Problem blir det det ska vara ganska många grader varmt innan isen tinar och är marken frusen lär den inte försvinna jag skulle nog lägga ner lite jobb på avloppet för att slippa isen.
 
  • Gilla
Tobrom
  • Laddar…
Har installerat en komplett Nibe 2030 tycker inte ljudet stör alls. Kanske inte skall placeras direkt utanför sovrummet dock. Stasa på en som går ner lågt i temperatur minst -20 gärna -25. Även om det inet blir mer än -10 grader så faller verkningsgraden ju närmre sin lägsta nivå man kommer. Jag tror att en kvalitets leverantör, NIBE, IVT etc, så kan du nog räkna med runt 80-100000:- inkl installation kanske lite lägre med rotavdrag. Under förutsättning att du har ett befintligt vattensystem, så man relativt enkelt kan byta ut pannan. Du bör definitivt köpa ett komplett system emd både inne och ute del. Däremot håller jag inte med smurfen72 att man måste byat både inne och ute om vp pajajr. Tvärtom, så behålelr du innedelen och byter abra utedelen. Så ett byte blir i praktiken billigare med LV. Dock bör man ju hålal kvar fabrikat. Men tar du tex NIBE 320 som jag valt, så har den stöd att docka andras VP också, men då får man inte full styrkontroll, så det rekommenderas inte. Framledningstemperaur är idag sällan ett problem både LV BV kalrar 60-70 grader. Kollad dock noga om du överväger de riktigt billiga alternativen. Max framledningstemperatur, hur mycket effekt du faktiskt ahr vidd e kalla temperaturerna. När det är +10 är det ju oväsentligt hur mycket den ger. Jula är bra på mycket men Värmepumpar är inte deras starkaste sida.
Hade det bara skilt 30000:- på sista raden mellan berg och Luft så hade jag kanske valt BV i alla fall. men sannolikt är skillanden betydligt högre. Hur många har lyckats få en komplett anläggning monterad och klar för 100-120'? Däremot verkar de flesta hamna på 80-100´för LV installerat och klart. Har en granne som valt något mindre pump och haft enkel installation som hamnat under 70000.
 
Intressant med så många bra synpunkter. Jag har kontaktat ett par ställen och väntar på offerter.
 
Angående frysproblemet på utedelen av luft/vattenpumpar:

Jag fick följande besked av en installatör när vi tog in offerter på nytt värmesystem:
Det billigaste luft/vattenpumparna har inget skydd mot frysning av utedelen och dessa skall man inte installera överhuvudtaget i svenskt klimat eftersom de kan helt enkelt frysa sönder.

I de lite bättre luft/vattenpumparna sitter det en elslinga som aktiveras när det blir kallt ute och som skyddar utetelen mot att frysa sönder. Nackdelen med dessa är att elslingan drar ström och sänker därmed effektiviteten. En del av dessa larmar om elslingan slutar fungera. Men vissa larmar inte och dessa bör man inte heller installera i svenskt klimat.

De bästa, och därmed dyraste, luft/vattenpumparna löser istället frysskyddet genom att pumpen går baklänges på något vis och avfrostar utedelen med hjälp av pumpen själv (jag minns inte exakt hur installatören förklarade hur det fungerar).

Den sistnämna varianten är den enda som egentligen skall installeras i svenskt klimat. De enklare lösningarna för skydd av utedelen är egentligen bara nödlösningar för att kunna sälja luft/vattenpumpar i svenskt klimat.

Det är den sistnämna varianten som de välkända tillverkarna använder sig av (Nibe, ITV etc.). Deras luft/vattenpumpar är dock av den dyrare varianten.

Köper man en luft/vattenpump från Jula eller Rusta så ska man nog inte räkna med att få ett ordentligt frysskydd av utedelen.
 
Till nibe och förmodligen de andra kvalitetsmärkena, så köper man en Avrinngs slang med eltråd. Den värmer om det behövs, så man inte får isbildning i det avledande vattnet. Min Nibe har dessutom eluppvärmning av fläktkonen. Det är inaktiverat vid leverans och används bara vid extrema förhållanden. Med Tanke på att De är byggda i Sverige så får man anta att de verkligen menar Extrema:)
 
Jag verkar behöva ungefär 60 grader på vattnet när det är som kallast. Är det dåligt?
 
Vad ska man säga det är inte bra i alla fall 60 grader är en ganska hög temp för en vp att jobba mot men det är antagligen inte många dagar per år du behöver så hög temp.
 
Det är ok, men räkna med att spetsa med el alla dagar där du behöver över 55 c i framledning till raddarna. Där jag bor Skåne är det ca 10-15 dagar av dessa på en vinter så de kommer inte märkas på den totala årsförbrukningen. Hur många dagar med spets kan inte svaras på med tanke på att du inte beskrivit ditt hus isoleringsstandard etc. Ta ut en åf från exvis ett Nibeombud så gör dem en beräkning åt dig på toppeffektbehov osv. Ta sedan denna siffra och köp en pump som har 1,5 gånger så hög uteffekt vid +7C . Dvs drar ditt hus vid dut 130m2 X55w= 7,15 kw så köp en pump som levererar ca 10 kw @ +7c.

