M@ZE skrev:
Det är stor skillnad på lampor och lampor. Jag bytte märke på mina 230w 35w halogen från noname till Osram och det blev stor skillnad på ljuset. Det finns iaf många olika halogen sorter .. kalljusgrad , reflektor osv.

Sen finns det iof 12v IRC lampor där en 35w lyser som en 12v 50w vanlig, eller 20w lyser som en 35w vanlig, dubbelt så många brinntimmar på dom också .. 4000timmar.
Det är större skillnad än så en 12V 20W IRC lyser lika mkt som en 230V 50W !!


Edit: Philips motsvarighet till Osrams IRC, lyser lika starkt men har ytterliggare 1000h livslängd, dvs 5000h att jämföra med 2000h vilket är livslängden för en 230volts dito.
Som ytterligare positiva fördelar för 12V kan nämnas att du har mkt fler spridningsvinklar på ljuskällorna att välja emellan.

Man behöver med andra ord inte vara raketforskare för att räkna ut att det är bättre med 12V än 230V. Ibland kanske man dock inte har möjlighet med tanke på att 12v kräver trafo.
 
Såg just att det var 20w spot'ar i offerten jag fått, räcker det?
Beror väl på rummet, och hur många du skall ha.
 
hempularen skrev:
Såg just att det var 20w spot'ar i offerten jag fått, räcker det?
Beror väl på rummet, och hur många du skall ha.
Vi sätter dem i vardagsrumsfönstrena samt ovanför barköket. Inga för att lysa upp ett helt rum med andra ord.
 
I fönstren är det säkert tillräckligt (med råge). Över barköket kan man kanske fundera. Vi har satt 2 st 50w (12v) över bardisken (150x90cm). Det funkar bra, lagom om man dimmar ner dem lite. men det känns inte för mycket när dom går på fullt heller.

Fördelen med 20w är att det finns flera armaturer på 20w som inte behöver pottor. En del kan monteras i vanliga apparatdosor. Det är ju smidigt om det är i en fönstersmyg.
 
600 kr + moms betalade vi för 12V-spottar inklusive allt utom dimmer.
 
På tal om dimmer, vi får med vita standard som man trycker in och sedan vrider på. Jag trodde de var utgågna för ungefär 100 år sedan, men vår elektriker sa att touchdimmers går sönder lättare osv. Nackelden är att de vita "tryck-vrid" modellerna är så otroligt fula. Vad får ni med för dimmers, och har någon några förslag på lite snyggare dimmers?
 
Titta på knappstyrda dimmers ex. Dimmax (finns ex. på elbutik.se). Då har man helt vanliga strömbrytare där man förser knappen med en returfjäder (finns som standardtillbehör). Man kan koppla ihop hur många knappar som helst till en dimmer som placeras i lämplig kopplingsdosa eller liknande.

Man tänder och släcker med ett kort tryck på knappen, dimmar genom att hålla den intryckt en stund.

 
Har också fått en pris från husleverantören på 1000kr/spot vid tillval. Jag funderar på att eventuellt dra 12V spotar själv när huset sedan står klart. Men frågan är hur gör elektrikerna med inbyggda spots vid nybyggnation ? Hur ser innertaken ut i t.ex. badrum, kök och hall. Är det svårt eller relativt enkelt att sätta dit spots själv i efterhand på ett nybyggt hus ??? Jag har ju ingen lust att sänka taket det första jag gör efter att jag flyttat in.
Jag antar att vid nybyggnation sätts dom direkt i innertaket ? Eller reglar dom också upp ett innertak?
Hur gör jag ?
 
Jag vet inte riktigt vad du ska göra i efterhand, det är nog väldigt svårt att få dit grejorna när taken är klara. Det finns många trådar som beskriver detta men först ska du upp med en burk som avskärmar spotten från bränbart material och som håller evntuell lösull ute. Sen ska ju varje låda anslutas med rör antingen till en brytare eller en trafo, därefter är det håltagning och montering av armatur och det enda jag ser att man kan göra i efterhamd är just håltagningen och monteringen av armatur.

Antingen får du nog be dina byggare fixa allt, eller så får du ge dig dit under byggtiden och montera grejorna själv.
 
Du måste ju få dit skyddsburkarna innan man monterar innertaket, du måste ju då också få dit VP rör för kablar. Du måste förbereda plats för transformatorer osv.

Så att göra det i efterhand låter som en ganska dum lösning. Sedan bör det kanske påpekas att det krävs behörighet för att göra installationen (även av 12V spottar).
 
Om du har enplanshus med öppen vind är det pissenkelt att göra det efteråt, allra helst med 230 spotar. Sno tändtråd från takdosa och skruva fast burkarna från vinden... Bara att skotta lösull för hela slanten...
 
Tänkte inte på det fallet.
 
Joo, då var det som jag misstänkte. Tyvärr kommer jag nog överlåta ganska mycket till hustillverkaren och dess elektriker. Antar att dom kanske inte gillar att man är inne och pular så mycket själv med elen i huset medans dom bygger? Om man beställt hus på t.ex. totalentreprenad kanske dom inte riktigt gillar att man går in och drar egna rör och kablar i väggarna..... fast jag har ju inte byggt hus förut... så jag vet inte.

Jasså, behöver man elbehörighet för 12V armaturer, de trodde jag inte.
Jag hade för mig att allt under 50V växelström eller 120V likström var OK att göra för hemmapularen... :surprised:

Antar att man helt enkelt får betala de där 1000kr/spot å vara glad dådå...eller hitta en lika snygg belysning (inte spots) för 10 000:- på någon belysningsaffär. ::)

/Marcus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.