT i första och andra våning är bytt efter jag kom över kopplingar och kablar som detta.
Närbild på en gammal och potentiellt osäker elkoppling med utbytta kablar i en bostadsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla och skadade elledningar på en träyta, bytta ut under renovering av hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag flyttade in så var toaletten frusit sönder, så den enda toaletten jag fick tag i passade inte helt, så jag fick bygga den upp på en pall :wow: för att få till avloppet. Den skall nu bytas ut i löpet av några dagar då jag äntligen har lite ledigt för att börja på badet.
Vatten pumpen som inte klarade att bygga upp tryck blev bytt ut, med en ny, då sprang varmvatten beredaren läck, så jag fick hämta den jag hade extra på stugan. Det enda problemet med det var att den var 1cm lägre än taket i källaren, som jag kom på när jag först fick den ner i källaren. :(
Då fick jag riva trappan, så jag kunde ställa den så den kom sig rakt upp och ner. Bygga ny trappa, och koppla in allt.. Tanken är lite speciell, så jag har 4 extra värmepatroner som går direkt till solpanel som jag skall montera på väggen nästan rakt utanför. (kort kommer)
Hantverksarbete med uppbyggd pall för att installera en temporär toalett, omgiven av verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna veckan är alltså planen att bygga om på badet, så fler kort kommer säkert på det också ganska snart.. :D
 
Kul med en nytt projekt!
Ditt sommarestugeprojekt har varit ett nöje att följa :)
 
Tackar.. (y)
Det tar nog inte slut med stugan heller, bara satt lite åt sidan för tillfället.. :)
 
Så då var det börjat på badet. Nu ligger det dubbelt i golvet. Vattenburen och elektrisk golvvärme.. Inte helt fel med tanke på att man då slipper älda för att få värme i golvet på sommaren.
Installation av vattenburen och elektrisk golvvärme på ett dubbelt golvlager under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
OOOps.. Efter attt ha läst lite andra trådar kommer jag på att jag inte har lagt in något nytt i denna tråden på ett tag..
Badet fick avbrytas efter del telefoner om att jag måtte jobba lite också.. :(
Men det är ju bra att ha jobb, som jag nyss tappat, men nu hoppas jag jag får tid att ta upp lite avslutade saker.. Som att fullföra badet.. :)
Det kom sig lite längre än det sista kortet innan jag avbröt, så jag har haft möjlighet att använda det

Vägg med svartvita kakelplattor, del av ett avbrutet badrumsrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick sätta in det gamla duschkabinettet igen, tills jag hittar ett nytt, men det löser sig nog.

Annars så kopplade jag in min tank med extra doppvärmare som är på 230 watt och 24 volt. Dom är kopplade direkt till mina 3 solpanel på 240 watt 24 volt som jag monterade på söderväggen på huset.

Solpaneler monterade på vägg, grå himmel, del av vit byggnad, naturen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett vit vattenberedare med röda rör och anslutningar i ett mörkt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Display av solpanelssystem som visar temperaturer och strömdragning med tid och temperatur indikationer.

Jag har också monterat en Pellets brännare, så jag fick bort den gamla oljebrännaren som inte alls är lönsam, så än så länge så har denna funkat bra..
I stort sett alla kablar är nya nu över hela huset, och en ny elcentral är kopplad, så man har nu en kurs till varje rum, och det är en otrolig bra förbättring mot vad det var..
Kommer mer kort på allt snart hoppas jag..
 
Sån inemellan så har jag försökt optimera lite för värmen här hemma.
Pelletsbrännaren har gått igång ganska mycket då jag tycker det är för dålig styrning på den standard burken som följer med på roslagsbrännaren.
Jag har inte haft någon styrning till cirkulations pumpen heller, men det har jag satt ihop nu med en Arduino och några SSD relä'n.
Temp sensorn till Roslagsbrännaren (RB) har ju kopplat ut och in sig med en grad skillnad eller vad den reagerar på, så jag har programmerat arduino'n så den slår sig på vid 35 grader, och stänger ner sig vid 45 grader. Inne temperatur har jag satt till 23 grader nu på vintern, (gillar lite värme) så när jag har 23 grader i vardagsrum så har jag en 18-20 grader på ovanvåningen. Så när jag har 23 grader i vardagsrummet så stänger cirkulations pumpen sig av. :)
DIY styrpanel med Arduino och SSD reläer för optimering av uppvärmningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den gamla 3 fas pumpen jag har hänger med än, så jag har kopplat 3 st SSD relä som stänger av den när det blir värmt nog. :)
Jag har kopplat allt så det kan köras utom Arduino'n om det skulle vara så.
Badrummet håller jag också på med lite till och från. Kommer mer senare.
 
Som några har fått med sig i andra trådar så är jag ju mellan jobb, så jag har tid men inga pengar att hålla på just nu.. Men det kan vara en bra tid till att fullföra startade projekt, även om jag klarar av att hitta nya ändå.
Jag köpte ju en luft / vatten värmepump som jag tänkte koppla lin, det håller jag på med nu om dagarna. Samt att min flickvän har pratat om att hon har haft lust på hammock. Så jag gjorde en, saknar bara tak till den.. ( nytt oavslutad projekt igen. :( )
Men men.. Så här blev den vid den nya uteplatsen.
 
  • Nybyggd trähammock vid en uteplats, upphängd på stolpar utan tak, med gräsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Ja då har jag fått kopplat Pannan mot Varmvatten beredaren med en solslinga från tanken. Så pannan har på ungefär 2,5 timmar ökat med 20,25 grader, och tanken har fortfarande en liten ökning med den sista 45 minuter mer mulet väder.
Detta styrs via arduino'n igen. Så cirkulations pumpen startar när tanken blir 75 grader, och stannar när tanken blir lägre än 72 grader, så inte det hela uppvärms med elen från nätet. (tanken värms inte mer än 68 grader med vanlig el)
Så nu vet jag i alla fall att det hela funkar, och att det vill funka bättre med solpanel och direkt till doppvärmare än att använda solfångare på den kalla års tiden.
Display som visar temperaturökningar för panna och tank med tidsangivelser 15:36 och 18:02.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag fått mina effektmätare, äntligen.
Så nu tänkte jag se hur jag får kopplad in mina solpanel på garage taket i effektsteg som hjälper till att minska min elförbrukning från nätet.
Mina solpanel på garage taket vill då bli kopplad in med SSD relä eftersom vissa saker använder mer eller mindre ström.
Kopplingen har jag tänkt göra så här.
Elkopplingsschema för solpaneler och effektmätare med Arduino och SSD-reläer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SP7&8 har jag inte monterad än, men det är på gång.
Kommer montera övervakning på inkommande linjer från nätet med en sån här sak.
Elecrow effektmätare med blå bakgrundsbelysning som visar spänning, ström, effekt och energiförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Effekt uttaget kommer bli mätt av Arduino'n som styr allt annat här snart. :)
Effektmätaren är en Elecrow som mäter upp till 30 A, så den borde räcka. :)
Effektmätare av märket Elecrow SCT013 för mätning upp till 30 A, med kablar och klämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Återstår då att lägga in lite mer kod i arduino'n..
Funkar detta bra, så vill fler saker bli övervakade av Elecrow's..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.