MathiasS skrev:
...men man har ju en JEEP för att slippa göra just det. Enda lösningen är att skaffa en STÖRRE bil. Eller i Sniglas fall, koppla ur ECS och gasa lite mer.
Inte vara överoptimistiska och köra in i en meter hög snödriva..?
Läste länken (tack!), har inte provat knappen än.. men den borde inte vara svår å hitta iaf.. då det knappt finns några knappar i bilen alls :)
 
Snigla skrev:
Inte vara överoptimistiska och köra in i en meter hög snödriva..?
Läste länken (tack!), har inte provat knappen än.. men den borde inte vara svår å hitta iaf.. då det knappt finns några knappar i bilen alls :)
Fördelen med drivande snö är att den oftast, innan den blir blöt och fryser till, är väldigt porös och inte heller ligger jämnt täckande på vägen utan i drivor. En tung bil med hög markfrigång och hög fart kan komma förbi rejäla drivor under sådana förutsättningar. Snökedjor som nämnts tidigare som bara monteras på de riktigt djävliga dagarna och sedan monteras av innan vidare färd på allmän väg är visserligen krångligt men om valet står mellan det och att inte komma till jobbet kan det kanske vara värt det?
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Så länge den inte är hård eller flera meter bred så är det ju bara att gasa......men i praktiken så beror det ju väldigt mycket på vad det är för snö osv. En meter puder är enkelt, en halv meter blöt snö betyder spade och traktor.....
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
När den är vacker, så är den vacker ;)

Snötäckt väg med två hjulspår och gräs mitt i, träd och blå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den fortsätter en bit till :)
..och är inte så bred som den ser ut (eg två hjulspår med gräs imellan bara) !
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Var har du fått all snö ifrån Snigla?

Här är min väg i morse kl halv tio. Knappt ett vitt korn:

Grusväg omgiven av torrt gräs och träd utan snö på vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En frostig grusväg med sparsam snö, omgiven av träd och en stenmur, under en klar morgon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
WTF KoW! Har ni redan tagit fram utemöblerna? Ser ut att bli lite kyligt om gumpen men men... ;)
 
Jonatan79 skrev:
WTF KoW! Har ni redan tagit fram utemöblerna? Ser ut att bli lite kyligt om gumpen men men... ;)
Ett par "lammfällar" att sitta på så.. (y)
 
KoW - tycker mig se lite vitt där längst bort vid stängselpinnarna.. (Första bilden) vid vägspåret..

Vår snö? Ja.. de undrar jag med! Vi har ingen snöbrist just nu iaf (även om de smälter bra i solen nu).. vi hade oxå typ -9 imorse :x känns lite som uppochnervända världen..
 
De har stått ute året om i sju år :)

Men vi tar in dynorna, som gör det varmt och skönt om rygg och ryggslut.
Har för övrigt fyra "uteplatser" till vid olika husväggar i olika vädersträck och vindlägen.
Ingen trist altan här inte :)
 
Snigla skrev:
KoW - tycker mig se lite vitt där längst bort vid stängselpinnarna.. (Första bilden) vid vägspåret...
Jodå, knappt ett vitt korn som jag skrev.
Du kan se lite snö i skuggan av gräskanterna på båda bilderna.
Men inte som på din bild. Har du flyttat till Sass Fee, Alpernas snösäkraste by :wow:
 
KnockOnWood skrev:
Jodå, knappt ett vitt korn som jag skrev.
Du kan se lite snö i skuggan av gräskanterna på båda bilderna.
Men inte som på din bild. Har du flyttat till Sass Fee, Alpernas snösäkraste by :wow:
..jag flyttade till Skåne.. :x
 
P
Som många inte vet är att det finns en hel del åsar i Skåne. Hallansås (226 möh) är en men sen finns Linderödsåsen (ca 200 möh), Romeleåsen (186 möh), Söderåsen (180 möh) och det finns fler samt att sen ligger samhällena nere i dalgångarna.. jaja 200 m är väl inget men det gör rätt mycket för att det ska bli rätt mycket kallare + sen har vi detta med frånvaro av träd som gör att det blåser drivor.

Jag gissar att Snigla bor på en av dessa åsar .. Har själv samma "problem". Vi skaffade en VW Tiguan och det var ett lyckat drag senaste veckorna... Kul att se dessa familjer som ska till pulkabacksparkeringen med slitna däck på bilen,. kanske till och med sommardäck, hela familjen står och puttar på.....
Själv så bara tuggade vi bara förbi uppför med Tiguanen.. Skulle ha varit kul om vi hade hästsläpet kopplat...
 
Volvo XC60 ! Love !
 
Nu står det en fyrhjulsdriven bil även hemma hos mig... :cool:

Röd SUV parkerad framför ett kontorsbyggnad på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Gråa bilar är helt värdelöst i dimma. De syns inte ;)
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.