Idag fick golvet en vändning (tidigare inlägg om att använda flytspacklat golv som golvyta)!

Efter att ha skrapat bort vad vi trott var flytspackel på en liten fläck, uppenbarade sig ett äldre stengolv. Nu tror vi inte längre att det är flytspackel (ingen av oss har sett flytspackel förut och därav misstaget) utan vanligt spackel på stenplattor (kalksten?). Lyckan är nästan fullständig, stengolvet ska tas fram. Men arbetet är tidskrävande med ett stämjärn, som var det bästa vi hade till hands idag. Golvytan är ca 40 m2.

Så idag ändras min frågeställning - hur får jag lättast bort spacklet?

Visa bilaga 209563
 
Åsa Lund
40 m2 skojar man inte bort. ..
Gissar att spacklet är hårdare än stenen inunder så att slipa är inte vidare bra.
Går det att lägga blöt skurtrasa på och att spacklet löses upp något så det blir lättare att skrapa bort?
 
  • Gilla
Torpar-Anna
  • Laddar…
Åsa Lund skrev:
Gissar att spacklet är hårdare än stenen inunder så att slipa är inte vidare bra.
Går det att lägga blöt skurtrasa på och att spacklet löses upp något så det blir lättare att skrapa bort?
Spacklet är porösare och inte hårdare än stenen. Ja kanske kan spacklet lösas upp (med vatten?), kan testa det imorgon.
 
Golvspacklet lär u va nån form av cementbunden massa, lär bli ett grant jobb att lösa upp det.
 
Problemet är att det underliggande skiktet i stenmaterial kommer att repas rejält, det blir inte snyggt, troligtvis inte som ni hoppas att det skall bli.
Om det är massiv sten går det att putsa upp ytan med maskin, mest troligt är att det är en glaserad yta på klinkers, då blir det bara en massa arbete att först ta bort spacklet för att sedan konstatera att ni måste lägga nytt golv.
Det var nog inte det ni vill höra, men det är vad jag tror.
Jag hade nog rekommenderat att ta bort golvplattorna, utjämnat golvet, på med nya klinkersplattor.
Mvh P-A
 
Pagno skrev:
Problemet är att det underliggande skiktet i stenmaterial kommer att repas rejält, det blir inte snyggt, troligtvis inte som ni hoppas att det skall bli.
Om det är massiv sten går det att putsa upp ytan med maskin, mest troligt är att det är en glaserad yta på klinkers, då blir det bara en massa arbete att först ta bort spacklet för att sedan konstatera att ni måste lägga nytt golv.
Det var nog inte det ni vill höra, men det är vad jag tror.
Jag hade nog rekommenderat att ta bort golvplattorna, utjämnat golvet, på med nya klinkersplattor.
Mvh P-A
Jag tror inte att det är klinkers, ser ut som sten. Ser inte heller ut att bli repat direkt efter dagens behandling iaf.
 
Stefan N skrev:
Golvspacklet lär u va nån form av cementbunden massa, lär bli ett grant jobb att lösa upp det.
Cementbundet vet jag inte, det sitter inte speciellt hårt. Problemet som jag ser det är den stora ytan och att fortsätta med ett stämjärn...
 
Om det massiva stenplattor så kan det nog vara värt att slipa golvet och polera upp det med maskin. Om det är keramiska plattor är det knappast något att rädda.
 
Någon stenexpert här? Nog är det sten och inte klinkers?

Delvis borttagen brunaktig golvyta med kvadratiska plattor, troligen sten, bredvid spatel och byggdamm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Torpar-Anna skrev:
Någon stenexpert här? Nog är det sten och inte klinkers?

[bild]
svårt att se. slipa/gör rent ytan på en platta och ta bild
 
Ser nästan ut som uteplattor fast i mindre storlek.
 
Åsa Lund
Ingen jättebra bild men jag gissar på klinker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.