Vi har en källardörr en trappa ned vi är osäkra på med tanke på inbrott. Funderar på att byta till säkerhetsdörr.
Den behöver inte alls vara fin utan endast säker.
Vad kostar detta att byta totalt med arbete? Vi bor i villa 2 mil utanför Göteborg.


Ett annat alternativ är att dels renovera den dörren vi har samt göra den säkrare mot inbrott.
Ytan på dörren nu är ngn konstig skrovlig yta & kanter är nötta & nedskavda.
Hur kan man tänkas gå till väga för att renovera denna ytterdörr? Är det värt det?
Och hur kan man göra det säkrare mot inbrott?

Tacksam för lite hjälp & tips
 
Budgetvariant:
Montera brytbleck, bakkantsäkring och en godkänt och i dina ögon säker låskista kommer du långt med.
Sen kan du ju alltid försvåra för dem att såga upp dörren genom att montera en plåt och sedan en skiva över (på insidan då så klart) men detta anser jag falla inom kategorin "Onödigt som fan". Tänk också på att det säkert finns någon ruta de hellre pangar än att stå och fippla med en dörr i en evighet.

Enkla varianten:
Köp en ny dörr som uppfyllar dina önskemål, gå inte på säljsnack om att köpa en Fort Knox-dörr utan välj en som verkar rimlig och som uppfyller kraven från ditt försäkringsbolag. Tror inte det ska gå på allt för mycket.
 
Finns ofta begagnade ståldörrar till salu, om du tittar på byggåtervinningar eller annonser. En sådan med ett bra lås, håller borta de flesta.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Dörren är otroligt ful också & måste renoveras så det känns som att köpa en ny är det enda smarta.
Har du ngt tips på dörr el bolag?
Vill gärna ha hela arbetet utfört så jag slipper dona med ngt.
 
thomas33 skrev:
Finns ofta begagnade ståldörrar till salu, om du tittar på byggåtervinningar eller annonser. En sådan med ett bra lås, håller borta de flesta.
Men måste de inte passa exakt på måtten? Hur gör man?
Jag är inte sådär jättehändig :)
Man köper med karm & får slå ut & måtta utrymmet efter den karmen då antar jag?
Kanske inte är så svårt?
Vill ju bli klar på en dag för annars är det ju inte låst ut. :)

Vad kostar annars en lämplig billig dörr som fyller sin funktion med arbete?
 
Är det en källare med murade väggar, är det lämpligast att såga bort eller mura igen, så dörröppningen passar karmen. En begagnad ståldörr kan du få för omkring 2000 Kr och uppåt. Arbetet borde kunna göras för högst 3000 Kr. Sen tillkommer lås och eventuell putsning målning, men räkna med omkring 5000 till 10000 Kr, beroende på priset på dörren.

Nu har dörrar standardmått, om det inte är ett alltför gammalt hus.Mät dörrkarmen och försök finna en med samma mått, så underlättar det arbetet.
 
Är källaren uppvärmd? Vanliga gammaldags ståldörrar brukar inte vara isolerade och inte gjorda för tätningslister.
 
Ja källaren är uppvärmd.
Hur lösa det?

thomas33 - perfekt. tack för alla råd
 
Jag tycker du kan köra på trädörr om du nu inte tänkt förvara guldreserverna i källaren. En enkel basdörr räcker långt. Vill du sen lägga till lite extra säkerhet för att sova gott så kan du ändå utgå från en enklare dörr. Här är ett förslag på en dörr med säkerhetspaket.
Dörr 4000:-- säkerhetspaket 3900:--

https://www.skanskabyggvaror.se/dörrar/ytterdörrar/entré ytterdörrar/enkeldörrar/lervik-44638
Nu vet jag inte hur populära leverantören är men till källare borde det duga gott och väl.

Angående måtten så är det ofta standardmåttet det handlar om. 8x20, 9x20, 9x21, 10x21 osv. Ofta säger man modulmått eller skriver bara M. M=100 mm.
Sen pratar man om öppningsmått som är själva hålet i vägen och karmyttermått som är måttet mellan ytterkanterna på karmen.
En 9x21M är egentligen ofta 890x2090mm. och när snickaren tar upp nya öppningar så gör de dem oftast 910x2010mm. Gå ner och mätt på din dörr, glöm inte att karmen fortsätter ca. 10-30 mm. in bakom foder.
Du kan också mäta dörrbladets bredd.
En 9x21 borde mäta ca. 830mm.

Svårt att säga vad det skulle kosta. Ska snickarn hämta den nya dörren, demontera den gamla, montera den nya och sedan köra den gamla till tippen så sticker det ju iväg. Men lite beroende på vad du kan göra själv så skulle jag gissa på mellan 2000-5000:--.

Sen så är egentligen inget moment så svårt utan man klarar det mesta om man inte har tummen mitt i handen och saknar resten av fingrarna. Du känner ingen som kan hjälpa dig med släpvagn och lite snickarhjälp för en finare flarra gottgott?
 
Jag tackar & bockar för all hjälp i tråden!
Nu är jag mkt klokare. Tusen tack!
Ska se över alternativen & vad jag kan fixa själv. Perfekt!
 
Hur har det gått för dig? :)
 
EI30-SaC skrev:
Hur har det gått för dig? :)
Hej

Jag har eg inte kommit så mkt längre. Sitter dagligen & kollar efter begagnat. Har jag inte hittat ngt begagnat snart som är lämpligt så köper jag nog en ny trädörr, enklare sådan med säkerhetspaket till.

Men jag ska ge det en chans att försöka hitta ngn begagnad först. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.