med framtemperatur menar jag temperaturen på vattnet som leds in i radiatorerna. På en panna brukar det finnas en shuntventil för att inte allför hett radiatorvatten skall ledas till radiatorerna, när lågt värmebehov föreligger, tänk senvår tidig höst. Men shuntventilen regeleras väl automatiskt av en motor, även hos dig?

Så är det, som du säger, att solfångarsystemet har egen pump för att pumpa vatten-propylenglykolblandningen genom solfångaren på taket och vidare genom slingan i din ackumulatortankl/varmvattenberedare. Och den har också egen regleringcentral för att bl.a. förhindra att varmvatten pumpas upp i solfångarslingan på taket och kyls av.

I ditt fall Björkåsen kanske det inte är så dumt med solfångare, i och med att du troligen slipper vedelda ett par månader. Att ständigt jobba som eldare är nog inget latmansjobb. Kanske skönt att ta semester från det jobbet under sommaren.
Enbart 1 st solfångare av plantyp på 2,6 m2 kostar ca 10000 kr, inkl. moms och du behöver 4 st kanske. Tillkommer styrcentral, cirkpump, expansionskärl, rörledningar, propylenglykol, och litet ditt och datt. + installation, så klart.
 
Redigerat:
Björkåsen skrev:
Grannen hänvisade till en bekant som hade solpanelen kopplad direkt till elpatronen. Bekantingen var helnöjd med den lösningen, sade grannen. Men denne bekanting hade fler solceller än han behövde för eget bruk, och sålde dessutom ett överskott på elnätet.
Grannens bekanting gör en omväg för att värma vattnet som i sig själv är ovettig. Har man för stor anläggning och inte kan sälja är det i så fall bättre att ordna lagring av energin i sin ädlare valör dvs som el. I det fallet är det inte som var uppe tidigare ens en direkt koppling sol->el->värmepatron utan man går en än mer tekniskt onödig väg via omformare.
 
Björkåsen skrev:
Jag har själv inte de kunskaper som krävs för att föra avancerade resonemang kring detta, men jag tar gärna del av andras diskussioner. Så gärna för mig.

Men den idé som pelpet framför, att ha en enstaka solpanel kopplad till elpatronen som värmer varmvattenberedaren, den tror du alltså inte på?

Jag kan nämna att ekonomiska överväganden är de viktigaste i det här fallet, men inte de enda. En liten slant - men inte en stor - är jag beredd att betala för bekvämlighet också. T.ex. den bekvämlighet som det skulle innebära att inte behöva elda sommaren igenom.
Du verkar ju redan ha delar installerade som enkelt kan kopplas till någon form av fångare dvs i form av värme som lagras i din tank utan diverse onödiga förlustfyllda steg via el. Det är gynnsamt i de flesta perspektiv om du som sagt är ute efter varmvatten under de perioder av året du behöver lite uppvärmning i övrigt.

Sätt dig in i de enkla lösningar som ska till så kan du ordna det på enkla sätt med i stort sett spillmaterial eller offra lite mer genom att köpa in komponenter för det. Du kommer ändå inte i närheten av de skeva resonemangen med konvertering upp-ned i energins värdekedja som att gå via el från solceller.

Har inte mycket till övers för individer som sitter och slår sig för bröstet med ena handen viftande in resurser från spökarealerna och med andra kastar prima vara på soptippen. Om man ställer enkla frågor med ganska kända fundamentala svar där får man diverse snömos kring teknisk utveckling etc som svar. Utveckling, framsteg osv kräver snarast en definierad riktning den är svår att se i vårt antropogena system men den gamla termodynamiska tidspilen är inte fel som första insteg innan fantasierna tar vid i för stor grad. Då får man även en direkt koppling till ren ekonomi helt utan falska faktorer, direkt självrättande och orubbligt hårt.
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
För vedeldare med acc-tankar och solslinga så är det självklart med solfångare, just för att slippa elda under sommarmånaderna.

Solceller har inget med vattenburen värme att göra. De är för att producera el.

Presentera dina husfakta för olika solfångarsäljande firmor och hör vad de rekommenderar, och vad det kostar.

