Ursäkta att jag säger det, men din beskrivning på vad som är vad, och hur det är ihopkopplat är inte helt begriplig.

-En "beredare" värmer en buffert av tappvatten och den har knappast en tempgivare i hallen. Det är (radiatorkretsen som kan styras av en rumsgivare)
-Om beredaren är integrerad (eller fristående) och värms av samma kompressor så sitter där säkert en växelventil eller motsvarande funktion.
-Har han plockat isär kompressormodulen och bara bytt förångare? Varför då? (strypventil före förångaren kunde varit tekniskt rimligt)

Det här är hmmm.... lite virrigt.
 
Exakt vad är det för modell på värmepumpen?
 
Har en känsla av att det är en frånluftsvärmepump. Men varför man byter både förångare och styrkort låter ju skumt. Det verkar som de bara testar massa grejer utan att veta
 
hmm har inte modellnamnet, bara Nibe Fighter. Det är en frånluftsvärmepump.
Nästa steg var väl att byta tempregleraren i hallen.
 
Rolle85 skrev:
hmm har inte modellnamnet, bara Nibe Fighter. Det är en frånluftsvärmepump.
Nästa steg var väl att byta tempregleraren i hallen.
Varför byta? Det är ju lätt för en tekniker att kolla om rumstermostaten fungerar eller inte. Kommer värmen tillbaks igen efter ett tag efter man duschat?
 
Skriv ner alla temperaturer när kompressorn har gått en stund så är det enklare att se vad som händer.
Blir det kallt bara när man duschar så låter det konstigt att rumsgivaren skulle ha något med det att göra.
 
Redigerat:
För att vara noggrann med terminologin så är rumsgivaren säkert inte en termostat i ordets bemärkelse, utan en motståndskrets med ett ingående NTC-motstånd.
Fast det ska ju en installatör värd namnet lätt kunna mäta upp att den lämnar rimliga värden.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
MagHam skrev:
För att vara noggrann med terminologin så är rumsgivaren säkert inte en termostat i ordets bemärkelse, utan en motståndskrets med ett ingående NTC-motstånd.
Fast det ska ju en installatör värd namnet lätt kunna mäta upp att den lämnar rimliga värden.
Det värdet ser jag i bläddermenyn på min Fighter 410.
 
Fota pumpen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.