Har du ok dimension på rörstammarna så kan du sätta större radiatorer så att du får ner temperaturen du behöver för att hålla huset varmt. Har du bara 16 mm i stammarna(gammalt högtemp system för ved/olja som gjorde 80c ut i systemet) så kommer inte värmepump oavsett bergvärme eller luft/vatten funka särskilt bra för dig. Pumpar är effektiva när de får tillverka låga temperaturer. Högst cop får du om du kan göra max 30c ut i ett golvvärmesystem. I radiatorsystem helst max 50.

Köp kvalitet från början, och gråt bara en gång när du betalar =) värmepumpsforum.com delsidor är strösslade med besvikna människor som har gjort "klipp" på kinapumpar / Jula / Amitime etc etc....

Vissa kan funka men de är i minoritet och hade tur i fabrikslotteriet, de andra med "otur" hoppas jag är på gränsen till ingenjörer och gillar att ligga på knä utomhus i snöglopp för att "fixa värmen" .
Lycka till.
 
mojjen skrev:
Har installerat en komplett Nibe 2030 tycker inte ljudet stör alls. Kanske inte skall placeras direkt utanför sovrummet dock. Stasa på en som går ner lågt i temperatur minst -20 gärna -25. Även om det inet blir mer än -10 grader så faller verkningsgraden ju närmre sin lägsta nivå man kommer. Jag tror att en kvalitets leverantör, NIBE, IVT etc, så kan du nog räkna med runt 80-100000:- inkl installation kanske lite lägre med rotavdrag. Under förutsättning att du har ett befintligt vattensystem, så man relativt enkelt kan byta ut pannan. Du bör definitivt köpa ett komplett system emd både inne och ute del. Däremot håller jag inte med smurfen72 att man måste byat både inne och ute om vp pajajr. Tvärtom, så behålelr du innedelen och byter abra utedelen. Så ett byte blir i praktiken billigare med LV. Dock bör man ju hålal kvar fabrikat. Men tar du tex NIBE 320 som jag valt, så har den stöd att docka andras VP också, men då får man inte full styrkontroll, så det rekommenderas inte. Framledningstemperaur är idag sällan ett problem både LV BV kalrar 60-70 grader. Kollad dock noga om du överväger de riktigt billiga alternativen. Max framledningstemperatur, hur mycket effekt du faktiskt ahr vidd e kalla temperaturerna. När det är +10 är det ju oväsentligt hur mycket den ger. Jula är bra på mycket men Värmepumpar är inte deras starkaste sida.
Hade det bara skilt 30000:- på sista raden mellan berg och Luft så hade jag kanske valt BV i alla fall. men sannolikt är skillanden betydligt högre. Hur många har lyckats få en komplett anläggning monterad och klar för 100-120'? Däremot verkar de flesta hamna på 80-100´för LV installerat och klart. Har en granne som valt något mindre pump och haft enkel installation som hamnat under 70000.
Visst kan man behålla inne delen men hur ofta går det docka ny vp mot en 10 år gammal innedel och få full funktion utan att behöva köpa extra styr prylar typ smo eller converter ? En vanlig komplett bergvärme vp tex F1226 8kw kostar mindre än vad en utedel F2030 9 kw gör och lämnar högre effekt och bättre cop när du behöver den. Det är väldigt få vp som klarar över 65 grader med kompressorn har för mig att F2030 klar runt 62 grader när det är kallt vilket är riktigt bra jämfört med tidigare modeller.
 
McStewart skrev:
Angående frysproblemet på utedelen av luft/vattenpumpar:

Jag fick följande besked av en installatör när vi tog in offerter på nytt värmesystem:
Det billigaste luft/vattenpumparna har inget skydd mot frysning av utedelen och dessa skall man inte installera överhuvudtaget i svenskt klimat eftersom de kan helt enkelt frysa sönder.

I de lite bättre luft/vattenpumparna sitter det en elslinga som aktiveras när det blir kallt ute och som skyddar utetelen mot att frysa sönder. Nackdelen med dessa är att elslingan drar ström och sänker därmed effektiviteten. En del av dessa larmar om elslingan slutar fungera. Men vissa larmar inte och dessa bör man inte heller installera i svenskt klimat.

De bästa, och därmed dyraste, luft/vattenpumparna löser istället frysskyddet genom att pumpen går baklänges på något vis och avfrostar utedelen med hjälp av pumpen själv (jag minns inte exakt hur installatören förklarade hur det fungerar).

Den sistnämna varianten är den enda som egentligen skall installeras i svenskt klimat. De enklare lösningarna för skydd av utedelen är egentligen bara nödlösningar för att kunna sälja luft/vattenpumpar i svenskt klimat.

Det är den sistnämna varianten som de välkända tillverkarna använder sig av (Nibe, ITV etc.). Deras luft/vattenpumpar är dock av den dyrare varianten.