Lönsamt blir det nog inte i första vändan eftersom vedeldning är den absolut billigaste uppvärmningsformen, men det är för komforten av att slippa elda ett gäng månader på sommaren, vilket nog är värt en hel del.
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Björkåsen,

Har du ingen befintlig elpatron i varmvattenberedarkärlet? Har du sådan, eller skruvar i en sådan, kan du köra varmvattenberedaren på eldrift under sommaren. Alltså elström du köper av elhandlare, alltså inte elström från solceller. Det måste bli billigare än att installera solfångare. Det är egentligen bara att dra en elkabel till befintliga elpatronen. Du kanske till och med har framdragen el till en elpatron, och även själva elpatronen i varmvattenberedaren? Då är det bara att köra med den på sommaren istället för att elda ved.
Energiåtgången för varmvattenberedning för ett 4-personers hushåll är ca 200 Liter 45-gradigt vatten dagligen, vilket innebär ca 8,1 kWh per dag, dvs per månad 243 kWh. Det kostar ca 1 kr, inkl. moms och alla skatter att köpa 1 kWh elström. Så för ditt eldande under sommaren tjänar du furstligt hela 243 kr skattefritt per månad. Är det värt det? Det tillkommer litet värmeförluster genom isoleringen på varmvattenkärlet på ca 40 kWh/månad dvs 40 kr/månad. OK, du tjänar 300 kr i månaden på ditt vedeldande. Det är en sämre slavlön. Ni kanske endast är 2 personer i hushållet, ja då är det ännu lägre kostnad med eldriften för varmvattenberedning, nämligen ca 160 kr/månad.

Observera här: du ska endast på sommaren bereda varmvattnet med el, inte värma huset. På höst, vinter och vår, då ska du klart inte köra elpatronen. Detta är viktigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Jag har läst inläggen här ovan och måste erkänna att jag har svårt för att hänga med i resonemangen om solfångare kontra solceller.
När Björkåsen undrar över om de skall satsa på solcell eller solfångare så förefaller de flesta som svarar vara inne på solfångare med ved och förkastar helt solceller som ett dyrt och olönsamt system.
Solceller ger ju el hela året och tillför värmesystemet en hel del energi på vinterhalvåret vilket lätt kan förstärkas med tillförd elenergi, på sommaren räcker väl den egenproducerade elen gott och väl så jag undrar, som en icke alltför insatt husägare jag är, om inte solcellspaneler är ett utmärkt och arbetsbesparande alternativ där vedpannan förpassas till trivselfaktorhyllan.
 
OveRa skrev:
Jag har läst inläggen här ovan och måste erkänna att jag har svårt för att hänga med i resonemangen om solfångare kontra solceller.
När Björkåsen undrar över om de skall satsa på solcell eller solfångare så förefaller de flesta som svarar vara inne på solfångare med ved och förkastar helt solceller som ett dyrt och olönsamt system.
Solceller ger ju el hela året och tillför värmesystemet en hel del energi på vinterhalvåret vilket lätt kan förstärkas med tillförd elenergi, på sommaren räcker väl den egenproducerade elen gott och väl så jag undrar, som en icke alltför insatt husägare jag är, om inte solcellspaneler är ett utmärkt och arbetsbesparande alternativ där vedpannan förpassas till trivselfaktorhyllan.
Som du ser i TS #1 är det frågan om VVB sommartid det gäller i övrigt verkar det finnas ett relativt nyanlagt system för värme och varmvattengenerering. Och TS kan givetvis installera solceller oavsett men lika ovettigt om man kör produktionen som resistiv värmare i en tank därefter. Då ska givetvis elen användas prima lokalt och vid överskott säljas om möjligheten ges.

Hur ser du det som ekonomiskt att ha i sig relativt dålig utrustning installerad överdimensionerat och distribuerat sen ta ut i form av VV i tank?
 
Vi har solcellsanläggning på 15 kWp. Vi har direktverkande elvärme. Vi tillverkar tappvarmvattnet med elström 230 V. Men, vi har gjort som så att vi satt ljusstyrning på varmvattenberedaren, så den kan inte gå då solcellsanläggning producerar solström. Detta innebär att vi inte tullar på vår egentillverkade solström utan den går ut på allmänna elnätet och säljs. Efter skymningen går varmvattenberedaren igång och har möjlighet att gå ända till gryningen om behövs och "laddas upp med varmvatten" och strömmen till den köps då av elhandlare. Eftersom vi får bättre betalt för vår solström, än vi köper ström, så gör vi så här.

