Hej!

Söker erfarenheter från Biltemas PEX-Kopplingsboxar.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/PEX-plastrorsystem/Push-kopplingssystem/PEX-Kopplingsbox-866026/

Har fått en enkel anvisning från Biltema där det inte framgår specielt mycket.

Saknar hur man skall kapa/täta/ansluta mot tätskikt och kakel!
Skall dosan placeras innanför 15mm plyfa eller på plyfan så man måste karvaur våttrumsskivan ett par mm?

Jo detta skall installeras i en dusch/toalett som håller på att renoveras. Det blir kakel och klinkers. Väggen kommer att byggas enl. "Våtrumsvägg 2012".


//H
 
Enligt manualen ska du inte kapa något förrän väggen är klar med kakel och allt. Sen kapar du plasthylsan ett par mm utanför färdig vägg.
Men instruktionerna kunde varit tydligare. Egentligen skall det medfölja svensk bruksanvisning till material som är typgodkända i Sverige.
 
@lordi. Skall man montera boxen så att båda "hylsorna" sticker genom kaklet?
Den yttre "hylsan" diam. ca 45mm och 25mm lång.
Den inre "hylssan" dim ca 30mm och 50 mm lång.

Plyfa 15mm
Vårumsskiva 12-13mm
Kakel å fix typ 5-8mm

tot 32-36mm.
 
Redigerat:
Ser väldigt konstigt ut. Anvisningarna tar ingen hänsyn till tätskikt. Jag tolkar bilden så att man skall skruva fast hela paketet på utsidan av den sista skivan, med röret infällt i väggen, och sedan kakel direkt på det. De tar ingen hänsyn till tätskikt.

Jag skulle tveka väldigt länge innan jag satte en sådan i mitt badrum. Det är ju också väldigt tvrksamt om det går att få till ett vettigt täskikt ovanpå den där kanten som kommer att sticka ut, för att inte tala om att få kaklet jämt över.
 
hama65 skrev:
@lordi. Skall man montera boxen så att båda "hylsorna" sticker genom kaklet?
Den yttre "hylsan" diam. ca 45mm och 25mm lång.
Den inre "hylssan" dim ca 30mm och 50 mm lång.

Plyfa 15mm
Vårumsskiva 12-13mm
Kakel å fix typ 5-8mm

tot 32-36mm.
Som jag tolkar det, så ska de monteras presis som lk:s kopplingsboxar. Alltså, den ska fästas bakom väggskivorna. Skivorna gör man sen runda hål i. Tätskiktet monteras mot hylsan, som sen kapas i rätt längd när väggen är färdigkaklad. LK har ett specialverkyg som man fräser ner dosan till rätt längd. Tveksamt om feltema tillhandahåller detta. Blir dock inte klok på vad du menar med yttre och inre hylsa. Kan du ta en bild på vad du har för grejer?
 
Är den inre hylsan gängad, så man kan skruva in den?
 
Sitter en pex vinkel i den som hålls fast av en gängad plastplugg, tror det är den Ts menar, och Jag tror som dig lordi med monteringen.
 
Självklart har jag bilder som hamnar på sniskan :( Sida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snett.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis demonterad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Heltdemonterad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den inre hyllsan går mycket riktigt att skruvalös om man vill. Fullt inskruvad sticker den ut 45mm från själva huset. Det är denna hylsa man skruvarut om man måste byta slangen. Det känns som att det är den yttre hylsan som måste nå lite genom kaklet och det är runt den man sätter våtrums manschetten.
 
Krilleman
  • Gilla
PelleSoder
  • Laddar…
Tack krilleman. Jag har jagat Biltema och hänvisat till LK´s monteringsanviskning. Jag kommer att fortsätta å jaga Biltema samt ta diskussionen om anvisningar på plats i butiken.
 
Fick du någonsin klarhet i det här??
 
Finns det någon anledning att köra med Biltema PEX? De där kopplingsboxarna kostar ju nästan mer än märkesboxar, som Roth eller Uponor.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
ne, men har en väl köpt skiten å börjat koppla så är det ju åtminstone trevligt att inte behöva gissa på hur de ska monteras.

själv har jag ungefär ingen kolls alls, och ska bara dra några meter provisoriska rör i ett gammalt torp så att där finns vatten ett par månader tills en redig renovering drar igång, så shoppade dumsnålt nog inte runt utan bara köpte allt på Biltema.
 
Biltema gav inget vettigt. Med råden i denna tråd och div andra anvisningar löste jag problemet.

Fräste ur plyfan "lagomt" så att boxen hamnade i nivå med plyfan. På detta sattes sedan våtrumsskiva.
Dusch
Renoveringsprojekt med urfräst plyfan för installation av duschbox och rörledningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den yttre stora ringen hamnade i nivå med kaklet.
Dusch
Urfräst öppning i plywood för installation, med skruvhål, redo för våtrumsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Handfat. På detta skall våtrumsskiva.
Undersida av en byggkonstruktion med utfrästa plyfan och installerade rörsystem för badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.