Köper man en luft/vattenpump från Jula eller Rusta så ska man nog inte räkna med att få ett ordentligt frysskydd av utedelen.
Det är nog i princip enbart poolvärme pumpar som saknar funktion för avfrostning av de vp som säljs i Sverige de andra har en ventil som möjliggör avfrostning med pumpen men avfrostningen är ju inte gratis den sänker cop. Avfrostning sker inte i första hand för att skydda vp utan för att den ska få möjlighet att luften värmer köldmediet och det går inte om den är nedisad. Att vp har en väl fungerande avfrostning förhindrar inte frysning i tex avlopp om det är fel gjort och det förhindrar heller inte frysning vid längre strömavbrott.
 
McStewart skrev:
Angående frysproblemet på utedelen av luft/vattenpumpar:

Jag fick följande besked av en installatör när vi tog in offerter på nytt värmesystem:
Det billigaste luft/vattenpumparna har inget skydd mot frysning av utedelen och dessa skall man inte installera överhuvudtaget i svenskt klimat eftersom de kan helt enkelt frysa sönder.

I de lite bättre luft/vattenpumparna sitter det en elslinga som aktiveras när det blir kallt ute och som skyddar utetelen mot att frysa sönder. Nackdelen med dessa är att elslingan drar ström och sänker därmed effektiviteten. En del av dessa larmar om elslingan slutar fungera. Men vissa larmar inte och dessa bör man inte heller installera i svenskt klimat.

De bästa, och därmed dyraste, luft/vattenpumparna löser istället frysskyddet genom att pumpen går baklänges på något vis och avfrostar utedelen med hjälp av pumpen själv (jag minns inte exakt hur installatören förklarade hur det fungerar).

Den sistnämna varianten är den enda som egentligen skall installeras i svenskt klimat. De enklare lösningarna för skydd av utedelen är egentligen bara nödlösningar för att kunna sälja luft/vattenpumpar i svenskt klimat.

Det är den sistnämna varianten som de välkända tillverkarna använder sig av (Nibe, ITV etc.). Deras luft/vattenpumpar är dock av den dyrare varianten.

Köper man en luft/vattenpump från Jula eller Rusta så ska man nog inte räkna med att få ett ordentligt frysskydd av utedelen.
mojjen skrev:
Jula är bra på mycket men Värmepumpar är inte deras starkaste sida
mycket fördomar.
Julas LVVP använder gas mellan inne och utedel, alltså finns ingen frysrisk.
undvik pumpar där vattnet går ut till utedelen, oavsett "värmeslinga" eller vad dom nu har för att förhindra frysning så hjälper det inte vid ett strömavbrott.
den Julapumpen som jag har har dessutom kompressor tillverkad av Panasonic. jag har aldrig haft värmepatronen inkopplad, den gav fin värme när vi hade -24C denna vinter. jag var inte hemma förra året när det var -33C så jag kan inte svära på hur den hanterade den temperaturen men värmepatronen var urkopplad då också.
och med COP på 4.2 och inverterstyrd kompressor så står det i alla fall för mig klart att dom kan värmepumpar.
såg att den kostar 17999kr på kampanj idag
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Hur mycket effekt lämnar den vid -24 och vilket cop har den då ?
 
Julapumpen på 6kw lämnar 3 kw vid -15 , vid -24c lär det ligga på vad man petar in i kompressorn dvs 1,5 kw. Cop 1,1.

Med 1,5 kw så kan man om huset har normal isolering och ett energibehov på 55 w / m2 golvyta värma 27 m2 till 20C.
Jag inte bara tror, jag vet med säkerhet att din elpatron har värmt ditt hus. Om du inte bor i ett garage på 27 m2 dvs eller om du har ca 12c inomhus och trivs med det.

På blocket finns det 10tals pumpar av denna modell ute till försäljning från 4 000 kr ibland helt nya jag undrar varför dessa ägare har ändrat sig ?
 
Redigerat:
Martenw skrev:
Jag inte bara tror, jag vet med säkerhet att din elpatron har värmt ditt hus.
då har du fel :)
såhär har det sett ut sedan våren 2014 (då pumpen installerades)
i samband med detta så sjönk årsförbrukningen av el från 20xxxkWh (en gamal tant bodde själv) till 9xxxkWh (två vuxna)
jag har då 75m2 med full värme och ytterligare 45m2 på övervåningen som har lite lägre värme eftersom renoveringen inte har varit klar innan så kändes det onödigt att ha normal inställning på termostaterna.
ja huset är nyligen isolerat och när det var som kallast då hade vi mysbrasa i kaminen men mest för att spara pengar på elräkningen.

det börjar nog förresten bli dags att sänka framleningstelperaturen, med nuvarande inställning på 27C så har jag 22C i vardagsrummet
Hand som håller i en stickkontakt med värmepumpsregulator som visar 27 grader på displayen, kopparledningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Raptor50 och 1 till
  • Laddar…
Om ca 1,5 kw klarar värma huset vid -24 grader ute lär det behövas otroligt lite värme vid mera normala ute temperaturer blir nog lång tid att betala av den pumpen även om den var billig men jag tror nog huset till stor del värmdes av mys brasan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.