SueCia skrev:
Hur motiverar dom ett säkerhetsavstånd på 3 meter vid en såpass grund förläggning som fiber oftast är, antar att det inte ligger djupare än 60cm iaf. Det går att gräva upp med en säkerhetsmarginal på under 1 meter utan problem.
I mitt fall handlar det inte om fiber, så det ligger på 2 meters djup. De motiverar annars avståndet med att det ska gå att köra in en sådan här om de ska gräva upp det:

Stor grävmaskin RH 400 på band i snöig terräng, som används för tunga grävarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:D
 
  • Gilla
MrXman och 3 till
  • Laddar…
Hos oss så körde de med en ditch witch och vibrerade ner slangen på ett ca 30-40cm djup till hushållen. Allt kanalisation förlägges i tomterna då det är bra mycket billigare än att lägga i trottoaren.

När det lokala energibolaget skickade ut information så skulle de förlägga kanalisationen i tomtgränsen men som alla redan vet är att när ett bostadsområde är 70-80år gammalt så står det fullt med träd, buskar, staket, förråd m.m. vilket resultera att man fick göra lite på frihand och nu blev det som en orm ringlar sig fram genom trädgårdarna.

Om några år så kommer ingen veta vart det går vilket kommer att resultera i framtida avbrott, för hur många kommer att begära kabelutsättning när frugan kommer hem med ett nytt äppleträd och ville ha det planterat förra veckan.

Nä, jag hävdar att de seriösa förlägger i trottoaren / vägen, det är trots allt framtida infrastruktur.
 
Redigerat:
  • Gilla
erik5678 och 14 till
  • Laddar…
Håller helt med gnuttisch. Vi kommer att få stora problem med detta i framtiden, speciellt som de ibland förlägger den enbart på 20-30 cm djup. Rent ut sagt idioti!
 
  • Gilla
Pecka Langer
  • Laddar…
Och för er som tycker att man fritt ska upplåta tomter för div "ledningar" för att det inte ska kosta så mycket. Kostnaden för kunden blir exakt lika hög oavsett vart man lägger sina "ledningar" den enda som tjänar på att det blir billigare grävning är den som står för grävningen och aldrig slut kunden.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Jag jobba som (så många andra) med att vara den som pratar med markägare om att gräva elkabel åt nätbolagen.
Jag tycker det är kass att lägga deras stam till flertalet villor på tomtmark och i trädgårdar. Ut med den i gatan, gå runt. På sin höjd, om det är svårt att lösa på annat sätt, kan grannens kabel gå över tomten.
Lagom kul när nästa ägare gör som det nämndes högre upp, och ska plantera träd/bygga staket/ gräva pool, och glömmer bort/skiter i kabelutsättning.

Men allt detta är ju situationsstyrt, är det verkligen så svårt att gräva från annat håll för dom?

Sen ersättning... det är juh ett kapitel i sig. Men det finns de som drömmer om många härliga tusenlappar för ett par meter kabel.
Här måste vi börja med att inse att marken inte värderas högt när det kommer till kabel i mark. För i det stora hela anses det (även Lantmäteriet) inte som ett stort intrång i marken när väl kabeln är lagd där. Dock anser jag personligen att det borde betalas mer, men det är mitt tycke, inget annat.

Det går att läsa sig till ersättningarna du får vid en Lantmäteriförrättning, och de är i paritet med vad de snålaste elbolagen betalar per meter. Ovan nämnde någon vad de fick utanför Helsingborg (Öresundskraft?), 9 kr/m. Det är betydligt mer än vad jag har befogenhet att ge i mitt jobb.

Summa summarum: Pengar i ersättning för 50 m schakt på tomten? Då hamnar man på minimiersättning, ca 1300 spänn hos mig. Lägg det i mot vad det kostar med att få din egen servis till valfri punkt på huset schaktad.
Men jag hade ändå inte gått med på att ha fiberduct till ett gäng villor i min gräsmatta. Längst vägen, ute i min åker eller liknande hade det varit OK, men inte på tomten.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
J
elmont skrev:
Och för er som tycker att man fritt ska upplåta tomter för div "ledningar" för att det inte ska kosta så mycket. Kostnaden för kunden blir exakt lika hög oavsett vart man lägger sina "ledningar" den enda som tjänar på att det blir billigare grävning är den som står för grävningen och aldrig slut kunden.
Så är det naturligtvis, och jag håller med dig, så länge det alls blir av. Det konkreta läget i fibersverige just nu är förvisso att de flesta privatbostäder som bär sig kommersiellt redan har fått fiber, eller kommer byggas under året, via stadsnät, TÖF, IP-only, BBB etc. De som återstår kommer behöva bilda fiberföreningar och behöver vara lite extra kreativa för att få ihop kalkylerna. Ska alla sko sig på andra så blir alternativet i dessa fall att man inte bygger alls.
Inte ens jag är så naiv att jag tror att det blir billigare för slutkunden för att någon är snäll. Värjer mig dock mot tanken att man ska ha gratis anslutning bara för att man sitter i en bra förhandlingssituation.
 
