hej
vi kikar på ett hus vi eventuellt planerar att buda på.
men det är ganska små fönster i huset, och vi har ganska specifika önskemål om ljus.
så. se bilden. om man skulle vilja "slå ut" dne här vägga och göra mer eller mindre fönster från golv till tak, vad skulle ett sånt ingrepp kosta på ett ungefär om man anlitar hantverkare?
En tanke är att kanske sätta skjutdörrar där i stället och glasa in även hörnet och ta bort dörren som den är idag.

skulle uppskatta en tumme-pekfinger estimering, då jag har inte den minsta aning om vad detta kan handla om.
Förstår att fler detaljer behövs, och därför förväntar jag mig bara någon spontana tankar.


tack!
(det handlar om väggen som TVn står mot. utanför är det en altan) Vardagsrum med små fönster och altandörr, TV på vägg, soffa, matplats och köksinredning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vardagsrum med mindre fönster och TV mot väggen som kan ersättas med större glaspartier eller skjutdörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var är dom små fönstren någonstans?

Vill du ha en skjutdörr behöver du fälla in en balk som bär upp taket, det kräver bygglov och beräkning av en konstruktör. Ska du bara lägga in ett extra fönster mellan reglarna slipper du beräkna och det blir enklare att utföra.

Jag föreslår att ni väntar med att bygga om tills ni bott in er i huset. Det är ofta man inser efter en tid hur man egentligen vill ha det.
 
tack. de små fönstrena är lite här och var, och i jämförelse med vad vi har i vårt aktuella boende så är de små.
räcker det som förklaring till min fråga?

sen var frågan egentligen en ungefärlig kostnadsuppskattning. at bo in sig är en annan sak som jag kan hantera helt själv, så det är inte frågeställningen.
 
och som jag skrev, fönster från golv till tak, typ glasvägg. inte ett till likandant fönster som redan är där alltså.
 
Det är svårt att svara på utan att veta hur väggen är konstruerad. Alldeles säkert behöver man växla av den med en balk av något slag, men exakt hur måste man ta hjälp av en konstruktör för att räkna på. Dessutom måste man, som sagt var, ha bygglov vilket är en extra kostnad osäkerhet och tidsfaktor.
 
strunta i skjutdörr då. tänkte stoooort fönster över väggen. så stort som möjligt.
 
Du är lite oskön i din frågeställning måste jag börja med.

Du kan väl kolla själv vad ett fönster kostar.

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...-karm-3-glas-aluminium-balans/p-227774-228631

Här tog jag ett fönster som var 230 x 200 cm. Och så lite lulllull på det. Då kostade det 15 682 kr. Sen en installationskostnad och lite frakt. Räkna på 25 k så är du säkert hemma. Men då kan du inte ha TVn framför. Du får lite lätt oskönt motljus då.

Lycka till!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Gör ingen skillnad då, det måste växlas av med en balk. Jag har ingen aning vad det skulle kosta, kolla avgifterna för bygglov hos kommunen. Brukar stå på hemsidan. Beräkning för balk blir några tusen. Balk + fönster kanske 40' (stora fönster är dyra) sen ska någon göra arbetet också. Jag hade räknat med ca100' för allt klart
 
40 tusen för ett fönster av den storleken är helt orimligt. 15 tusen är mer troligt. Jag uppskattar limträbalk för avväxling och övrigt material kanske 6000. Grov uppskattning är att arbetet tar 2,5 dagar för två gubbar, dvs 40 timmar. Det är kanske lite högt räknat. Om ni själva kan fixa med finliret runt fönstret (foder, lister, målning etc) kan det nog bli mindre. Med 500 kr i timmen och 30% rotavdrag blir det 14 tusen. Totalkostnad alltså ca 35 tusen.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.