Får jag/kan jag lägga ner inkommande telefonkabeln i ett vp rör under golvet nu när jag rivit ner till trossbotten. Finns det några risker faror- Kan man fippla med telekabeln utan att få ström i sig(är det ström i en telefonkabel?) Behöver dessutom skarva kabeln.
Skulle vilja slippa ha den liggande utanpå väggen
 
Telekabeln i sig är ofarlig, det handlar om väldigt små strömmar. Men att ha en skarvad kabel i ett VP-rör är inte särskilt bra. Jag skulle hellre dra upp inkommande telefon till en dosa, skarva där och sedan gå vidare med Cat6 i flexrör under golvet. Cat6 kan användas för telefoni, data och mycket annat. Jag skulle inte installera ny telefonkabel idag.
 
Ja jag tänkte göra skarven i en dosa synligt och sen vidare i rör under golvet. Kabeln som finns idag består av 4 väldigt tunna trådar
 
Redigerat:
J
Runt 40 V, men ca 100V när det ringer, då kan det nog kittla rätt bra i fingararna om man håller på dom just då.
 
När det gäller frågan om "ström i kabeln", så ska man vara medveten om att det kan kännas obehagligt om man råkar hålla i trådarna samtidigt, som det ringer. Ringsignalen kan (brukar) ha högre spänning än den normala 24-48V och dessutom är det växelspänning. Ska dock inte vara farlig.
 
Spänning i sig är ju inte farligt, det viktiga är att strömmarna inte är stora och att de inte passerar genom hjärtat. Ett vanligt elstängsel är på flera tusen volt och för det mesta ofarligt.
 
ok. Får hoppas inte nån ringer då när man skalar trådarna. Går ju liksom inte vrida av strömbrytaren på telekabeln som man gör med elen i proppskåpet.
Men inte farligt alltså?
 
öringen skrev:
ok. Får hoppas inte nån ringer då när man skalar trådarna. Går ju liksom inte vrida av strömbrytaren på telekabeln som man gör med elen i proppskåpet.
Men inte farligt alltså?
Nej.
Hade det funnits någon hälsorisk med de spänningar och strömmar som går i en analog telekabel hade infrastrukturen (kopplingsplintar/kabeltyper/stativ/växelutrustning/uppmärkning/utbildning mm) sett kapitalt annorlunda ut.
 
Jag skarvade vidare våran. De viktiga är att klippa en kabel i taget sa farsan. Annars kan de bli obehagligt 😀
 
Du kan ju vidarekoppla telefonen under tiden du kopplar så lär det inte ringa på den, den funktionen har väl de flesta operatörer telefonabonnemang ;)
 
AndersS skrev:
Du kan ju vidarekoppla telefonen under tiden du kopplar så lär det inte ringa på den, den funktionen har väl de flesta operatörer telefonabonnemang ;)
Smart(y)
 
shomakie skrev:
Jag skarvade vidare våran. De viktiga är att klippa en kabel i taget sa farsan. Annars kan de bli obehagligt 😀
Det är inget som känns om man klipper A- & B-parten på en gång (samtidigt som det ringer), det enda som kan hända är att telefonstationen kopplar ner utgången ett litet tag när A- & B-parterna kortsluts, det kommer igång ganska snabbt igen.
Jag har klippt upp till 20-par i ett svep när jag jobbade som teletekniker och reparerade teleledningar efter stormen Gudrun. Ja det hände att vi klippte fungerande par för att kunna byta skadade kablar.
 
AndersS skrev:
Du kan ju vidarekoppla telefonen under tiden du kopplar så lär det inte ringa på den, den funktionen har väl de flesta operatörer telefonabonnemang ;)
Eller lyfta av luren... :rolleyes:
 
  • Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.