robert2017 skrev:
Som kompensation skulle vi få välja var vi vill ha in vår fiber.
Intressant. När vi grävde så fick alla välja vart fibern skulle in i huset.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
När vi beställde fiber fick vi också in den i huset på det sätt vi ville. Det gällde bara att vara genomtänkt och klar innan de kom och knackade på. Eltel i vårt fall. Väldigt nöjda med deras bemötande och själva installationen.
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
De försöker spara pengar på grävningen - och det är du som ska bjuda på besparingen, har de tänkte sig.

Har sett hur de har ringlat orange kabel i häcken hos grannen. Tror inte det var projekterat så men väl på plats ska det gå fort och lätt.

Går det inte att dra på annat sätt hos er? Hur kan de ha kalkylerat med att alla säger ja till att de drar kabel som de vill över tomterna? Hur kan de veta att du inte ska ha pool nu eller om 50 år?

Jag bor i tätort med små sneda tomter, skulle aldrig våga säga ja eftersom det påverkar hur jag kan använda tomten framöver. Men det går att dra på många sätt så det omöjliggör inte att grannarna får fiber.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Se till att de står för framtida kostnader för att märka ut kabeln, flytta eller skydda kabeln om du vill utföra någon byggnad, infart/utfart eller något annat ingrepp på din tomt.
 
Där jag bor reagerade grannarna över hur stamledningen skulle dras fram över deras tomter. Efter förhandling drogs ledningen en annan sträckning men fortfarande över deras tomter. Att gräva i gatan är i regel inte ekonomiskt försvarbart, min kommun vill ha 1300 kr/m för det, tomterna är 30 m breda... Det är annorlunda om det finns gångbanor. På min egna tomt fick fibern läggas ovanpå berget täckt av 10 cm jord. Ser att några är oroliga för att gräva av fibern. De gamla teleledningarna ligger i regel heller inte så djupt. Det går alltid att begära visning av ledningarna inför grävning.
 
  • Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
Roger_Gustavsson skrev:
Där jag bor reagerade grannarna över hur stamledningen skulle dras fram över deras tomter. Efter förhandling drogs ledningen en annan sträckning men fortfarande över deras tomter. Att gräva i gatan är i regel inte ekonomiskt försvarbart, min kommun vill ha 1300 kr/m för det, tomterna är 30 m breda... Det är annorlunda om det finns gångbanor. På min egna tomt fick fibern läggas ovanpå berget täckt av 10 cm jord. Ser att några är oroliga för att gräva av fibern. De gamla teleledningarna ligger i regel heller inte så djupt. Det går alltid att begära visning av ledningarna inför grävning.
En stor skillnad med tele-ledningar är att det är väldigt lätt att skarva. I princip kan du själv tvinna ihop trådarna, lägga lite elkabel runtom och sen lägga tillbaks dem. En avgrävd fiber kostar mycket att laga, i jämförelse.
 
O
Varför ska man bara lyfta på hatten å buga å ta emot när fiberbolaget kommer? De är trots allt fiberbolaget som sparar massa pengar på att slippa gräva i gatan.
Självklart ska man kräva ersättning för att de kommer att gräva på din tomt. Även om jag tycker att man ska acceptera att de kanske behöver gräva på ens tomt. Men de ska inte göra det gratis!
Visst, det är sannolikt inga problem att få ledningsrätt för det hela, men det är något som kan ta tid att få till. Därför kan man ha en viss förhandlingsposition. Men det viktigaste är att se till och vara med och bestämma var fibern ska grävas ner. Försök att få dessa att rita ut positionen på en markkarta som du får ett ex av.
 
  • Gilla
Duttarmajster
  • Laddar…
Vi ska bygga nytt och har en matarledning i backen, det måste vara tre meters avstånd till husgrund, kanske samma för dig om du vill bygga ut eller attefalla i en framtid...
 
Ja det är ju en sak om man råkar gräva av sin egen servisledning när man pålar för sin friggebod. Då får man dra en ny enskild kabel från kopplingspunkten.

Men att ha en stam över tomten, och råka paja den, det blir nog en halvdyr historia.

Som sagt hos grannen skulle den gå av om de är oförsiktiga med sekatören när de ansar häcken...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.