Men Björkåsen vill nog inte investera stora pengar i anläggningar, utan egentligen komma billigt undan vedeldningen på sommaren. Och då är det elpatron med köpt ström gäller för beredning av tappvarmvattnet och vore det bästa och billigaste för honom. Om det är så, kan han till och med köpa en hely ny fristående elektrisk varmvattenberedare på ca 150 L, vad kostar en sådan 5000? + installation.
 
Redigerat:
Hur har du isolerat, är det ett relativt anpassat nybygge Arnodt? Och hur ser dina backupkällor ut (möjlighet till ödrift, batterier) ponera att någon vill bli av med dig och tar i från knäna en mörk iskall natt hur enkelt kommer de undan?
 
Kan berätta om mina egna erfarenheter av solfångare!
För det första så kan du sortera bort och glömma Arnodt prat om radiatorer som är avsedda för hett framvatten eller för låg framtemperatur!
Kan varmt rekommendera Värmebaronens solfångare K2, visserligen köpte jag mina innan Leif Karlsson sålde företaget till Värmebaronen men det lär vara samma solfångare. De fungerar utomordentligt bra. Jag kör pellets och mer än halverade pellets förbrukning, tjänade in anläggningen på ca. 7 år det var beräknat till 12 år.
Ett normalt år slutar jag att elda i mitten av april och börjar igen i början-mitten på oktober. Ett bra år slutar jag redan att elda i början på april och behöver inte börja förrän i slutet på oktober- början på november. Ett dåligt år slutar jag elda i mitten av april sedan får jag stöd elda en, två gånger när det blivit för låg temp i tanken, sedan börjat elda i början av oktober.
Ser nu i mitten av februari då gör solfångaren redan sitt till, men man kan säga att den ger i princip inget under december och januari då solen står för lågt.
Fick höra många kritiska röster om att det var utkastade pengar, men så har det inte varit.
Solfångare kopplar du till din befintliga tank som du har förbered till solfångare, troligen har du varmvattenberedaren i den tanken. Du kommer lätt upp i 100°C vatten i tanken på sommaren men då du har fler tankar öppnar du bara för en av dem i taget så har du reserv.

Har en fd. svärfar som installerade vacuumrörssolfångare, men det fick de aldrig till att fungera så länge jag fick insyn i det. Men han var också helt ointresserad av att höra hur min anläggning fungerade.

Du är välkommen på studiebesök om du är intresserad!
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Till Björkåsen
Du har en modern vedanläggning med 3 tankar och en av tankarna är förberedd med solslinga. Kör på och installera solfångare och du kommer att bli glad när du förbrukar mindre ved och du slipper elda för varmvatten sommartid.
Jag har 90 st vacuumrör kopplade via plattvärmeväxlare till en tank på 2500 liter. Jag har eldningsuppehåll från maj till augusti. Några viktiga saker att tänka på: 1. Om du köpt dina tankar färdigisolerade är de troligen undermåligt isolerade och måste därför isoleras mer. 2. Ta hjälp av någon som har erfarenhet av solfångarinstallationer. 3. solfångarna placeras helst i söderläge i 45°. Till en tank på 750 liter ska du ha minst 8m² plan solfångare eller 90 st vacuumrör(60 st rör är för lite). 5. Alla rör måste isoleras mycket noggrannt. 6. På blocket kan du göra fynd på solfångare som privatpersoner köpt men ej installerat.
 
GK100,
vårt hus är gammalt och inte speciellt bra värmeisolerat. Det finns en gammal vedspis, som det går att elda, men det görs bara vid festliga tillfällen. Den vedspisen lagade förfäderna mat på. Men skulle det bli t.ex. strömavbrott, då kan man till nöds hålla litet värme med den. Vi har inga lagringsbatterier till solcellsanläggningen, utan den är en ren elnätansluten anläggning. Blir det strömavbrott i elnätsägarens elnät blir inte endast våra grannar strömlösa utan även vi.
Men det är sällan det blir strömavbrott. Men vi har väl stearinljus och ficklampor.

