Hej!
Har letat efter 2 toalet vred till denna typav dörr från 40-50 tal. Någon som vet om det går att få tag på?
Har varit nyckel låsning från byggnation Gammaldags dörrhandtag med nyckelhål på en träddörr från 40-50 talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
men funkar inte så bra för oss med klåfingriga småbarn.
 
Du får nog modifiera en nyckel själv,
Svetsa på en bit stång på nyckelns ände, stången får inte vara grövre än nyckeln är i änden, därefter lossar du plåten på insidan å trär på plåten på nyckeln sedan låser du fast plåten på nyckeln med tex en stripe.
 
Kan du inte hänga nyckeln i en kedja så ingen kan ta den...
 
BirgitS
När en släkting hade småbarn la de nyckeln ovanpå spegelskåpet. Gick lätt att nå för vuxna men inte för barnen.
 
tänk om man hade lagt beslag på allt det där hos en tidigare statlig arbetsgivare jag hade. De hade en snickeriavdelning och man var ju där och snokade ibland när det var folktomt och där stod det ett plåtskåp som var fullt med varianter av dessa beslag. Skyltar handtag och gud vet allt. Har ångrat många ggr att man inte städade lite mer där. Nu är det väl bortstädat och slängt troligen. Och snart rivs byggnaden helt och då lär det definitivt inte finnas nå mer.
 
I värsta fall kanske en hasp hade fungerat?
 
Eftersom TS har nyckelhålslåsning så lär inte vanliga toalåsskylar fungera, toalåsen brukar oftast bara ha en fyrkantstapp. Det TS behöver är en tapp som har exakt samma form som dagens nyckel.
 
Tänkte om man kunde finna något insamma stil med låskistan.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Demonterad låsinsats från ASSA på ett trägolv, utan synliga modellmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för hjälpen så här långt. Har en demonteradt lås insats, den har ingen märkning förutom ASSA, finns det någon sida där man kan finna mått på dem så att man kan se om det finns någon passande i dag tillgänglig?
 
Hittat måttskiss och stämmer mycket väl med ASSA 404, nu är Habo 3038 samt ASSA 2020 bestälda i två ex. Tack så mycket för ovärdelig hjälp.
 
Fått hem delarna i dag och monterat 1 lås, alt fungerar fint tills jag stänger dörren! LÅSET GÅR INTE ATT LÅSA
MED STÅND DÖRR! Drar jag inhandtaget så går det att låsa men släpper jag går det inte. Sätter jag tummen lätt imot låsklacken Hand pressar mot en nyinstallerad låsklack på en dörr, visar problem med låsfunktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så går det inte att vrida om vredet.
Har vänt klacken genom att dra ut och vrida den 180 grader. Skall det vara så att den inte får belastas det minsta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.