Vi har paxfläktar i våra badrum men dörrarna har inte ngt insläpp. Just nu lämnar vi dem alltid lite på glänt men hur gör jag dels snyggast och dels bäst hål/ventilation så dörrarna kan stängas?
Paxfläktarna går mer el mindre konstant.
Spelar det roll ur funktionssynpunkt om hålen görs lågt el högt?
Hur stora hål?

Ja...tips om allt detta mottages med tacksamhet
 
Det enklaste brukar vara att kapa av dörren en cm i nederkant.
 
Det finns särskilda badrumströsklar som har ett urtag för tilluften. Eller fräser man ett avlångt hål i dörren och monterar särskilda spaltventiler.
Man vii gärna ha tilluft nere och frånluften uppe för man tror att man får en bättre genomströmning i badrummet.
 
Ok tackar!
Hål längst ner - check

Om jag gör dessa själv & sätter ett galler (borde väl bli snyggare än att bara ha hål?)
Hur stora behöver hålen vara & hur många?
 
Frånluften är ofta D= 100 eller 125 mm. Tilluftöppningen borde ha samma tvärsnittsarea.
 
Ok låtr stort. säg att man gör ett avlångt hål längst ner, känns lämpligast. Hur långt samt hur högt ska det vara?
 
tibello skrev:
Ok låtr stort. säg att man gör ett avlångt hål längst ner, känns lämpligast. Hur långt samt hur högt ska det vara?
Är det inte enklare att kapa dörren?
Snyggare enligt mig.
 
Borra inga hål det ser för eländigt ut. Kapa bara av en centimeter på dörren så är det klart.
 
Janus82 skrev:
Borra inga hål det ser för eländigt ut. Kapa bara av en centimeter på dörren så är det klart.
Hjälper väl knappast om man inte fräser ur i tröskeln samtidigt.
För det ser väl lika eländigt ut att såga av dörren så mycket att den slutar 1 cm över högsta punkten på tröskeln.
 
Det kanske skulle funka att flytta tröskeln en cm och kapa av dörrbladet om det behövs? Lite bilder hade inte skadat...
Fräsa/Såga ett spår och sätta en spaltventil funkar också, men finns det några ventiler som fälls in mer eller mindre helt i dörren?
 
Normalt sett är väggar i ett badrum värmeisolerade, även om väggaran inte vätter mot utomhus. Va, tänket någon, vilket slöseri med isolering. Men det är inte värmeisolering man är ute efter, utan att dämpa ljus, som kan uppstå vid förrättande av stora och lilla naturbehovet.

Därför om man börjar såga hål i badrumsdörren, kan den goda ljusisoleringen kanske försämras.
 
Fräsa en springa/spår i övre karmstycket inifrån är snyggast tycker jag.
 
oj det var lite olika bud. När jag är hemma ska jag visa bilder så kanske vi kan enas om det bästa alternativet.. :)
Tack tills vidare
 
  • Gilla
j.micke
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Fräsa en springa/spår i övre karmstycket inifrån är snyggast tycker jag.
Nej, tilluft/överluft till ett badrum/toalett ska alltid vara nere vid golvet, just för att det ska bli rätt luftströmmar genom rummet.

Frånluften ska/bör vara diagonalt genom rummet jämfört med överluften. Frånluften ska samtidigt vara placerad över eventuell dusch för att få ut så mycket fuktig luft som möjligt.
 
Vi har FTX-system och det funkar utmärkt med frästa spår i överkarmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.