Hej!

Jag har precis köpt en ny lägenhet som i dagsläget har lackad ekparkett i samtliga rum. Funderar nu på att låta måla golven gråa.

Är det någon här som har erfarenhet av helt målat parkettgolv? Jag ska alltså inte göra arbetet själv utan är mer intresserad av att se hur det faktiskt kan se ut. Finns det några nackdelar med att måla parkettgolv? Tänker ur ett praktiskt perspektiv.

Har också haft svårt att hitta någonstans i Stockholmsområdet där man kan titta på olika varianter av målade golv för inspiration, finns det något sådant?

All input uppskattas :)
 
E
Risken med att måla ett slätt golv med täckande färg är att det lätt påminner om ett målat garagegolv, eller en bilhall.

Jag har haft målade brädgolv, men jag skulle inte göra om det. Jag målade med S-1000-n, en väldigt ljust grå färg, vilket gjorde att allt som inte var vitt eller ljusgrått syndes extremt väl när det hamnade på golvet. T.ex textilfibrer efter strumpor. Golvet såg smutsigt ut redan någon dag efter man hade städat. Det kanske blir bättre av att man lägger på en klarlack av något slag, jag vet inte.

Jag tror mer på att vitolja/betsa/lasera golven efter slipning.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Instämmer med Emil
 
BirgitS
Om du bara ska bo där några år kan det ju vara bra att tänka på hur marknadsvärdet påverkas av vad du gör. Det är väldigt få som inte kan tänka sig att flytta till en lägenhet med vanligt parkettgolv, men det är nog en hel del som inte kan tänka sig att flytta dit om det är gråmålat golv, särskilt om det har gått 5 år och grått har blivit omodernt. När jag skulle flytta senast kommer jag ihåg att det fanns en del lägenheter med svarta golv och det gjorde att jag strök dem på en gång.
 
  • Gilla
Agorazo
  • Laddar…
uberweiss skrev:
Hej!

Jag har precis köpt en ny lägenhet som i dagsläget har lackad ekparkett i samtliga rum. Funderar nu på att låta måla golven gråa.

Är det någon här som har erfarenhet av helt målat parkettgolv? Jag ska alltså inte göra arbetet själv utan är mer intresserad av att se hur det faktiskt kan se ut. Finns det några nackdelar med att måla parkettgolv? Tänker ur ett praktiskt perspektiv.

Har också haft svårt att hitta någonstans i Stockholmsområdet där man kan titta på olika varianter av målade golv för inspiration, finns det något sådant?

All input uppskattas :)
Lägg in ett grått klickgolv istället, så förstör du inte orginal golvet.
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Jag var på visning i en lägenhet där någon målat ett parkettgolv. Det hade små sprickor i alla skarvar och såg för hemskt ut.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E
Ska man måla trägolv gäller det att välja en färg som är gjord för ändamålet, med tanke på att trä sväller och krymper med årstiderna och varierande luftfuktighet. Det gör inte betong, som "vanlig" golvfärg troligtvis är tänkt att målas på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.