Jonatan79 skrev:
Inte ställa på, utan delvis under och framför tänkte jag.
Ahaaa, det var så du tänkte... Fungerar säkert perfekt. Bastun finns till ett sommarställe som jag hyr ut och är lite rädd för alla "rent ut sagt idioter" som inte kan bete sig. Måste ju tänka på allt, de kommer ju säkert slängas vedträ och typ ölburkar på glaset så att det spricker :(
 
Kanske inte hyra ut bastu om du har såna grisar till hyresgäster ;)
 
Jag hittar ingen bild där hela plåten syns, men den sticker ut kanske 40 cm framför kaminen. Det är inga problem att gå på den även om man eldat länge.
Kamin med tänd eld i hörnet av en bastu med träbänkar, plåt sticker ut framför kaminen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jonatan79 skrev:
Kanske inte hyra ut bastu om du har såna grisar till hyresgäster ;)
Hehe, tyvärr är det ju inga grisar utan så kallat vanligt folk...
Många sköter sig men så fort det inte är ens egna saker så är det många som inte bryr sig om att vara rädd om sakerna, och då är det lätt att saker och ting går sönder eller tar skada :(
 
Ingen fara med plåt under. Bastugolv blir inte varma om luftflödet är rätt dvs in lågt, ut högt.
 
Nötegårdsgubben skrev:
Säger också Harvia. [länk]

Dock inte stor nog att lägga ved på (skaffa en vedlår), och inte heller något direkt gnistskydd. Å andra sidan, vad ska du med gnistskydd till, du har väl alltid luckan stängd i bastun?
Har fått det förslaget i tidigare svar och även skrivit att jag har gjort liknande platta så en sån har jag ;)
Vedförråd är precis utanför glasbastudörren i typ ett förrum. Men man tar ju ett par vedklampar med sig och medans man tänder eller bara lägger på så lägger man ju ner dem framför kaminen medans man tänder eller lägger på... Sen öppnar man luckan lite då å då och lägger på och då är det rätt lätt att det gnistrar ut...
Ingår då även bastun till ett hus som jag hyr ut så får man nog allt räkna med att det blir skador precis utanför kaminen om man inte har liknande gnistskydd där...
 
Avemo skrev:
Jag hittar ingen bild där hela plåten syns, men den sticker ut kanske 40 cm framför kaminen. Det är inga problem att gå på den även om man eldat länge.
[bild]
Nåt åt det hållet har jag tänkt mig :) Toppen med bild och ett konkret svar på att plåten/gnistskyddet inte blir för varmt utan att det funkar...
Tackar för svar :)
Blir säkert något åt det hållet...
 
Kretikos skrev:
Ingen fara med plåt under. Bastugolv blir inte varma om luftflödet är rätt dvs in lågt, ut högt.
Toppen, då har jag koll på det :)
Tackar för bra svar...
 
Tror det kan tänkas vara vissa formkrav för isolervärdet på strålskyddsplåten, men det är säkert ingen raketforskning.

I övrigt håller jag generellt med dem som säger att ett bastugolv inte blir varmt. Men om det gäller fullt ut för en plåt på isolerat golv om man har en glaslucka och därmed rejält med strålningsvärme... Nja, men bränna sig lär man väl inte göra.
 
Läser om tipsen och har själv byggt tre vedeldade bastu. Badat i många andras, och sett och släckt eldens verkningar runt bastu kaminen .
Se till att minerit eller plåt med luftspalt går hela vägen ner till golvet runt hela kaminen . Under kaminen föreslår jag dubbla minerit minst en dm ut från kaminen åt alla håll. Eller motsvarande exvis plåt + klinkers, eller trädgårdsplattor. Gärna tre-fyra dm framför kaminen, där gäster fipplar med ved.
Faran med Harvia är att om du eldar fel ( vilken nån gäst så småningom gör) , dvs vråleldar med utdragen asklåda, så börjar de snedställda bottengodsen rödglöda och golvet kolar eller tar eld vid sidan om kaminen du bara har en plåt under. Släckt just en sådan eldsvåda...
 
Lägg ett lager med 9 cm lecablock under och toppa med ed mineritskiva. Jag har nån bild på det i en gammal tråd.
 
Tackar så ljuvligt för råd och rön :)

Slutade enligt följande...
Kaminen är en Harvia 26. Väggen är av trä och det ligger plastmatta på golvet. Kaminen står i ett hörn, 20cm från vägg i bakkant och sida. Plåt monterades på vägg med luftspalt på ca 3cm. På golvet ligger en durkplåtskiva av alu, tätt mot vägg och ca 15cm utanför kamin på sidan och ca 40cm framför kamin. Kaminen i sig står i sin tur på en durkplåtskiva som är typ 5cm större än kaminen på alla sidor och denna plåt står på 5cm höga distanser mot plåten på golvet.

Har eldat rejält och känt på plåten på golvet och där är det inga problem. Plåten mot väggen blir rätt så varm men tror inte det är någon fara. Funderar lite lätt på att sätta en plåt till på vägg med luftspalt mot den plåt som redan sitter där... Detta som extra säkerhet.

Som sagt, man vet ju aldrig hur hyresgästerna kan få för sig att vrålelda....

Tyckte själv det blev riktigt bra, och durkplåten ser faktiskt riktigt bra och exklusivt ut :)
 
Det finns ett regelverk. Om du bara har en plåt mot vägg så måste kaminen vara 25 cm från vägg. Med två plåtar och dubbla luftspalter så räcker det med 12,5 cm.
 
Jag skulle lagt stenplattor eller stora klingerplattor och ingen plåt.
Det har ju som mest funktion att skydda golvet mot värme el gnistor.
Har man en heltäckande plåt vill det till att samlas vatten under när man håller på och kastar vatten.
Som inte vill till att torka ordentligt eftersom det är så tätt mellan golv och plåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.