Är det någon som vet var jag kan hyra en motorsåg i Stockholmstrakten till ett rymligt pris ?? Har ca 2 m2 ved (stockar), björk och al, som har legat på tomten sen i våras och blivit hårda, så att min gamla elektriska motorsåg biter inte på dem.

De priser som jag sett ligger på 600:- per helg. Säkert OK om man skall ta bort en hel skog, men för en timmes sågning blir det dyrt.
 
Hej
Köp en på blocket, såga din ved sälj den på blocket när du är färdig
Du kan få en bra motorsåg för en tusing ;D
 
jan_af_lisoe skrev:
Har ca 2 m2 ved (stockar), björk och al, som har legat på tomten sen i våras och blivit hårda, så att min gamla elektriska motorsåg biter inte på dem.
Blivit hårda? Har du provat att fila kedjan på sågen?
Annars sågar man upp 2m2 med en bågsåg på någon timme.

/T
 
Jag har filat på kedjan, minst en gång i timmen. Det gick hur bra som helst när veden var nyfälld, men nu är det helt omöjligt, det tar flera minuter per smitt i 20-30 cm björk.

Bågsåg, är det såg med muskelkraft, eller ?
 
Vi har hyrt både motorsåg och vedklyv på Hyreshuset, www.hyreshuset.com. Det har funkat jättebra!
 
En NY bensindriven motorsåg av mindre modell kostar 1500 kr, bör fungera utmärkt för allt trädgårdsjobb. Annars är de absolut vanligaste problemen med motorsågar slöa kedjor, det är inte många som kan fila kedjor själva längre.
 
Inger skrev:
Vi har hyrt både motorsåg och vedklyv på Hyreshuset, www.hyreshuset.com. Det har funkat jättebra!
Helt rätt Kurt ;)
 
Bågsåg är en manuell armdriven variant som med rätt blad kapar en 20-30 cm stock på mindre än en minut.
Ger schyssta armmuskler och glada grannar.

Problemet med din elsåg är med största sannolikhet dåligt slipad kedja, köp en ny eller lämna till någon som kan slipa.
Har stockarna legat på marken och blivit jordiga så försvinner skärpan i kedjan snabbt.
Här finns en lektion i sågkedjefilning: http://www.svo.se/minskog/templates/grundbok.asp?id=10172

/T
 
Men va fan...en bågsåg låter ju inget! ;)
Det här med grannarna vet jag inte, det finns väl inget som sås snabbt får en granne att komma älgande som när man startar motorsågen. Annars håller jag med dig, två kubik är ju hanterbart att handsåga.

Slipa kedja är svårt och kräver övning. Som vanligt är ingenting svårt när man kan det.
Fyndade en lite sliptillsats för Dremeln på Clas Ohlson sist, ska bli kul att se hur kedjan blir av den.
 
Kom på en sak till, du har inte haft bort kedjan och satt tillbaka den åt fel håll?
Sitter den bak o fram så kommer det att gå trögt, riktigt trögt ;)

Angående grannar finns det väl olika typer, varav de som kommer ut så fort man startar en maskin av något slag är en av de mer sympatiska varianterna...

/T

 
Länken Mr _T hänvisar till hade mycket nyttig information och jag börjar fatta vad jag gjorde för fel vid slipningen - jag fattade aldrig vad den flata filen i slippaketet skulle användas till. Nu vet jag att klackarna skall filas. Man tackar.

Jag vill också påpeka att kedjan aldrig satt bak & fram.

Sen vill jag starkt ifrågasätta att man kan såga 2 m3 ved på 2 timmar med en bågsåg, det är vad jag åstadkom med motorsågen när den fortfarande var skärpt och då har den 1650W vilket motsvarar 2 hk. Kanske Arnold Schwartznegger kan göra det, men knappt en normalsvensk kontorsråtta.

Jag vill tacka för alla svaren som har varit både till stor nytta ??? och en viss glädje :-*
 
Jag kör med ett slipstift i Dremeln. Gör de på frihand, funkar bra.
 
jan_af_lisoe skrev:
Sen vill jag starkt ifrågasätta att man kan såga 2 m3 ved på 2 timmar med en bågsåg, det är vad jag åstadkom med motorsågen när den fortfarande var skärpt och då har den 1650W vilket motsvarar 2 hk.  Kanske Arnold Schwartznegger kan göra det, men knappt en normalsvensk kontorsråtta.
Vi kan ju alltid börja med att diskutera hur mycket två kubik ved är ;) Sedan hur lång ved man kapar av hur lång stock.
Sedan är det ju snabbheten mycket beroende på vilken typ av sågbock man använder, måste man lägga ner sågen och flytta stocken efter varje kap går det sakta oavsett såg.
Jag vill minnas att jag sågat runt 5-6 kubik (massaved) på en helg med bågsåg. Då är det ju inte helgens längd som är kritisk utan mjölksyrenivån (jag är kontorsråtta till vardags), alltså inte många timmar effektiv sågning.

Men tillbaka till frågan, biter sågen på veden nu när du filat ner klackarna?

/T
 
Jag satte på en ny kedja på sågen och det blev som att skära i smör med en varm kniv !!!!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.