Hej!

Nyligen så blev min dörr till badrummet svår att stänga. Det beror på att listen sticker upp lite. Vid närmare inspektion upptäckte jag även att fogen på insidan av dörrkarmen har spruckit en del. Dörren är nästan tre meter från badkar/toalett. Mina frågor är vad jag behöver tänka på om jag ska byta eller försöka ta bort och sätta dit dörrlisten igen för att få ner den på normal nivå igen. Samt om den spruckna fogen är ett problem och hur jag fixar det? Eller om jag ska ta in behörig hantverkare som gör hela biten. Fogen syns lite suddigt på bild 3.

Tack på förhand

Dörrtröskel med uppstickande list mellan badrumskakel och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en uppstickande dörrlist vid badrumsdörr med sprucken fog synlig, dörr och toalett i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en svartvit tröskellist vid en dörröppning, där listens kant sticker upp från golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta ner dörren och fräs bort 2 mm på undersidan !?
 
Ja, fräs eller såga bort lite från dörrbladet. Fogen fixar du genom att sätta silikonfog mot tröskeln.
 
fast frågan är ju om den har blivit vind av vattenpåverkan? Bilderna ljuger säkert lite men är det fall som det ska så inte vatten rinner mot dörren och tröskeln? Eller slabbar ni väldeliga med mopp eller liknande om ni får vatten på golvet? Såna där lister blir ju gärna lite sårbara mot vatten och även små mängder kan ju förstöra listverk på sikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.