Hej alla,

Har en frågeställning enligt rubriken. Har en nybyggd bastu med inlagd plastmatta. Vore toppen med olika förslag på hur man kan värmeskydda mellan golv och det vedeldade aggregatet.

Hur har ni gjort eller har ni några förslag ?

Bastun är självklart isolerad i golv, vägg och tak. Golvventil/avlopp som används som tilluft sitter i nära anslutning till kaminen, dock ej rakt under så helt ok med heltäckande värmeskydd under kamin.

Tackar på förhand /Björn
 
  • Gilla
kaffetorsk
  • Laddar…
Jag skulle ha klinker på hela golvet istället men det är ju för sent nu :( Kanske lägga in några lösa större klinkers som skydd?
 
S
Björn Isaksson skrev:
Hej alla,

Har en frågeställning enligt rubriken. Har en nybyggd bastu med inlagd plastmatta. Vore toppen med olika förslag på hur man kan värmeskydda mellan golv och det vedeldade aggregatet.

Hur har ni gjort eller har ni några förslag ?

Bastun är självklart isolerad i golv, vägg och tak. Golvventil/avlopp som används som tilluft sitter i nära anslutning till kaminen, dock ej rakt under så helt ok med heltäckande värmeskydd under kamin.

Tackar på förhand /Björn
någon plåt?
 
Jonatan79 skrev:
Jag skulle ha klinker på hela golvet istället men det är ju för sent nu :( Kanske lägga in några lösa större klinkers som skydd?
Kommer säkert bli klinkers i ett senare skede, men just nu blev det plastmatta pga att det var betydligt lättare och snabbare att lägga ;) Plus att de kan bli lite problem med att golvet rör lite på sig så att klinkerfogarna ger sig... Bygger nämligen två stycken rätt så stora bastuar på 3x5m till två sommarstugor som jag hyr ut och det måste gå undan...
Har lite planer på att lägga vanliga cementplattor, klinka på nån skiva, eller lägga typ liknande en mineritskiva... Eller kanske någon typ av plåt, men vet inte om den blir för varm så man kan bränna sig på den eller att den skadar plastmattan...
Skyddet skall vara så pass stort att det täcker under själva aggregatet och en bit framför så att det blir ett gnistskydd och avlastning för veden precis innan man slänger in den i aggregatet.
Få se vad det blir, ville bara få lite idéer och uppslag :)
Tackar för förslaget...
 
S
plåtslagare kan göra en plåt åt dig
 
SBH skrev:
någon plåt?
Tackar för förslaget, har haft det i åtanken. Är dock lite rädd för att det kan bli lite för varmt så att det skadar plastmattan eller att det inte går att gå på eller ta på utan att bränna sig...
Plåten skulle isåfall gå utanför kaminen och fungera som ett gnistskydd å avlastningsplats för att lägga veden på precis innan man slänger in den i aggregatet...
 
S
har du inte ben på aggregatet?
 
SBH skrev:
plåtslagare kan göra en plåt åt dig
Japps, är som sagt lite rädd för att det blir lite för varmt så att de kan skada plastmattan eller att man bränner sig på den...
Tanken är att ha en plåt under själva aggregaten på distanser ner till själva skyddet som skall ligga på plastmattan och även fungera som gnistskydd...
Har du erfarenhet av plåt på golv i bastu och om den blir så pass varm så att man kan bränna sig på den.
 
Laminerad glasskiva?
 
SBH skrev:
har du inte ben på aggregatet?
Det är ett Harvia av lite större modell så det finns ben på... (typ fyra skruvar under)
Har inte koll på hur varmt det blir under ett vedeldat aggregat...
 
Jonatan79 skrev:
Laminerad glasskiva?
Har haft lite tanke på det också. Skulle bli riktigt sjysst. Har dock lite funderingar på om det håller att ställa ett aggregat på...
Beror ju helt på tjockleken såklart, men känns som att det kan bli rätt dyrt ;)

Tackar för förslaget...
 
När jag byggde bastu i somras så använde jag Harvias eget strålskydd under kaminen. Det är obetydligt större än kaminen så det blev även en tunn plan plåt som gnistskydd. Strålskydd behövs bara under kaminen. Utanför kanterna räcker det med gnistskydd.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Inte ställa på, utan delvis under och framför tänkte jag.
 
Avemo skrev:
När jag byggde bastu i somras så använde jag Harvias eget strålskydd under kaminen. Det är obetydligt större än kaminen så det blev även en tunn plan plåt som gnistskydd. Strålskydd behövs bara under kaminen. Utanför kanterna räcker det med gnistskydd.
Har gjort ett strålskydd liknande Harvias egna så där är jag med på banan :)
Är dock lite rädd för att det kanske inte räcker när man har plastmatta under.
Har du ett gnistskydd av plåt som ligger direkt på golvet ? Hur pass varmt blir det ? Kan man gå på det utan att bränna sig när man eldat en bra stund och bastun är riktigt varm ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.