E
Hej!!

Behöver hjälp med lite funderingar jag har i samband med att vi ska installera en braskamin i kåken. Kaminen är en Contura 510 som ska monteras i befintlig murstocken.

Jag har idag varit uppe på taket och kollat förutsättningar i skorstenen. Där har jag fyra stycken pipor varav två stycken sitter på "rätt sida" murstocken i förhållande var kaminen ska installeras. Här dyker jag på problemet. I ena pipan sitter ett rostfritt rör nerstucket en ganska bra bit vad jag kan se dock inte hela vägen ner till rökröret. Vilket således sätter käppar i hjulet för mitt insatsrör då röret båda håller 120 mm i diameter.

När jag sedan för ner en 120mm dragplugg i den andra pipan så tar det stopp uppskattningsvis två meter ifrån där rökröret ska in. Kan detta vara ett spjäll som rasat ner och täpper igen kanalen och isåfall hur löser jag detta?
 
E
Inga idéer alltså? Verkligen?

Filmade upp i murstocken ikväll. Ger detta någon ledtråd? Kan det vara en genomföring av en ventil?

Video som visar en möjlig ventilationsgenomföring inne i en murstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy upp i en murstock med möjlig ventilgenomföring och stenstrukturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
min spontana åsikt är att det ser ut som ett gammal spjäll, men sen så ser man det oranga som sitter bakom. Du kan inte loda avstånd och sen ta upp ett till hål, försök plocka ur hela stenar så kan man montera tillbaka dom sen,
 
E
Jag körde laserdistansmätare i kanalen och den ligger på ca 180 cm från golvet där kaminen ska in. Är det em rimlig höjd att placera ett spjäll på back in the days när takhöjden är 210?. Ska ta dosfräsen och köra upp ett pilothål men sambon begränsar mina arbetstider på hemmaplan till helgtid numera efter tillskott i familjen. Vilket påverkar min abstinens gällande detta projekt negativt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
E
Någon som vet minsta dimension på insatsrör på en braskamin på 5 kw effekt? Skorsten är 6 meter och har en passage i kanalen som endast är 120 mm bred. Klarar man sig med 110 rör?
 
M
epw skrev:
Någon som vet minsta dimension på insatsrör på en braskamin på 5 kw effekt? Skorsten är 6 meter och har en passage i kanalen som endast är 120 mm bred. Klarar man sig med 110 rör?
Hör med sotaren, antagligen måste man ha minst samma dimension som eldstaden ansluts med? Men det är bara en gissning.

Han behöver godkänna installationen efteråt så honom blir du inte av med i alla fall :)
Bättre att veta hans regler från början då det kan skilja sig lite från kommun till kommun.
 
Skulle gjort som någon tidigare nämnde att ta ut ett par stenar hela så man kan åtgärda det där ifrån... Men sitter det fast eller? Ser nästan ut som det skulle vara löst!

Jag satte in en kamin med 150rör och hade som plan att köra med insatsrör men diametern var tvungen att vara lika hela vägen så fick glidgjuta skorstenen istället för fick inte i ett 150rör!
 
E
Problemet med stoppet i kanalen är löst. Däremot så är det storleken som nu är problemet. Pipan håller bra storlek i ca 4 av 6 meter men sedan svänger pipan av och övergår i storleken 145*120 ungefär. Denna kanal har förmodligen tidigare bestjänat en vedspis i gamla köket på 40-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.