Hej. Har sedan vi byggde 2015 funderat över hur luftfuktigheten är i vår övervåning som är oinredd och oisolerad. Men har väl aldrig varit orolig för att husleverantören säljer väldigt många hus där övervåningarna står orörda i många år innan dom färdigställs.

Så jag satte dit en klimatsensor (verisure) blev genast lite orolig när jag fått några mätresultat plus några alarmer. Mätaren sitter monterad längst upp i nocken på en takstol

Ute temp -8(-9)
Skärmdump av klimatsensor som visar -8.0°C temperatur och 75.8% luftfuktighet inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Solen har börjat lysa ute och värmer yttertaket
Skärmavbild av en klimatdetektor med temperatur på -5.1°C och luftfuktighet på 90.5%, taget inomhus kl. 11:53.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av en klimatsensor som visar en inomhustemperatur på 0.8°C och luftfuktighet på 95.1%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av klimatsensor med hög luftfuktighet på 83.3% och temperatur på 1.2 grader celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av klimatdetektor som visar 1.1°C och 82.2% luftfuktighet inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av klimatdetektor som visar 0.4°C och 79% luftfuktighet i en oinredd vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av klimatsensor visar inomhustemperatur på -0.5°C och luftfuktighet på 78.8%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är inte detta lite väl högt? Är det risk att det börjar att mögla? Håller på och ordnar med luftspalten och ska få dit lösullen senare under våren.

Såhär är det inomhus
Klimatsensorsgränssnitt som visar temperatur 22.3°C och luftfuktighet 26% i en hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej! Ja fuktvärdena ser ju höga ut, men så länge det är så här kallt händer ju ingenting.
Det är ju inte förrän det blir varmt som de små svamparna skjuter fart och äter trä och dricker den inlagrade fuktigheten.
Gissar att temp och fuktvärden motsvarar utemiljön helt enkelt.
Men vad händer när vårsolen börjar värma?

När vi byggde 2010 hade vi turen att snava över begreppet "klimatvind".
Dvs vi har 100 mm cellplastisolering ovanpå råsponten, som håller vinden någorlunda varm.
Och vi har ingen ventilation alls på vinden. Från insidan ser allt trä ut som nytt, direkt från brädgården.

Några siffror nu kl 23 (med reservation för mätinstrumentens onogrannhet):
Ute: -3,8°C RH 85%
Vind: +4,7°C RH 62%
Inne +25,2° RH 16% (eldar med kamin på kvällen)

Min tanke om din vind:
Jag hade allvarligt övervägt att täta igen vid takfoten, dvs stänga till all takfotsventilation.
Samt ställa in en avfuktare som tar hand om den instängda fukten, så du kommer ner till 60% RH

Diagrammet här tror jag på:
https://www.byggahus.se/forum/teknik/251309-extrahera-data-fran-websida.html?perpage=30#post2178949

PS
Men sådant här kan jag inte egentligen, bygger mest på egna erfarenheter.
Det finns säkert andra här på forumet som kan detta bättre.
 
Redigerat:
  • Gilla
FG
  • Laddar…
Tack för ditt svar.. Ska se hur det utvecklar sig när värmen kommer. Bästa hade väl varit och skynda sig med luftspalten/plasten och isoleringen.. Är det ingen annan med oinredd övervåning på ca 85kvm som mätt luftfuktigheten. Med tanke på att det inte finns någon byggplast i bjälklaget så är det väl en del fukt som läcker upp
 
kimmo_thn skrev:
...Med tanke på att det inte finns någon byggplast i bjälklaget så är det väl en del fukt som läcker upp
Men varför finns det ingen plast = fuktspärr? Huset är ju nästan nytt.
Var det tänkt att vinden skulle inredas direkt, och så blev det momentet fördröjt?
 
KnockOnWood skrev:
Men varför finns det ingen plast = fuktspärr? Huset är ju nästan nytt.
Var det tänkt att vinden skulle inredas direkt, och så blev det momentet fördröjt?
Nu är jag inte 100% säker på att så är fallet. Men såg ingen plast när skorstenen blev monterad för några veckor sen.
 
Plast i mellanbjälklaget har man ju inte om övervåningen ska inredas, om man däremot tänker vänta med att inreda så måste man ha plast eller åtminstone ångbroms. Nu får du fuktbelastning från både utsidan och insidan. Kan du öka ventilationen av bodelen för större undertryck? Det skulle eventuellt minska problemet med att fukt går från bodelen till vinden. Det blir mycket fukt från människor, matlagning, dusch och tvättstuga.
 
Redigerat:
Men altså.. hur gör alla andra det som köpt 1,5 plans hus med oinredd övervåning. Om jag förstått rätt så är det ganska vanligt att övervåningen blir färdig först 5år efter huset. Måste ju vara tänkt på detta gällande plast/fukt/ventilation.. jag vet att huset har bra undertryck då man känner att det drar kallt från övervåningen runt luckan.
 
Egentligen är det väl ingen direkt nackdel med plast i mellanbjälklaget när man inrett övervåningen, bara att det är lite onödigt.
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
Fråga husleverantören efter råd och hur de har tänkt. Huset är väl provtryckt och hur blev då resultatet när det saknas plast?

Om man får problem eller inte med uteluftsventilerad vind beror till stor del på var i landet huset ligger. Uppe i norr där det är kallt blir det sällan problem. Ligger huset kustnära i södra delarna är det så varmt och fuktigt att risken ökar betydligt och klimatet håller ju på att bli varmare och fuktigare. Men det räknas också som en riskkonstruktion. Hade jag byggt nytt hade jag aldrig valt uteluftsventilerad vind med mycket isolering, utan istället en klimatvind/varmvind.

För din vind så håller jag med KnockOnWood. Plast mot den varma bodelen i mellanbjälklaget, isolering på det och stäng igen uteluftsventilationen. Men man får nog torka upp fukten och gammal byggfukt med avfuktare också, sedan är det bara att hålla koll på fuktvärdena.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.