Jag brygger ibland öl vilket innebär att koka knappt 30 liter vört i en stor kastrull. Jag är inte så hardcore och äger ingen pall med gasolbrännare som många andra ölbryggare gör. Utan jag kokar i köket på min vanliga induktionshäll.

För att få ett bra kok så får jag köra i boostläget under hela koket, dvs 90 minuter + tiden det tar att få igång koket efter mäskningen.

Kan detta på något sätt vara skadligt för hällen?

En anslutande fråga. Min häll kan kombinera de två stora plattorna, Combizone. När jag gör detta, ställer kastrullen så att den halt täcker båda plattorna, så luktar det lite bränd elektronik. Varför?
 
Boost är väl bara ett fancy sätt att skriva "max" eller "10" på skala 1-10.
Det kan knappast vara skadligt så länge som hällen är installerad som den ska med tanke på ventillation under bänk.
 
Ja så hade jag också kunnat tänka, om det inte vore för att boost-läget verkar vara försett med en timer. Efter en viss tid ställer den automatiskt om till 9. Det gjorde min tidigare häll av ett annat märke också. Det väcker en tanke om att det kanske inte är så bra att köra på full kareka non-stop.
 
Jag har faktiskt lyckats köra min häll så den fått värmeslag, men då har den bara fått kallna så går den igen.
 
Jag tror att den automatiskt sänker för att det inte skall vara skadligt för den. Hällen har ett inbyggt skydd för att inte överhettas.
 
Kanske det står i manualen/bruksanvisningen hur stor effekten är i de olika lägena?

Så här ser det ut på IKEA's billigaste häll:
2 värmezoner med boosterfunktion (P).
1x1800W induktionszon.
1x1200W induktionszon.
1x2100W induktionszon med booster; 2300W.
1x1800W induktionszon med booster; 2100W.
Det är alltså ett 50% större steg från 9:an till booster-läget.
 
Enligt uppgift så är de plattorna jag bryggde på 2200 W vardera. Med boost, 3700 W.

Det jag inte riktigt förstår är hur den kan leverera 3,7 kw utan att säkringen går. Hällen är inkopplad med 2 faser och nolla. Vad jag förstår så är de 2 vänstra en grupp och de 2 högra en grupp. Man kan tex bara köra boost om den andra plattar i gruppen är av. Men man kan köra båda i läge 9, dvs totalt 4,4 kw.

Jag kanske felaktigt antar att vänstra sidan jobbar med 1 fas + nolla? Dvs den använder båda faserna på något sätt?


Schematisk representation av en spishäll med effektinställningar för olika kokzoner och boost-funktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har ju 16 ampere på varje sida.
16x230=3680 watt
 
KnockOnWood skrev:
Kanske det står i manualen/bruksanvisningen hur stor effekten är i de olika lägena?

Så här ser det ut på IKEA's billigaste häll:

2 värmezoner med boosterfunktion (P).
1x1800W induktionszon.
1x1200W induktionszon.
1x2100W induktionszon med booster; 2300W.
1x1800W induktionszon med booster; 2100W.
Det är alltså ett 50% större steg från 9:an till booster-läget.
Är det inte 2100 resp 1800W på 9'an och 2300 resp 2100W med boosten? Det blir bara 10-15% mer.
 
torbeno skrev:
Du har ju 16 ampere på varje sida.
16x230=3680 watt
Nope, denna är avsäkrad med 10 A
 
useless skrev:
Är det inte 2100 resp 1800W på 9'an och 2300 resp 2100W med boosten? Det blir bara 10-15% mer.
Ja det var en lite fånig beräkning.
Vi vet ju inte effekten på läge 1, och således inte vad intervallen mellan 1 - 9 är.

Jag tänkte på den sista, 1x1800W induktionszon med booster; 2100W.
Och inbillade mig att läge 1 - 9 är
200, 400, 600, 800, 1000, 1200, 1400, 1600 resp. 1800 Watt.
Och så ett hopp på 300 W till booster-läget.

Men det är ju en ren gissning :|
 
Ok. Då förstår jag. Du tänkte ett par steg längre än jag orkade. :|
 
BirgitS
cederbusch skrev:
Nope, denna är avsäkrad med 10 A
Står det på hällens märkplåt eller i specifikationen att den ska klara sig med 2 x 10 A?
 
cederbusch skrev:
Nope, denna är avsäkrad med 10 A
Är det en Siemens EH645FT17E du har?
Den vill definitivt ha 2x16 A
Sen om du avsäkrar med 10 A i i proppskåpet så kommer du inte kunna brassa på med booster nån längre stund.
 
BirgitS skrev:
Står det på hällens märkplåt eller i specifikationen att den ska klara sig med 2 x 10 A?
Får väl ta en titt på den, men det jag kan gåggla fram så
Tekniska specifikationer angående anslutningseffekt, spänning och frekvens presenterade i textform.

Den är inkopplad enligt detta schema. Det kanske förutsätter 16 A?
Elkopplingsschema för 220-240V/380-415V 3N~ med beteckningar och färgkoder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.