Vi är i färd med att köpa en tomt för fritidshus på ett detaljplanerat område. I kontraktsförslaget finns en paragraf om att fastigheten överlåts med "Särskild Friskrivning" och där hänvisas till en bilaga. Friskrivningsbilagan avser fel och brister och syftar till att jag som köpare inte ska kunna ha några som helst ekonomiska eller andra anspråk på säljaren efter köpet. Friskrivningen är, enligt texten i tillägget, föranledd av att utgångspriset reducerats.

Är det vanligt att säljare friskriver sig allt ansvar vid tomtförsäljning eller brukar det finnas skäl att säljaren gör såhär? Som köpare har jag ju långtgående undersökningsplikt vid fastighetsköp hur som helst så jag ser inte vad säljaren skulle kunna riskera om tillägget inte funnits.
Det finns ingen bebyggelse på fastigheten (nytt område). Priset är detsamma i kontraktsförslaget som i mäklarprospektet så någon reducering i pris upplever jag det inte som :)
 
Ovanligt när det gäller tomter, vad kan finnas för hund begraven? Kolla med kommunen om det är nåt särskilt med området, kanske man inte alls får bebygga tomten eller andra klurigheter.
 
Kemikalier i marken?
 
Det är ett helt nytt markområde som styckats av till ett 20-tal tomter. Det framgår tydligt i detaljplan/planöversikt vilken typ och storlek av byggnad man får uppföra och andra inom området har redan byggt färdigt så något sånt problem borde inte föreligga. Kemikalier tror jag inte heller finns där, inga industrier ens i närheten.
 
Kolla ändå byggrätten. Det kan finnas något "unikt" problem. Det verkar förekomma att ex. en detaljplan föreskriver ett visst max antal bebyggda tomter, så man plötsligt inte får bygga på en tomt som i övrigt är ok vad gäller storlek och annat.

Hörde om en familj som köpte en tomt "som blivit över" när en hustillverkare exploaterade ett område här i Stockholm. De var lite förvånade över att det gick att köpa tomten utan att förbinda sig att bygga hus från just den tillverkaren.

Visade sig att just den tomten inte omfattades av detaljplanen, det var totalt byggförbud. Efter 5 eller 6 år kom det en detaljplan där också, så att det gick att bygga.
 
Hur ser ägarhistoriken ut? Köper ni av "exploatören", eller har någon annan köpt tomten, men låtit bli att bygga? Ni kan ju även kolla med kommunen om det finns några tidigare bygglovsansökningar för tomten. Kan ju finnas ngn. anledning att övriga i området har byggt färdigt.
 
Långt ifrån alla andra tomter är färdigbyggda, jag skulle säga 1 av 5 ungefär och en del håller på att uppföras. Vi köper av exploatören, dvs ingen annan har ägt tomten innan.
 
harry73
Har de övriga tomter samma friskrivning?
 
Kolla med kommunen om det har gjorts några undersökningar för fornlämningar osv.
Enda gångerna jag sett friskrivning på tomter är vid sådana fall

Ifall det skulle hittas något skit från vikingatiden är risken stor att ni inte får bygga alls.
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Hemmakatten
Kan någon grävt ned gamla gifttunnor eller nån oljetank eller annat avfall (har hänt förr)? Jag skulle nog kolla lite närmre. Kanske man kan gräva några provgropar?
 
Vad är det för mark har övriga stadigt berg och denna är i en mjuk gyttjegrop? kräver pålning och stora jordmassa flytt
 

Bästa svaret

.....eller så är det bara någon som tröttnat på alla tomtar som tror det är ett dolt fel om blåbären är för små och få för att kunna göra sylt på. Jag kommer också sälja allt som har med hus att göra med friskrivningsklausul.
 
  • Gilla
jojjas och 6 till
  • Laddar…
Der är rätt vanligt att man säljer med friskrivning på landet. What you see is what you see, liksom.

Jag håller med MathiasS.
 
Hemmakatten
Vi hade, när vi köpte förra huset, en oljetank som var nedgrävd på tomten (och en oljetank i källaren). En sanering, dvs. uppgrävning och bortforsling och sanering, kostade en slant. Gudskelov var tanken hel (krävdes inspektion innan vi fick gräva upp den) och det behövdes ingen sanering av marken runtomkring.
 
Efter att ha kollat upp det mesta som går att kolla upp så verkar det inte ligga någon hund begraven (vem vet, rent fysiskt så kanske det gör det... )
Syftet med friskrivningen är, enligt mäklaren, att det blir en bättre affär då för alla parter eftersom köparen kommer vara mer noggrann i sitt undersökande. Visst kan jag köpa det argumentet men å andra sidan så köper sig säljaren helt fri från framtida problem och att göra det har ett pris som borde återspegla sig i köpeskillingen.
Detta hade alltså varit ok om friskrivningsklausulen framgått samtidigt som priset och övrigt information om tomten. Att lägga till det i slutet blir lite som att höja priset på mjölken när man står i kassan på ICA och ska betala...
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.