Jordvärme kan eventuellt gå, problemet är att det är så ont om just jord.. måste det inte vara ett visst djup för att fungera?
 
Jag har grävt ner den ungefär en meter. ca 400 m slang har en värmepump på 6KW
 
  • Gilla
ByggareNic
  • Laddar…
Hyr man dessutom en grävgubbe eller slangplöjare så lägger han
500 m slang på en dag. Jag betalade knappt 20000:- för 500 m slang inkl läggning. Sen kan man idag köpa en ny värmepump för drygt 40' samt kanske 20-30' för installation och lite rördelar.

(Min egen installation slutade på 45000:- med en lätt begagnad IVT 7 kW värmepump från blocket, för "resten" av pengarna köpte jag 5,7kWp med solceller som producerar all el som värmepumpen drar på årsbasis så för totalt 90' fick jag "gratis" uppvärmning som till och med ger pengar tillbaka varje år pga bra betalt för den sålda solströmmen under sommaren! )

Så har man lite egen kunskap/intresse och samlad forumkunskap kan det snart löna sig att själv hålla i entreprenaden med de olika firmorna.
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Det är långt i från alla ställen det går att plöja ner slang på men vanlig grävning till en villa fixar man nog på en dag i alla fall. Det är inte alla rörmockare som vill installera vp om dom inte får sälja vp och tjäna rätt bra även på försäljningen men ibland går det ju var ju nån i tråden som fått vp installerad för 8000 kr.
 
  • Gilla
andkar
  • Laddar…
S
Rent ekonomiskt så är luft vatten troligtvis att föredra. När jag skriver detta inlägg ligger jag i vardagsrummet och hör ljudet från utedelen in i huset ganska påtagligt.

Skulle jag välja idag hade jag utan problem lagt 100k extra om det behövs på bergvärme. Kör hellre elpanna än luft/vatten om jag ska vara ärlig.
 
  • Gilla
Pidde3 och 6 till
  • Laddar…
Plöja ner här är nog uteslutet. Gräva kanske går men man får nog Ta upp mycket stora stenar.
 
Tänk på att bergvärme höjer värdet på huset mer än luft/vattenpump.

Vi hörde med en mäklare innan vi bestämde oss. Vi fick beskedet att en villa med bergvärme i vårt område är betydligt mer lättsåld än om den haft luft/vattenpump. Detta eftersom inställningen hos gemene man är att om det finns en bergvärmepump installerad i huset så har den tidigare ägare redan tagit smällen med att göra en dyr investering.

Så det ökade husvärdet kan väl motivera merinvesteringen.

Sedan är kvalitén (och därmed livslängen) fortfarande bättre på bergvärmepumpar även om luft/vattenpumpar blivit bättre på senare tid.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
j-o75 skrev:
Var fick du tag i den? Och framförallt hur hittade du en rörmokare som ville installera något han inte sålt? Det verkar vara jättesvårt!
Jula, köpt när dom hade kampanj, nu är priset högre.

att hitta Rörmokare är inget problem, det tillkommer fortfarande en hel del material, rör som ska dras för att koppla ihop med befintligt system osv.
jag hittar inte specifikationen nu men ser att jag har betalat 9820kr efter ROT, men då gjorde han även annat jobb i köket också
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Lite info som jag tog mig till vid nybygget var att en Bergvärmepump kan producera fri kyla. Så detta var för mig en av anledningarna att det blev en bergvärmepump. Sånär som på gratis kyla i huset under sommaren:)
 
vid jämförelse mellan luft/vatten o bergvärme bör man ju även ta in att du behöver ha en synlig utedel till luftVP. Och du kommer att ha ett fläktljud från den. Hur mycket den låter beror mycket på vilket fabrikat du har.

Ett annat problem med luftvärmepumpar är att vid minusgrader så bygger den upp is från avfrostningsvattnet. Har du en längre köldperiod så kan det bli så mycket is att det riskerar att isa igen utedelen, man kan tvingas knacka/bila bort "isberget".

Bergvärmen kräver då mindre tillsyn.

Det här behöver ju inte vara avgörande faktorer vid valet, men de bör läggas med i vågkorgen.
 
  • Gilla
Maria0717 och 1 till
  • Laddar…
Har du ett isberg i pumpen är det något fel på den. Antingen är den trasig eller så har du köpt en billig pump som ej är konstruerad för Norden. En bra pump från känd tillverkare med servicenätverk och bra garantier är att föredra. I ts fall utan att känna till isolering etc av huset, rekar jag Daikin altherma 9kw, Mitsubishi SW75, Nibe split 8, Panasonic Aquarea 9kw.
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
Det blir inte is i pumpen men under pumpen om man inte dragit avloppet på rätt sätt vissa brukar dra med värmekabel i avloppet.
 
  • Gilla
Ogge77
  • Laddar…
Det stör inte så mycket med utedelen utseendemässigt , men ljudet kan ju vara en faktor att ta hänsyn till.
 
  • Gilla
carrera86
  • Laddar…
Som sagt inte isberg I pumpen utan under, eller där en ev. ränna från den mynnar.

Visst det går att fixa med eluppvärmd ränna, eluppvärmt rör ned i marken till en liten stenkista eller liknande. Men jag tror att de flesta låter vattnet bara rinna ned på marken, inget problem så länge det inte blir en längre köldperiod.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.