Hej,

Har en blodbok som alltid varit sen med att släppa sina löv men detta året släppte den aldrig allt så det är rätt mycket torkade löv kvar i kronan. Beskar trädet för 2 år sen. Är det några problem tror ni eller kan det bli så ibland? Har även ett äppelträd som det var kvar torkade löv på vilket det aldrig varit tidigare dock inte i närheten av samma mängd som boken.
 
BirgitS
Tror det hänger ihop med att september var så varm och solig att många träd inte riktigt hann med att förbereda sig inför vintern innan det blev kallt i november.
 
Som häck släpper blodboken inte sina blad förrän de nya kommer i maj månad. Men jag erkänner att jag inte vet hur det är med blodboksträd. Hur har trädet varit tidigare år?
 
BirgitS
yonna skrev:
Som häck släpper blodboken inte sina blad förrän de nya kommer i maj månad. Men jag erkänner att jag inte vet hur det är med blodboksträd. Hur har trädet varit tidigare år?
Kan det bero på var i landet trädet står, så det är skillnad på milda höstar i Skåne och kallare höstar längre norrut?
 
Nu är det inte blodbok vi har utan ek, men här släpper några sina löv på sen hösten medan några av dem alltid har kvar en större mängd torkade över vintern. Alltid samma träd. Så när det gäller dessa är det inte väderlek som påverkar och de har ungefär samma växtförhållande.
 
Fagus sylvatica bok är ett träd som behåller sina löv under höst/vinter. Den kallas ibland för vintergrön trots att bladen blir bruna.

Det är skillnad mellan vintergrön och städsegrön, två begrepp som används felaktigt ibland. Städsegrön är den korrekta benämningen på t.ex. tuja medan boken betraktas som vintergrön.

Ditt träd beter sig alldeles normalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.