Har du tagit med momsen på överföringsavgifterna i din kalkyl?
(tyckte de var ganska låga, jämfört med vad jag själv får betala till Ellevio)
 
Fast vilka bolag vill installera nyckelfärdigt till ett lägre pris då? jag fattar det som att det är svårt att komma under 20kr/kw, möjligtvis 17-18 kanske man kan komma ner mot men ska det bli billigare får man göra en del arbete själv. Visst kan man installera själv det är inget fel med det, men jag tycker ändå man ska lägga in lite lön i den tiden också, det är ju ändå tid man lägger ner för att få billigare el senare.

Ett pris på 120 000kr får jag en återbetalningstid på cirka 11-12 år om man får investeringsstödet. Utan stöd runt 15 år. Det är ganska lång tid tycker jag. Jag tror de flesta installationer av jord och bergvärme når ner på en återbetalningstid på under 10 år, men visst, bergvärme i ett lågförbrukande hus utan redan befintlig vattenburen värme är nog inte heller någon lönsam affär.


Nej, Momsen är med på överföringsavgiften, men jag såg att den ändå blev fel, eftersom förbrukningen är under 10 000kwh per år i exemplet ska det var 52 öre/kwh. 28öre/kwh gäller endast ett dyrare abbonemang. Det blev kvar efter att jag gjorde något exempel med en större anläggning, Men förhållandet mellan båda alternativen blir inte så stor ändå. bara lite dyrare.
 
Redigerat:
Markus, T,

Det är inte lätt att följa din kalkyl.
Du vet klart hur du räknar, men det vet inte forumsmedlemmarna.

Det verkar som du belastar din kalkyl med "överföringsavgift per kWh" för solströmmen du säljer.
Men om det är nätöverföringsavgift du menar, så betalar inte solcellsanläggningsägaren den. Det är strömköparen, dvs slutkunden, som drabbas av den.

För närvarande betalar elhandlare 0,60 kr/kWh för din solström, alltså enbart för strömmen.
(T.ex. Enkla Elbolaget betalar dig det.) Utöver detta får du 0,60 kr/kWh i direkt skattereduktion av skatteverket.
Sedan får du av ditt elnätsbolag ca 0,05 kr/kWh i nättnyttoersättning. Och yttermera får du elcertifikat med, för närvarande, 0,15 kr/kWh.
Nu är vi total uppe i 1,40 kr/Wh för solströmmen du matar ut på allmänna elnätet.
Det stämmer det du nämner om elcertifikat att den ersättningen är 150 kr per 1000 kWh.

Köper du nyckelfärdig solcellsanläggning av de stora elbolagen, då får du ta djupa tag i plånboken, precis som du nämner. Sådana horrorpriset som 200000 kr för 10 kWp solcellsanläggning. Avsikten är nog att ingen skall köpa, eftersom de satt priset så högt. Men det ser fint ut på deras hemsida att utge sig vara ett företag som värnar om miljön och är såååå miljövänliga och främjar förnyelsebar energi. Det finns nog ännu värre exempel på dyra priser. De stora elbolagens egen personal installerar inte själva solcellsanläggningar utan anlitar andra firmor för det. Alltså det stora elbolaget är ytterligare en fördyrande mellanhand som ska tjäna. De vill klart inte att deras kunder själva skall börja att producera sin el. De vill inte ha fler konkurrenter.
 
Redigerat:
Här kommer en kalkyl på 120 000kr där man gör allt uton behörighetskrävande jobb själv till ingen kostnad. (billigaste anläggningen 112000kr + el 8000kr.) Återbetalningstid ca 11 år. Med bidrag.

Kostnadskalkyl i ett kalkylblad som jämför solceller och el med priser, abonnemang, och återbetalningstid inklusive bidrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Visst är det absolut så att det kan vara svårt att följa den, jag gjorde ju den ursprungligen för att vi räknar på ett nytt värmesystem och inte för att dela med mig den till andra :)

Överföringsavgiften räknas endast på den el man köper tillbaka så att säga. Inte på den el man säljer. i exemplet är det 80% av all el som förbrukas som det är överföringsavgift på, likaså ger samma mängd även skattereduktion, nätnytteersättning samt ersättning för elen till elhandelsbolag eftersom den en gång har sålts. 20% av elen är det ingen kostnad alls för, eftersom den i exemplet aldrig lämnar mätaren.

Jag gick in på enkla elbolaget men kan inte hittat några upggfiter om ersättning, men jag är oavsett skeptisk till priser långt över spotpriserna.
 
Markus T,
förlåt men har du inte glömt i din kalkyl att de 20 % av solströmmen(det är tydligen 1919 kWh/år), som ni direkt konsumerar, som ni alltså slipper köpa, är en besparing.

Enkla Elbolaget visar inte på hemsidan vad de betalar. Och många andra gör inte det heller. Du måste fråga dem t.ex. via telefon, epost, eller be dem per epost om ett avtal för påseende. Vi fick ett avtal från Enkla Elbolaget för påseende för en vecka sedan, och då angav de att de betalar 0,60 kr/kWh, exkl. moms och 0,15 kr/kWh, exkl. moms för elcertifikat. Elcertifikat kan annars vara svåra att bli av med, pga att en solcellsägare har så få och elhandlarna brukar tycka att det är för mycket jobb för så få.
 
Redigerat:
Nej, det kanske är lite otydligt men det är två kolumner, en för solceller och en för utan solceller. Dessa har sedan en summering, "Summa" respektive "Summa med kapitalkostnad". Eftersom det är en kostnadskalkyl är det inte med några besparingar. Man jämför helt enkelt de två alternativen om man vill veta hur solceller står sig mot att bara köpa elen som vanligt. Den högra kolumnen som visar kostnaden för att köpa elen som vanligt räknas förstås med kostnaden för 100% av all el, precis som det är om man inte har någon egen produktion.