Jag vidhåller fortfarande, Björkåsen, vill du slippa elda ved på sommarmånaderna( 3 månader) tillverka ert varmvatten då med ström, som ni köper av elhandlare, precis som ni idag köper er ström ni behöver. Kostar bara ett par hundralappar i månadern, som visats ovan. Du behöver då inte köpa någon solcellsanläggningen eller heller någon solfångaranläggning. Utan bara köpa elpatron(om du inte redan har sådan) och skruva i ditt varmvattenkärl.
 
Redigerat:
Roligt att läsa denna tråden.
Orsaken till det är att jag nyss har kopplat in 3 st solpanel till min specialbeställda varmvattenberedare på 500 liter.
på sidan av mitt hus, i söder riktning så har jag satt upp 3 st 240 watts solpanel, som jag har kopplad direkt till 3 st 230 watts 24 volts elpatroner, och dom sista dagarna nu med sol så har jag inte haft på den ordinära elpatronen alls. Just nu för tillfället så ligger tanken på 83 grader.
"nissenhj" sitt föregående inlägg håller jag med om när det gäller vacuumrör solfångare eller platta solfångare. Jag har båda på stugan, men den platta ger absolut bättre värmetillskott.
Det man i så fall måste tänka på är att en solpanel som är kall ger absolut mer effekt än en solpanel som är varm på sommaren. Typiskt för en 200 watts solpanel som är 70 grader (som den lätt kan bli på sommaren) ger bara 140 tills 150 watt ut.
Men nu när det är kallt ute, så ger mina 3 solpanel mer än vad 3 solfångare skulle gett tror i alla fall jag.
Jag slipper i alla fall allt annat strul runt det hela med extra rör, cirkulations pump och byte av glykol och luftning och allt vad det kommer till med solfångare.
Som "Arnodt" säger om att sälja el tillbaks till bolaget kan nog i så fall vara det bästa på lång sikt, men för en solpanel anläggning på under 1000 watt så brukar nätbolagen att säga att dom inte kopplar in, för det blir för lite. Så om man inte har en extra hög med pengar som man kan använda, så ville jag definitivt valt mitt sätt.
Nu hade jag solpanelen från tidigare, men totalt med alla fästen doppvärmare och kabel ner till min tanks så skulle jag gissa att min tillskotts värme har kostat mig runt 4500 kronor.
Jag har för övrigt fler solpanel som skall upp på garagetaket för att sälja tillbaks till bolaget, men det får bli när jag får tid och möjlighet att fixa en ny kabel ut till garaget också..
OOOps.. Måste uppdatera den tråden också ser jag.. :) ni kan läsa lite mer om min solpanel sak här i länken under om en liten stund.. ;)
https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/283745-projekt-30-tals-villa.html
 
Det är intressant det du gör raptor50. Slipper slabb med propylenglykol, rördragning cirkulationspump, expansionskärl, säkerhetsventiler och slipper växelriktare och anlita elektriker för nätanslutning av växelriktaren.

Du montera bara upp ett par solcellsmoduler på montageställ på taket, och drar sedan solarkablar( 2 st, plus och minus, kanske 6 mm2) till din(dina) elektriska special-värmepatroner, som sitter i din vanliga elektriska varmvattenberedare. Finns det extra flänsar på din varmvattenberedare för att ansluta fler elpatroner?

Men det är så att en solcellsmodul har faktiskt bara en verkningsgrad på ca 17 %. Det innebär att den strålningen som träffar den omvandlas till 17 % till elström, resten blir värme, som avges till utomhusluften. En solfångare är bättre, den omvandlar nämligen ca 80 % av strålningen som träffar den och gör varmvatten av den.
 
Redigerat:
Redovisa gärna med fullständiga uppgifter Raptor där du inte har något öht från början och sen skaffar och monterar det hela under gängse villkor. Du blir då ett verkligt exempel på denna gyllene verksamhet om än inte med alla ingående faktorer nämnda tidigare på plats men ett första skott att se till kanske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.