SBH skrev:
:wow:
va tycker ni om djurgården och gamla stan i stockholm?
Pratar du öar nu? De har iaf mer ö-känsla än landets tredje största ö, Södertörn.
Personligen tycker jag att om Södertörn är en ö (den avskiljs ju med hjälp av Södertälje kanal), så borde även hela södra Sverige vara en ö (som avskiljs med Göta kanal).
 
Här har du top 50 Sveriges öar i storleksordning:

1 Gotland Gotlands län
2 Öland Kalmar län
3 Södertörn Stockholms län
4 Orust Västra Götalands län
5 Hisingen Västra Götalands län
6 Värmdö-Boo Stockholms län
7 Tjörn-Mjörn Västra Götalands län
8 Väddö-Björkö Stockholms län
9 Fårö Gotlands län
10 Gräsö Uppsala län
11 Selaön Södermanlands län
12 Färingsö-Eldgarnsö Stockholms län
13 Haraholmen-Renön-Nötön-Pitholm-Bondön Norrbottens län
14 Tosterön-Aspön-Oknön Södermanlands län
15 Ekerön-Munsön Stockholms län
16 Alnön Västernorrlands län
17 Fågelö-Torsö Västra Götalands län
18 Ingarö Stockholms län
19 Ljusterö Stockholms län
20 Ammerön Jämtlands län
21 Mörkö Stockholms län
22 Kållandsö Västra Götalands län
23 Ö vid Storfors Värmlands län
24 Hemsön Västernorrlands län
25 Hammarön-Nolgårdsholmarna Värmlands län
26 Ornö Stockholms län
27 Bolmsö Kronobergs län
28 Härnön Västernorrlands län
29 Frösön Jämtlands län
30 Gotska Sandön Gotlands län
31 Vätö Stockholms län
32 Lidingö Stockholms län
33 Utö Stockholms län
34 Iggesund-Skälölandet-Långön Gävleborgs län
35 Yxnö-Lagnö-Gränsö-Norra Finnö Östergötlands län
36 Ö norr om Rossön Jämtlands län
37 Adelsön Stockholms län
38 Visingsö Jönköpings län
39 Vindö-Djurö-Skarpö Stockholms län
40 Oxnö-Svärdsö-Torö Stockholms län
41 Singö Stockholms län
42 Rånön Norrbottens län
43 Sandön Norrbottens län
44 Obbolaön Västerbottens län
45 Lovön Stockholms län
46 Skanör-Falsterbo-Ljunghusen (Falsterbonäset) Skåne län
47 Holmön Västerbottens län
48 Muskö, västra delen Stockholms län
49 Blidö Stockholms län
50 Sollerön-Lerön
 
S
ni söta ni
 
Jag är mer nyfiken vilket lokalt snickeri som gjorde fönstren, jag har några kassetter som behöver lite trä runt sig :) Nya fönsterpartier paketerade på lastpallar i snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kontorsråttan
1/ är 1 mille inkl tomt?
2/ Söderön, hitte på ö tack vaare en kanal, vad är då alt söder om götakanal om inte on ö...
wikipedia
Tillsammans med Trollhätte kanal och Göta älv bildar Göta kanal en 390 km lång vattenväg tvärs genom Sverige,
 
  • Gilla
igelkotten82
  • Laddar…
G
"Man sätter en luftspalt och denna spalt brukar man skydda med en steghöjd eller ett taksprång."
Som den amatör jag är så känner jag bara till steghöjd när det gäller trappor och stegar men vad är steghöjd i det här sammanhanget?
 
"Elias bygger faktiskt huset nästan helt själv, det är väldigt imponerande."

Men han var i alla fall byggnadssnickare. Jag, som är skrivbordsnisse, har byggt tre hus nästan helt själv. Plus en radda friggebodar.

Ville bara skryta lite...
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Ännu mer imponerande såklart! :)
 
hemljuvahem86 skrev:
Trevligt program men ajg kan för mitt liv inte begripa varför man inte byter plats på kök och sovrum, så att man får:

* kök, vardagsrum, matplats i ett luftigt stort rum, t.ex. avdelat med köksö/halvö på baksidan

* sovrum och toalett nära varandra, känns betydligt mer logiskt än kök + toalett.

I övrigt trevligt hus, men just detta val att tränga in köket i vinkeln och offra den öppna planlösningen på baksidan för ett sovrum känns väldigt märklig, speciellt när det är en utbildad arkitekt som gjort det. Antar att det ska till nån uteplats också i anslutning till vardagsrummet, då får den stackars tanten springa mellan uteplats - kök varje gång det ska hämtas kaffe/värmas bullar. Att ha två altandörrar på baksidan en till kök, en till v-rum hade eliminerat även detta.

Nån som vet? Kan tillägga att jag inte tittade så jättekoncenterat på programmet, kanske besvarades frågan där? Känns bara spontant som en jättemiss i planeringen?

/Fru HLH

Jag hade nog byggt som du tänker, men det finns många, särskilt äldre, som inte tycker om öppna planlösningar. De vill kunna sitta i det mysiga köket med sin kopp kaffe. Det blir mer ombonat och vant.
Att ta fika till uteplatsen blir knappast något problem eftersom det finns gott om dörrar, även från köket.
Avståndet från sovrummet till toaletten kan däremot bli ett nattligt problem. Toalett ska alltid finnas nära entrén och med mammans sovrumsplacering är det ju inte förenligt.
 
Tror det är Allarängens snickeri utanför Kungsbacka.
 
  • Gilla
utan_mark
  • Laddar…
G
Bergkamp skrev:
Tror det är Allarängens snickeri utanför Kungsbacka.
Det stämmer bra, har själv köpt fönster där som jag är väldigt nöjd med.
 
M
Även om huset inte faller mig i smaken så var det en fantastisk bedrift. Programmet var väldigt intressant att titta på, och läget som huset fick är riktigt fint.
 
Programmet var intressant att titta på, men kändes rätt bohemiskt.
det är svårt att få koll på tiden i ett tvprogram, men det upplevdes som att stommen stod öppen, utan tak eller väggar under typ ett år, medan det pysslades med lite ditten och datten, man valde omsorgsfullt ut begagnade beslag för fönstren, långa funderingar över färgval i det kök som skulle snickras ( om typ ett år), tillverkning av egna fönster osv.
I min värld ser man till att det är tätt och torrt innan man gör nåt annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.