Hur ser resten av avtalet ut då? Månadsavgift och pris på köpt el? 0,6kr/kwh är ju bra om det inte innehåller något finstilt som tar igen det.
 
Det är inget finstilt "som tar igen det", som du uttrycker det.

Men, du måste köpa den ström du behöver av Enkla Elbolaget. Men så är det då du säljer din solström även till andra elhandlare. Men, det priset du köper din nödvändiga ström till, är samma pris som andra kunder på det bolaget köper ström för. Det är alltså inga ockerpriset för just precis solcellsägare. Tyvärr har Enkla Elbolaget en förskräckligt dålig hemsida, bara en massa stora bilder och texter och stora tomma ytor. Det går inte att hitta något intressant, t.ex deras elpriser.

T.ex. elbolaget Kraftringen i Lund betalar 1,45 kr/kWh, exkl. moms för solström. Men det skyltar de inte längre med på sin hemsida. Nerringda. Sölvesborg Energi betalar nu och tom den 31 mars 2017 hela 1,15 kr/kWh, exkl. moms för solström.

Vad du inte kan bli av med är din elnätsägare, såvida du inte flyttar ditt hus till annat elnätsområde. De har ju fått monopol av svenska regimen i sina elnät.

Du är skeptisk till priser över spottpriser. Det är riktigt. De elbolag som betalar mer än spottpriset gör det för att visa att de är miljövänliga och vill gynna förnyelsebar energi. Det är ingen som tvingar dem att betala mer än spottpriset för solström. Därför är avtalen där de köper solström med uppsägningstid ca 3 månader, troligen för att de skall kunna komma ur kontraktet.
 
Redigerat:
Jag skulle inte räkna med ett högt restvärde på en gammal solpanel. Om man räknar med 15% reellt prisfall per år (dvs inkl inflationen) så bli det 0.85^10 = 0,2 dvs 20% efter 10 år och sen hälften av det för att panelen är begagnad så har man 10% kvar. En anläggning som kostar 100000kr idag är alltså värd 10000kr i dagens pengavärde om 10 år.
 
Mikael_L
Oldboy skrev:
Att solceller skulle vara lönsamt redan år 1 är lika sannolikt som att det går att ha snöbollskrig på ett visst hett ställe.
Det är väl inte alls någon omöjlighet.
Om intäktssidan (såld el + sparade pengar för ej köpt el) är större än utgiftssidan (kapitalkostnader, underhåll, ev löpande andra kostnader) så blir det en ren vinst, oavsett om det är första eller sista året.

Problemet är väl mest kalkylens säkerhet över tid. Just idag vet vi vad vi får för en kWh såld el i form av energipris och subventioner. Detta kan ju ändras över en natt.
Sedan är det också en hel del osäkerhet om livslängd och framtida kostnader för underhåll och reparationer av anläggningen, med en såhär pass ny och okänd teknik.

Men det finns säkert massor med nöjda ägare av solcellsanläggningar som redan under första året kunnat visa upp ett positivt netto på sista raden. Med dagens subventioner så tror jag de flesta har plus på sista raden.

Största framtida osäkerheten är dock nyckfull politik.


(edit: oj det var fler sidor i tråden ... jag har säkert upprepat vad någon annan redan skrivit då. :surprised:)
 
Mikael_L
pelpet skrev:
Jag ser inget behov av att fasa ut befintlig svensk elproduktion med undantag för våra fåtaliga fossilkraftverk. Att kärnkraftverken skulle vara uttjänta stämmer inte. Om man bara förvaltar dem ordentligt så kan man nog köra dem i hundra år.
Nu var det redan lite OT, och blir ännu mer med mitt inlägg.

Men jag för min del anser att det inte är så lyckat med 100 år till med uran-brytning + 100 års skapande av lågutnyttjat högaktivt avfall/kärnbränsle.

Jag tycker det genast borde sättas alla klutar till att bygga en 4'e gen breed-reaktor så fort som möjligt här i Sverige, sen stänga ett befintligt verk och börja använda det vi idag betraktar som avfall som bränsle istället.
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Jag tolkar kanske detta helt fel, men inne på Bixia sin sida (som var den första jag kom till) så står det så här :
Reglerna för mikroproduktion säger att du inte får generera mer el än du själv använder på ett år och att din huvudsäkring inte får vara större än 43,5 kW.

Så efter att ha kollat min elräkning denna gången så skall jag då ha ett årsförbruk på 3897Kwh.. (denna ändras ju lite från faktura till faktura)
Men om jag installerar 10Kw solpanels anläggning på taket, så får jag då inte betalat för mer än 3897kwh, oavsett om jag skickar ut 6000kwh?? Eller är det bara dom extra 60 öre kwh i skattereduktion som jag inte får?
 
Då får du inte de extra 60 örena för den produktionen sim överstiger dina 4000kWh, du erhåller dock minst spotpris +elcertifikat +nätnyttoersättning för den "sista" producerade elen
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Vad bra. Började bli lite fundersam där ett tag.
Vad koll ni har. :)
 
Dock har elnätsägare än rätt att ta ut en avgift för så kallat inmatningsabbonemang om man "överproducerar" för min del 69:-/månad med Ellevio. (Dock blev det vanliga konsumtionsabbonemanget lite billigare då det inte längre räknades som huvudabbonemang)

Varierar dock en hel del mellan olika elnätsbolag, är inte alla som tar ut någon extra avgift trots att de har rätt till att göra det....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.