Träbord med fläckar, uppställt vid kartong med innehåll, inne i ett rörigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur ska jag göra för att få det här gamla nattduksbordet att se snyggt och fint ut igen?

Möbelpolish? Eller gör man på annat sätt. Är total nybörjare när det gäller sån här möbelvård så instruktioner för dummies uppskattas.
 
E
Ser ut att kunna vara fanér, lackad kanske? Testa lösa upp lacken med lacknafta, och/eller putsa med fint slippapper eller icketvålförsedd stålull.

På med ny ytbehandling.
 
Hej,

Prova först med helt vanlig vit tandkräm på en trasa. Gnugga endast på det vita området du vill behandla. Har ett liknande bort som jag fick bort en koppring på med ovan metod.
 
Jag skulle slipa hela bordsskivan med ett fint sandpapper (120) och oljan den. Har du en excenterslip är det inga problem! Det finns inga genvägar till ett snyggt bord!
 
Burkar med teakolja och en vit burk med lack i en hylla för träbehandling och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Excenterslip och de här oljorna finns hemma. Skulle de funka? Jag är dock lite osäker på om bordet är lackat eller oljat. Det känns mer som lackat och där fläcken är så saknas ytbehandlingen.

Denna lack finns på hyllan också.


Burk med båtlack märkt "Båtfernissa 70" i en hylla omgiven av andra burkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Burkar med oljebaserad klarlack och oljor för träbehandling på hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På ungefär samma ämne så funderar jag också på hur jag ska fräscha upp den här gamla fina hyllan. Lite samma problem. Fin möbel men ful yta.


Gammal trähylle med sliten yta mot en bakgrund av ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Närbild på etikett på en hylla med texten "ÅB Nordiska Kompaniet Stockholm Made in Sweden".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade inte använt slipmaskin, risken är att det är tunn faner och då går det fort att slipa igenom den med maskin. Har du inte bråttom så slipa för hand.
 
  • Gilla
Eldon
  • Laddar…
prova Liberons ring remover.

Annars kan man värma bort den med strykjärn. Och något emellan tyg alternativt papper. Kolla you tube finns en del proffs som har lagt upp hur man gör.
Är man proffs kan man snabbt gnida sprit över ytan och tända på X antal gånger tills fläcken är borta.

Beror på hur gammalt bordet är men runt 50 talet så började cellulosalacken försvinna till förmån för moderna plast lacker.

Hyllan ska du vara rädd om. Den kan ha schellack som ytbehandling. För att kolla det så ta sprit, tex t-röd Löses ytan upp är det nog schellack. Löses den inte upp är det nog cellulosalack den löses upp i thinner, som även kan lösa upp annan ytbehandling.
 
Av stilen att döma kan det mycket väl vara 40-tal (och inte 50-tal)
Sådana vattenfläckar har jag tyvärr sett flera av i mitt föräldrahem där morsan hade blomkrukor på alla möjliga ställen.
Tror inte det går att dämpa bort det utan lätt omslipning/omlackning
 
  • Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…
Nä ytbehandlingen är ju borta så det behöver nog slipas. Har dock dålig koll på hur man ytbehandlar sådana här möbler.
 
Du ska inte slipa någonting innan lacken är borta. Du ska använda dig av lackborttagningsmedel som får verka tills lacken släppt. I värsta fall får du vänta ett dygn och sen lägga på ett nytt lager. När lacken släppt så skrapar du bort lacken. Använd gärna ett sylvasst stämjärn. Sen tvättar du skivan med hett hett vatten.
Det ska du göra flera gånger till geggan är borta. När bordet torkat ska du slipa för hand med 150 papper sen 220. Ev kan bordet vara betsat och då får du betsa om det. Sen lägger du en alcydlack. Minst tre gånger tills bordet är mättat. Jag gör alltid så här när kunderna vill ha omlackerade bord!
Lycka till.
 
  • Gilla
kanel01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.